De automaat wint steeds meer terrein. Voorheen waren het de grote, dure automobielen die een automaat hadden, maar tegenwoordig zien we de automaat terug in alle klassen. Ondanks dat de automaat in het segment voordelige auto’s nog niet de standaard is, zie je ook steeds vaker een automaat als optie. De automaat is doorgaans een comfortabele keuze, al is niet iedere automaat in een goedkope auto heel verfijnd. Daarnaast zijn automaten inmiddels vaak zuiniger dan wanneer je zelf het schakelwerk voor jouw rekening neemt. En voor wie bewust een goedkope auto zoekt is die besparing ook erg prettig.
De keuze voor een automaat is meestal een bewuste. Ten opzichte van een handgeschakelde auto brengt dit doorgaans net wat meer aanschafkosten mee, maar die extra investering levert wel wat op. Wanneer je de auto weer verkoopt levert een automaat net wat meer op en bovendien heb je meer comfort tijdens het rijden. Dat comfort merk je vooral in de stedelijke jungle waar je doorgaans veel moet schakelen. En aangezien een automaat op de juiste momenten schakelt, zul je zien dat het verbruik ook wat lager uitvalt.
Het is niet helemaal duidelijk wanneer een auto als goedkoop wordt gezien, maar met een budget van € 10.000 heb je een brede keuze aan betrouwbare auto’s. Dat kan een auto uit het A-segment met weinig kilometers op de teller zijn, of een B- of C-segment auto met meer ervaring. Aangezien we hybride en elektrische modellen ook al wat jaren zien rondrijden, kan het zijn dat er eentje met die aandrijvingen tussen staat die ook in dit budget past. Zoals altijd doe je er goed aan de onderhoudshistorie te checken, zeker als er veel kilometers op de teller staan.
Een goedkope auto vinden kan flink zoeken zijn. Je wil natuurlijk het meeste waar voor je geld en het liefste een auto die aan alle eisen voldoet. Onderstaand zie je een overzicht van de 5 beste goedkope auto’s die bovendien uit te voeren zijn met een automaat. In het overzicht vind je auto’s uit het A-, B- of C-segment. Zo krijg je een goede indruk van wat de beste auto’s zijn, die je met een beperkt budget kunt krijgen.
Waar veel merken samenwerken in het kleinste segment kiest Kia ervoor een eigen auto te ontwikkelen, de Kia Picanto. Oké, Hyundai verkoopt ‘m als de i10. Wat nog meer opvalt in het segment, de Picanto is alleen als vijfdeurs leverbaar. Het is bovendien een model dat in interieur veel meer aangekleed is dan je zou verwachten. Met wat harde kunststoffen wellicht, maar geen zichtbaar plaatwerk zoals bij veel concurrenten. Over het rijgedrag is men doorgaans te spreken en sinds de derde generatie (2017) is de Picanto ook weer wat stiller.
De Kia Picanto is in het segment een opvallend model. Er zijn keuzes gemaakt om de Picanto een stuk volwassener uit te rusten dan menig concurrent doet. En dat werkt, want het is een complete auto. Zou je in eerste instantie denken aan stadsverkeer, het is ook een auto die woon- werkverkeer aankan. De automaat in de Picanto is een gerobotiseerde handbak. Hoewel die de souplesse van andere automaten mist, is het een betrouwbare automaat die bijdraagt aan de algehele betrouwbaarheid van het model. Een degelijke keuze dus voor bestuurders die een compact werkpaardje zoeken.
Bekijk hier alle reviews van de Kia Picanto en ontdek wat experts zeggen.
De Toyota Yaris draait alweer wat jaartjes mee. Volgens het Japanse merk is het een B-segment auto, maar je kunt ‘m ook zien als flinke A-segmenter. Daarmee krijg je het beste van de twee werelden, namelijk de wendbaarheid van een compacte auto en de ruimte en het comfort van een groter model. Generatie drie van de Yaris is de generatie waarbij ook hybride aandrijving beschikbaar kwam. Daarmee was het de eerste B-segmenter met deze aandrijving. Deze hybride uitvoering kreeg de inmiddels bekende CVT van Toyota die overgenomen is van de Prius.
De Toyota Yaris uit de derde generatie was de eerste hybride auto in het segment. De aandrijving en de CVT kwamen over uit de Prius, waarmee Toyota al een goede reputatie had opgebouwd op gebied van betrouwbaarheid. Dat is bij de Yaris niet anders. Het is een compact model dat uitgerust is met een fijne aandrijving. De CVT zorgt ervoor dat de verschillende elementen van de hybride aandrijving soepel met elkaar samenwerken en kiest altijd een optimaal toerental. Daarmee is de Yaris overigens ook bijzonder zuinig.
Lees hier alle uitgebreide informatie over de Toyota Yaris.
In 2007 blies Fiat de naam 500 weer nieuw leven in. Een moderne compacte versie van de kleine icoon werd geïntroduceerd. Opvallend is dat we nog steeds geen nieuwe generatie hebben na deze herintroductie. In de plaats daarvan worden updates en nieuwe versies uitgebracht. Zo hebben we inmiddels de 500e, een volledig elektrische uitvoering die wordt gemaakt naast de reguliere 500. De Fiat 500 dankt de populariteit aan twee factoren: hij is compact en stijlvol tegelijk. En met de moderne aandrijvingen is hij ook ontzettend zuinig, een stadsauto met uitstraling dus.
Fiat heeft er bij de 500 voor gekozen om redelijk eenvoudige techniek te gebruiken. En dat maakt het model tot een betrouwbare auto. Bovendien heb je een compacte en wendbare auto die vooral zeer goed functioneert in de stad, parkeren is een fluitje van een cent. De automaat die in de jaren voor de update geleverd werd, was niet heel verfijnd en vraagt daarom een iets aangepaste rijstijl. Het fijne van de Fiat 500 is dat deze goed verkocht is. Gebruikt is er dus veel aanbod en zo heb je altijd wel eentje die het beste bij je past
Lees hier de reviews van de Fiat 500 en ontdek wat experts zeggen.
Met de Honda Jazz kwam het Japanse merk met een bijzonder praktisch model op de markt. Zo kreeg de Jazz ‘Magic Seats’, de stoelen achterin kunnen opgeklapt worden om hoge spullen te vervoeren. Deze handigheid en de algehele ruimte doen je haast geloven dat je in een C-segment auto hebt plaatsgenomen. Na 2011 werd de Honda Jazz bovendien voorzien van een CVT, die verbeterde rijervaring gaf dan de voorheen gebruikte gerobotiseerde handbak. En Honda zou Honda niet zijn als de betrouwbaarheid niet dik in orde is. Misschien niet de spannendste, maar goed in alles dat telt.
De Honda Jazz is een goede keuze als je waarde hecht aan praktisch gebruiksgemak, betrouwbaarheid en ruimte. Het compacte formaat verhult verrassend veel ruimte in het interieur en ‘Magic Seats’ die de ruimte ook flexibel maken. Motorisch is de Jazz goed uitgerust met betrouwbare en zuinige motoren die goed samenwerken met de CVT. Een auto zonder fratsen dus. Meer een werkpaard dat je altijd van A naar B weet te brengen zonder te klagen.
De Kia Ceed is een strak vormgegeven hatchback uit het C-segment. Die strakke vormgeving wordt doorgetrokken in het interieur waar het dashboard en het instrumentarium om de bestuurder lijken te zijn gebouwd. Qua rijden is het iets minder uitgesproken, maar gewoon goed. De aantrekkingskracht van de Kia is de betrouwbaarheid. De techniek laat je doorgaans niet in de steek. Bovendien is de tweede generatie uitgerust met een conventionele automaat die heerlijk soepel schakelt.
Kia heeft met de Ceed een compacte C-segmenter in het menu. Het is een strak vormgegeven, sportief ogende hatchback die lekker comfortabel stuurt. De tweede generatie heeft een conventionele automaat met koppelomvormer. Daarmee is de Ceed niet de zuinigste auto, maar de combinatie met de 1,6-liter motor werkt wel erg soepel. Waar Kia vooral op scoort is de betrouwbaarheid, daarmee zit het gewoon goed. Net als het interieur trouwens. De ruimte is ten opzichte van de tweede generatie gegroeid en dat maakt dat de Ceed ook voor gezinnen een geschikte keuze is.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van betaalbare automaat occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 22, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025