Lancia komt in 1979 met een geheel nieuwe auto op de proppen, de Delta. Het is een praktische, voorwielaangedreven vijfdeurs hatchback voor het gezin. De Delta moet een gat in de catalogus opvullen dat is ontstaan na het verdwijnen van de
Fulvia. Daarmee komt de nieuweling in de hiërarchie onder de grotere
Beta te staan. De Delta heeft een zeer herkenbaar, stijlvol en vooral tijdloos design dat vandaag de dag nog tot de verbeelding spreekt. Door groot succes te bereiken in de rallysport groeit de Lancia Delta uit tot een van de meest iconische auto’s van de 20ste eeuw.
Welke Lancia Delta occasion kies jij?
De eerste generatie Lancia Delta kent een ongewoon lang leven voor een auto. Dit model (Tipo 831) debuteert in 1979 en wordt tot 1993 geleverd. Hij is verkrijgbaar met legio viercilindermotoren waarvan de inhoud van 1.1 tot 2.0 liter loopt. Een variant op basis van de eerste generatie Delta is de
Lancia Prisma, een vierdeurs sedan. In 1993 lanceert Lancia de tweede generatie van de Delta (Tipo 836), een drie- of vijfdeurs hatchback gebaseerd op de
Lancia Dedra die tot 1999 gebouwd wordt. De Lancia Delta keert in 2008 kort terug als luxe hatchback.
Lancia Delta HF Integrale
Veruit de meest populaire en bekende Lancia Delta modellen die ooit gemaakt zijn, dragen de naam ‘HF Integrale’. Dit zijn de straatversies van de auto’s die in de rallysport zijn gebruikt. Het feest begint in 1987 met de 185 pk sterke HF Integrale 8V. Kort daarna volgt de snellere HF Integrale 16V – nu met 200 pk. De Evo1 en Evo2 zijn nog extremere varianten van de opgefokte HF Integrale en hebben respectievelijk 210 en 215 pk. Het meest bijzonder is de S4 op basis van de Groep B-rallyauto. Deze heeft 250 pk. De sportieve modellen worden gekenmerkt door uitgeklopt koetswerk.
Lancia Delta occasions: veelzijdig aanbod
Het aanbod aan Lancia Delta occasions is bovenal veelzijdig. Hoewel de drie generaties stuk voor stuk hatchbacks zijn, hebben ze totaal verschillende karakters. Bovendien speelt leeftijd ook een grote rol in het karakter van de drie generaties Lancia Delta. Delta’s van de derde generatie zijn vooral gericht op luxe en combineren dit met het praktische element van een hatchback. De eerste twee generaties zijn meer bescheiden. Het aanbod is tamelijk beperkt in Nederland, maar bij het uitzoeken van Lancia Delta occasions is er desondanks veel diversiteit. Kleine motoren of juist sportieve modellen, voor- of vierwielaandrijving – daar kun je wat mee.
Prijs Lancia Delta occasions
Lancia Delta occasions kun je in allerlei prijscategorieën vinden. Het goedkoopst zijn Lancia Delta’s van de tweede generatie. Wat duurder zijn gebruikte modellen van de eerste en derde generatie. Prijzen van normale Lancia Delta occasions zijn vergelijkbaar met soortgelijke hatchbacks uit die tijd. Als het gaat om klassieke modellen kan de prijs variëren. Begeerde exemplaren zoals de HF Integrale 16V zijn aan de prijzige kant, maar echt zeldzame modellen als de Evo- en S4-modellen doen daar nog een schepje bovenop. Het is niet ongebruikelijk om 250.000 tot een miljoen euro voor zo’n Lancia Delta te moeten betalen.