Na de millenniumwisseling waagt
Renault zich aan een gedurfde strategie. De Franse autofabrikant lanceert een paar onorthodoxe modellen die traditionele ideeën over stijl en design verwerpen. In plaats daarvan staan comfort, ruimte en een opvallend uiterlijk centraal. De Renault Vel Satis, het vlaggenschip, is dan ook niet in een hokje te plaatsen. Het non-conformistisch design heeft elementen van een sedan, coupé en MPV. De hoge daklijn in combinatie met de lengte van 4,86 meter zorgt voor een uitstekende hoeveelheid binnenruimte. De Vel Satis blijkt zijn tijd ver vooruit. Er worden tussen 2001 en 2009 ongeveer 63.000 exemplaren gebouwd.
Motorenaanbod
De Renault Vel Satis is met een diverse reeks motoren geleverd. Bij introductie beschikt het instapmodel over een 165 pk sterke 2.0 liter turbobenzinemotor. Daarboven staat de krachtige 3.5 liter V6 met 245 pk. Het aanbod dieselmotoren bestaat dan uit een 2.2 dCi en een 3.0 dCi met respectievelijk 150 en 180 pk. Na de facelift van de Vel Satis wordt de 2.0 benzinemotor opgewaardeerd tot 170 pk, de 3.5 liter V6 blijft onveranderd met 245 pk. Het dieselaanbod wordt flink uitgebreid. De 2.2 dCi is er met 140 of 150 pk, de 3.0 dCi behoudt 180 pk. Later volgt een nieuwe en zuinige 2.0 dCi die goed is voor 175 pk.
Renault Vel Satis occasions
Renault pakt groot uit met de Vel Satis, maar het brengt niet de gewenste resultaten. Hij is bovenal onbegrepen en daarmee ongeliefd, waardoor tweedehands modellen in relatief kleine aantallen aangeboden worden. Hoewel de dieselmotor in thuisland Frankrijk erg populair is en er een grote variatie aan dieselmotoren in de Vel Satis te vinden is, kom je vooral benzinemotoren tegen in Nederland. Het is een luxe auto, geen wonder dus dat occasions veelal een automatische versnellingsbak hebben. Veilig is hij ook; het was de tweede auto ooit die vijf sterren kreeg in de Euro NCAP-botsproef.
Alternatieven Renault Vel Satis
Bij Renault vind je een aantal alternatieven voor de Vel Satis. Als het opmerkelijke design je wel aanstaat, maar je een wat groter model verlangt, dan biedt de evenzo onorthodoxe
Renault Avantime uitkomst. Dit ruimteschip is slechts twee jaar in productie geweest en vormt een grote inspiratiebron voor de vierde generatie
Renault Espace die uit 2003 stamt. De Vel Satis is zelf de opvolger van de
Renault Safrane uit 1992. Hoewel hij uiteindelijk in Nederland geen direct vervolg krijgt, kun je met een nieuwere
Laguna prima uit de voeten.
Prijzen Renault Vel Satis occasions
Oorspronkelijk was de Renault Vel Satis vrij duur, aangezien deze opereerde in het segment van grote, luxe personenauto's. Tegenwoordig kun je Renault Vel Satis occasions kopen tegen bodemprijzen. Voor weinig geld is er een riant aanbod. Tenzij je voor een exemplaar in uitmuntende staat met de krachtige 3.5 liter V6 gaat, zul je geen vermogen uit hoeven te geven om een tweedehands Renault Vel Satis te kopen. Daarmee is hij een stuk voordeliger dan rivaliserende modellen zoals de BMW 5 Serie, Citroën C6 en Mercedes E-Klasse.