Mercedes-Benz eVito

De eVito bewijst zijn nut voor bedrijven die een betrouwbaar elektrisch voertuig met voldoende laadruimte nodig hebben.

Mercedes Benz evito lang
Jaap Holman4 minuten leestijd6 november 2024

Mercedes-Benz had zich al vroeg vastgebeten in de elektrische aandrijving voor de Vito. In 2010 was er al een poging gedaan met de Vito E-CELL, maar de prestaties vielen tegen. In 2019 volgt een hernieuwde poging onder de naam eVito. Hoewel de actieradius nog steeds beperkt was, leek deze keer de eVito een langer leven beschoren. Na een paar jaar werd het accupakket groter en daarmee ook het bereik. En met snelladen als aanvulling lijkt de eVito nu wel een blijvertje. De Mercedes-Benz eVito is een goede aanvulling voor bedrijven die geen enorm bereik nodig hebben.

De Mercedes-Benz eVito plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Elektrische aandrijving vergt minder onderhoud
  • Accupakket in bodem, gelijke laadruimte
  • Snelladen bij modellen vanaf 2022
  • Nadelen
  • Topsnelheid beperkt tot 120 km/h
  • Laadpoort aan voorzijde, kan wennen zijn
  • Standaard geen radio

Prestaties en rijcomfort

  • Topsnelheid beperkt tot 120 km/h
  • Modellen vanaf 2022 hebben een betere actieradius
  • Verschillende rijmodi om te kiezen voor een lager verbruik of meer comfort

Exterieur en carrosserievorm

  • De Mercedes-Benz eVito is een panel van
  • Twee lengtes, Lang en Extra Lang
  • Laadpoort zit aan de voorzijde, dat kan wennen zijn

Interieur

  • Zitpositie is niet optimaal, zeker voor langere mensen
  • Accupakket zit in de bodem verwerkt, zelfde laadruimte als reguliere Vito
  • Standaard netjes uitgerust, echter zonder radio

Betrouwbaarheid

  • Elektrische aandrijving is minder onderhoudsgevoelig
  • Actieradius kan variëren door externe factoren
  • Veel problemen zijn met ‘over-the-air’ updates te verhelpen

Actueel aanbod van de Mercedes-Benz eVito op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 40.540

Meest voorkomende bouwjaar

2025

Gemiddelde kilometerstand

10.210 km

Aangeboden auto’s

Vinden(259)

Afbeelding van logo

Mercedes-Benz eVito generatie 2019 - 2024

Afbeelding van Mercedes-Benz eVito generatie 2019 - 2024

In 2019 is het de beurt aan een nieuwe elektrische Vito: de eVito. De eVito staat op het platform van de derde generatie Vito (W447) en heeft een bescheiden accupakket van 41 kWh. In 2022 wordt dit verbeterd naar 66 kWh. Daarmee neemt het bereik toe van 138 naar 286 km (WLTP) en is snelladen ook mogelijk gemaakt. Opvallend is dat er in 2020 ook een eVito Tourer wordt uitgebracht. Deze personenbus beschikt over een accupakket van 90 kWh en een bereik van 360 km (WLTP). Deze aandrijving is er echter niet voor de eVito.

Kenmerken van deze Mercedes-Benz eVito

  • De eerste Mercedes-Benz eVito had geen snellaadfunctie
  • In 2022 gaat het accupakket van 41 naar 66 kWh
  • Met nieuw accupakket gaat actieradius van 138 naar 286 km (WLTP)
  • In twee lengtes verkrijgbaar, Lang en Extra Lang
  • In 2020 wordt de elektrische V-Klasse onder EQV uitgebracht

Interessante uitvoeringen van de Mercedes-Benz eVito

De Mercedes-Benz eVito van deze generatie kan je zien als pionier op het gebied van elektrische panel vans. Rij je weinig dagelijkse kilometers en wil je dat elektrisch doen, dan is de eVito een overweging waard. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet kan snelladen met de eVito van de eerste periode. Die zal ‘s nachts aan de lader moeten. Voor wie extra ruimte nodig heeft is er een extra lange versie leverbaar van de eVito.

Mercedes Benz evito

Veelgestelde vragen over de Mercedes-Benz eVito

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • mercedes-benz.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024