De EQB is een degelijke SUV die perfect tussen de EQA en EQC past in het Mercedes-Benz gamma.
De Mercedes-Benz EQB kun je oneerbiedig de elektrische variant van de GLB noemen. Maar daarmee doe je 'm te kort. De EQB is namelijk, optioneel, een elektrische 7-zitter. Kleine kanttekening is dat je op de extra plekken geen volwassen persoon meekrijgt. De Mercedes-Benz EQB past precies tussen de EQA en EQC en maakt het gamma elektrische SUV-modellen van het Duitse merk compleet. Voor elk wat wils, kun je zeggen. Qua prestaties houdt de EQB een beetje het midden, hij springt er niet bovenuit in negatieve of positieve zin. Gewoon een degelijke SUV van Mercedes-Benz dus.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Mercedes-Benz EQB is geen grensverleggende auto. Maar, het is nog steeds een echte Mercedes-Benz. Zo zit je voorin riant, is het rijden gericht op comfort – ook in de sportstand – en beschik je over een nette actieradius van maximaal 526 km conform WLTP. Toch wordt de EQB geplaagd door een minpunt wat typisch is voor elektrische auto’s. Door het in de bodem geplaatste accupakket is de zit achterin ondermaats – je knieën staan in een scherpe hoek – en lever je in op bagageruimte. Toch is het een echte SUV voor het gezin.
Kenmerken van deze Mercedes-Benz EQB
‘Nog voorzien van fysieke bedieningsknoppen’
Met een actieradius van 525 km conform WLTP is de voorwielaangedreven Mercedes-Benz EQB 250+ een prima keuze voor bestuurders die regelmatig langere ritten maken. En met 190 pk heb je voldoende vermogen om goed van je plek te komen. De EQB 350 is de uitvoering als je liever een vierwielaangedreven EQB rijdt. Al is het goed om te weten dat de aandrijving voornamelijk op de achteras plaatsvindt. Kies je voor deze uitvoering, dan lever je wel in op actieradius; die is 418 km conform WLTP.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024