Mercedes-Benz EQC

De Mercedes-Benz EQC combineert comfort en stilte in een luxueuze elektrische SUV.

Mercedes Benz EQC 400
Jaap Holman4 minuten leestijd6 november 2024

De Mercedes-Benz EQC is het eerste elektrische model van de Duitse fabrikant voor het ‘gewone’ publiek. Eerder werd er nog geëxperimenteerd met een elektrische SLS en een elektrische B-Klasse, maar met de EQC wordt elektrisch rijden serieus aangepakt. En als je denkt, die ken ik, dan kan dat kloppen. Voor de EQC is namelijk geïnspireerd door de GLC. De afmetingen zijn wel iets anders. En hoewel de EQC geen grensverleggende auto is, is het er wel een die past bij het imago van Mercedes-Benz. De Mercedes-Benz EQC is al met al een comfortabele en vooral stille elektrische SUV.

De Mercedes-Benz EQC plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Elektrische SUV met luxe interieur
  • Bijzonder stil tijdens het rijden
  • Vierwielaandrijving standaard aanwezig
  • Nadelen
  • Bereik van ongeveer 400 km
  • Gewicht beïnvloedt het rijgedrag
  • Accupakket vermindert bagageruimte

Prestaties en rijcomfort

  • Gericht op een comfortabele rit
  • Bijzonder stil aan boord, zelfs geen gezoem van de accu
  • Gewicht heeft invloed op rijgedrag

Exterieur en carrosserievorm

  • Elektrische SUV met accupakket in de bodem
  • Veel overeenkomsten met GLC
  • Design past binnen de EQ-lijn van Mercedes-Benz

Interieur

  • Voorzien van MBUX-infotainmentsysteem
  • Gebruik gemaakt van luxe materialen
  • Veel ruimte aan boord voor inzittenden

Betrouwbaarheid

  • Elektrische auto’s vergen minder onderhoud
  • Actieradius hangt af van externe factoren zoals weer
  • Weinig klachten, softwareproblemen eenvoudig te verhelpen

Actueel aanbod van de Mercedes-Benz EQC op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

40.686

Meest voorkomende bouwjaar

2020

Gemiddelde kilometerstand

67.967 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(59)

Afbeelding van logo

Mercedes-Benz EQC per generatie 2019 - 2023

Afbeelding van Mercedes-Benz EQC per generatie 2019 - 2023

In 2019 verschijnt de Mercedes-Benz EQC. Het is het eerste elektrische model dat voor een breed publiek wordt aangeboden door Mercedes-Benz. De EQC wordt standaard voorzien van twee elektromotoren en heeft dus altijd 4MATIC-vierwielaandrijving. Onderin de EQC ligt standaard een 80 kWh accupakket waardoor het bereik van de EQC niet veel verschilt per uitvoering. Het interieur is, zoals je van Mercedes-Benz kan verwachten, van goede kwaliteit. En ook wat betreft de ruimte zit het goed, al lever je ten opzichte van de GLC wel iets in door het accupakket.

Kenmerken van deze Mercedes-Benz EQC

  • Snelladen tot 110 kW, daarmee niet uitzonderlijk snel of langzaam
  • Leverbaar met 1 accupakket i.c.m. 2 elektromotoren
  • In 2023 is de EQC alweer uit het assortiment gehaald
  • Actieradius van iets meer dan 400 km is niet indrukwekkend
  • Eerste elektrische Mercedes-Benz voor een breed publiek

Interessante uitvoeringen van de Mercedes-Benz EQC

De verschillende uitvoeringen van de Mercedes-Benz EQC hebben allemaal hetzelfde accupakket en dezelfde aandrijving. Hierdoor zie je weinig verschil in actieradius. Onderlinge verschillen vind je vooral terug in opties, zoals de maat velgen. Ben je in de markt voor een EQC, dan heb je aan een instapmodel al een heel knappe EQC. Voor een sportiever karakter kun je ook kiezen voor de AMG Line, en wil je luxe, dan kom je terecht bij de Luxury Line (what’s in a name).

Mercedes Benz EQC 400

Veelgestelde vragen over de Mercedes-Benz EQC

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • mercedes-benz.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024