De Alfa 159 volgde vanaf 2005 de
Alfa Romeo 156 op. Eerst was de middenklasser alleen leverbaar als vierdeurs sedan, vanaf 2006 ook als stationwagon, Alfa 159 Sportwagon genaamd.
Het ontwerp van de Alfa 159 is een evolutie van dat van zijn voorganger. Aan de voorkant trekken de tripelvormige koplampen en een trapeziumvormige grille à la Alfa 147 de aandacht naar zich toe. Het model staat op de verbeterde bodemplaat van de
Lancia Delta en de
Fiat Bravo.
V6 en vijfcilinder
Er was een reeks viercilinder benzine- en dieselmotoren beschikbaar op de Alfa 159. Voor de topmodellen waren een zescilinder (benzine) en een vijfcilinder (diesel) gereserveerd. Alle modellen hadden in principe voorwielaandrijving, maar voor de topversies had Alfa ook vierwielaandrijving (Q4 genaamd) op de plank liggen.
Automaat: Selespeed of Q-Tronic
De handgeschakelde versnellingsbak kon op veel uitvoeringen tegen meerprijs worden omgewisseld voor een automaat die Alfa Q-Tronic heeft gedoopt. Versies met semi-automaat heten Selespeed (in feite een geautomatiseerde handbak).
Alfa 159 occasions
De altijd nogal ondergewaardeerd gebleven Alfa Romeo 159 is als occasion minder populair dan zijn rivalen; dat is gunstig voor de prijzen, terwijl de Alfa een prima kwaliteit biedt, een sportief-comfortabel rijgedrag en een fraaie vormgeving. Op GasPedaal.nl staat altijd een riant en wisselend aanbod van Alfa 159 occasions, waarbij je meteen kunt vergelijken met concurrenten als de
BMW 3-serie, de
Audi A4 en de
Volvo S40.