Automaat auto met hoge instap

Jaap Holman9 minuten leestijd10 oktober 2025

Auto’s met een hoge instap zijn populair in Nederland. Een auto heeft een hoge instap als de zitting van de stoel zich op of net onder heuphoogte bevindt. Instappen wordt dan makkelijker omdat je niet hoeft te bukken. En aangezien de automaat ook enorm aan populariteit wint, zie je die ook steeds vaker terug op de auto met een hoge instap. Die combinatie zorgt immers voor ultiem comfort.

Occasions met automaat en met hoge instap

De populariteit van SUV’s en crossovers is voor een deel te verklaren door de hoge instap. Mede hierdoor nam het aandeel hiervan flink toe. Dat betekent ook dat er inmiddels een ruim aanbod aan occasions is te vinden van deze modellen. In navolging van de grote modellen zijn ook de compacte modellen voorzien van hetzelfde SUV-karakter, waarbij de carrosserie vaak hoger is en daarmee de instap ook. En ook daar zie je het aandeel van deze modellen op de occasionmarkt toenemen. Dat betekent dat als je zoekt naar een occasion met hoge instap, je een goede kans van slagen hebt.

Kleine auto met hoge instap en automaat

In het segment van de kleintjes zie je ook steeds meer modellen die een hoge instap hebben. Instappen in een compact model is vaak lastig, maar door de hoge instap een stuk makkelijker. En dat is prettig voor de bestuurder die de auto vooral voor korte afstanden of in de stad gebruikt. Het biedt ook een overzichtelijke werkplek achter het stuur. Door de hoge zit heb je automatisch beter zicht rondom en dat geeft een veiliger gevoel. Kies je ook voor een automaat, dan is dat extra comfortabel. Het vele schakelen wordt je dan uit handen genomen, wat weer rustiger rijdt.

De beste auto’s met automaat en hoge instap

Auto’s met een hoge instap bieden gemak: je stapt makkelijk in, zit hoger met meer overzicht en als je kinderen moet insnoeren is dat ook makkelijker. Autobouwers komen steeds meer met modellen die passen bij deze wens. Voorheen waren dat de MPV’s, inmiddels worden dat steeds meer SUV’s en crossovers. Ik ben in de auto’s met hoge instap gedoken en heb een overzicht gemaakt met de vijf beste auto’s met hoge instap én automaat.

Suzuki Ignis

  • 1,2-liter mild hybrid
  • Select of Style
  • Instaphoogte: 670 mm
  • CVT
  • De CVT heeft geen traditionele versnellingen

De Suzuki Ignis kennen we ruim 20 jaar. Voorheen was het een kleine hatchback, maar de laatste generatie heeft meer het karakter van een SUV gekregen, met bijvoorbeeld dakrails en meer bodemspeling. Optioneel wordt de Ignis voorzien van een CVT. Dat betekent dat de automaat de samenwerking tussen de benzine- en elektromotor regelt voor je. Door het nieuwe design van de Ignis is de instaphoogte wat hoger geworden, en heb je tijdens het rijden ook wat meer overzicht op de weg. Bovendien biedt de Ignis behoorlijke ruimte, ook achterin. En met de verschuifbare achterbank creëer je eenvoudig wat extra bagageruimte.

Voor- en nadelen van de Suzuki Ignis

  • Voordelen
  • Compacte auto met verrassend veel ruimte
  • Hybride aandrijving is erg zuinig
  • Laatste generatie heeft een hogere instap
  • Nadelen
  • Op de snelweg kom je al snel tekort
  • Gevoelig voor zijwind door hoge carrosserie
  • De motor kan soms luid zijn door de CVT

Waarom kiezen voor de Suzuki Ignis?

Compact, ruim en met een speels uiterlijk, dat is de Suzuki Ignis. Dat maakt het een zeer geschikte keuze voor wie een stadsauto zoekt. Toch biedt de Ignis meer, want qua ruimte kom je niet slecht uit. Het is dan weliswaar geen auto om zwaar bepakt mee op vakantie te gaan, maar met 4 personen onderweg zijn is geen probleem. Bovendien kun je met de bagageruimte spelen door de verschuifbare achterbank. Dat zie je niet vaak in dit segment. En door de hogere zit en de hoge daklijn heb je een ruimtelijk gevoel en veel overzicht onderweg.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Suzuki Ignis

Lees hier wat er is gezegd en geschreven over de Suzuki Ignis.

Toyota RAV4

  • 2,5-liter full hybrid
  • Style, Dynamic, Dynamic Plus Executive
  • Instaphoogte: 700 mm
  • e-CVT
  • Geen traditionele versnellingen

Al sinds de introductie is de Toyota RAV4 een echte SUV. In alle generaties zien we dan ook vierwielaangedreven uitvoeringen terugkomen. Sinds de introductie van de RAV4 is het een populaire SUV. Nadat we in Nederland de hybride aandrijving zagen verschijnen, nam de populariteit in Nederland ook een vlucht. Dit is ook de versie die standaard wordt voorzien van een e-CVT om de samenwerking van de benzine- en elektromotor te regelen. De laatste generaties zijn bovendien nog iets hoger gebouwd dan voorheen, wat ook op de instap en de zitpositie een positieve invloed heeft.

Voor- en nadelen van de Toyota RAV4

  • Voordelen
  • Zeer betrouwbare auto
  • Behoorlijke ruimte, ook op de achterbank
  • Hybride aandrijving werkt lekker soepel
  • Nadelen
  • Slechte wegen voel je door stevig afgeveerd onderstel
  • Interieur netjes, maar niet heel spannend
  • Infotainment kan een stuk sneller

Waarom kiezen voor de Toyota RAV4?

De Toyota RAV4 is een volwaardige SUV en dus kun je ‘m krijgen met voor- of vierwielaandrijving. Die laatste is ook nog zuiniger omdat er twee elektromotoren worden gebruikt om alle wielen in beweging te zetten. De aandrijving is door Toyota verbeterd tot het niveau dat elektro- en benzinemotor soepel met elkaar samenwerken en ook de e-CVT is minder aanwezig dan voorheen. Zoals het een echte SUV betaamt, biedt de RAV4 ook royaal ruimte aan passagiers en bagage. Alles bij elkaar opgeteld is het een complete SUV die veel te bieden heeft.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Toyota RAV4

Wil je alles weten over de Toyota RAV4? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.

Volkswagen T-Cross

  • 1.0 TSI
  • Life, Style of R-Line
  • Instaphoogte: 650 mm
  • Automaat met dubbele koppeling (DSG)
  • Zeventraps automaat

In 2018 lanceerde Volkswagen de T-Cross. Een crossover die geplaatst is op het MQB-platform waarop ook de Polo staat. Het ontwerp herbergt componenten die we ook terugzien op SUV’s, maar de vormgeving en het interieur komen van een hatchback: een echte crossover dus. Omdat de T-Cross hoger staat dan een Polo of een Golf geniet je ook van een hogere instap. Verder is het een praktische crossover die voldoende ruimte biedt aan inzittenden. Heb je meer bagageruimte nodig, dan is de verschuifbare achterbank jouw redder in nood. Een veelzijdige auto die veel mensen zal aanspreken.

Voor- en nadelen van de Volkswagen T-Cross

  • Voordelen
  • Biedt veel ruimte in interieur
  • Rijgedrag is zeer comfortabel
  • Soepele DSG-automaat is erg comfortabel
  • Nadelen
  • De opties drijven de prijs aardig op
  • Geen hybride aandrijving
  • Materiaalgebruik interieur valt een beetje tegen

Waarom kiezen voor de Volkswagen T-Cross?

De Volkswagen T-Cross is een allemansvriend. Het is een auto die praktisch is in gebruik, met bijvoorbeeld een verstelbare achterbank en een zeer nette bagageruimte. De auto rijdt zeer comfortabel en is soepel geveerd zonder dat hij gaat overhellen. En het design is speels, maar niet frivool. Bovendien heb je een soepele driecilinder motor met turbo waarmee je in het dagelijks verkeer goed meekomt. Het is een auto die op alle vlakken een ruime voldoende scoort en dat is best knap. 

Bekijk aanbod

Meer weten over de Volkswagen T-Cross

Lees hier alles over de Volkswagen T-cross, van generaties tot prijzen.

Nissan Qashqai

  • 1.3 DIG-T
  • Acenta, N-Connecta, N-Vision en Tekna
  • Instaphoogte: 630 mm
  • DCT
  • Zeventraps automaat

Dat crossovers in Nederland goed scoren zie je aan de Nissan Qashqai. Het is een populair model dat mede door de hoge instap veel mensen wist te trekken. Dat het bovendien een zuinig model is, draagt daar zeker aan bij. Het is een ruime auto met voldoende ruimte om een gezin op vakantie te vervoeren en dan ruimte over te houden voor bagage. Bij de facelift van de tweede generatie werden een aantal ingrepen gedaan om het interieur te verbeteren en voor meer comfort te zorgen. Dat was meteen ook het moment dat de nieuwe 1,3-liter benzinemotor werd geïntroduceerd.

Voor- en nadelen van de Nissan Qashqai

  • Voordelen
  • Hoge zit en praktisch interieur
  • Zuinige motor met turbo biedt voldoende vermogen
  • Zeer betrouwbare auto
  • Nadelen
  • Voor caravans heb je een grotere motor nodig
  • Vermijd de 1.2 DIG-T i.v.m. betrouwbaarheidsproblemen
  • Infotainment is traag en gedateerd

Waarom kiezen voor de Nissan Qashqai?

In 2018 komt Nissan met de 1,3-liter benzinemotor om de 1,2-liter te doen vergeten. Problemen met de betrouwbaarheid speelden deze eerdere motor parten. Daarmee ging ook de toch wat luide CVT overboord en kwam er een soepele zeventraps DCT voor in de plaats. Het vermogen nam ook meteen flink toe, waardoor het een zeer compleet model is. De looks, de betrouwbare techniek, de binnenruimte en het verbeterde rijgedrag maken de Qashqai een leuke kandidaat voor wie een auto met hoge instap zoekt. 

Bekijk aanbod

Meer weten over de Nissan Qashqai

Lees hier de reviews van de Nissan Qashqai en ontdek wat experts over dit model zeggen.

Volkswagen ID.4

  • 77 kWh
  • Life, Pro en Business
  • Instaphoogte: 630 mm
  • EV zonder automaat
  • Traploze automaat zonder versnellingen

De Volkswagen ID.4 is een elektrische SUV/crossover die in 2020 werd geïntroduceerd. Een SUV is een ideale oplossing voor een EV omdat het accupakket in de bodem kan worden weggewerkt. De ID.4 heeft 148 tot 204 pk en is achterwielaangedreven. Er zijn ook opties voor vierwielaandrijving, maar dat gaat ten koste van je actieradius. De Volkswagen ID.4 is een ruime auto met veel bagageruimte en plek voor de kinderen. Voordeel van een EV is dat er doorgaans geen middentunnel aanwezig is, achterin kun je dan ook comfortabel zitten, óók in het midden.

Voor- en nadelen van de Volkswagen ID.4

  • Voordelen
  • Ruim en praktisch interieur
  • Zeer nette actieradius, voldoende voor dagelijks gebruik
  • Rijden EV is lekker stil
  • Nadelen
  • Digitaal infotainment heeft wat tekortkomingen
  • Wat langere stops om te laden
  • De ID.4 is stevig geprijsd

Waarom kiezen voor de Volkswagen ID.4?

Je kunt discussiëren of een EV een automaat is of niet. Feit is dat je niet hoeft te schakelen en dat is prettig en comfortabel. Dat zijn ook de woorden die je kunt gebruiken om de ID.4 te beschrijven. Want het is goed toeven in de ID.4. Met veel ruimte en goede zitplaatsen kun je de actieradius comfortabel opmaken. De hoge instap en hoge zit zorgen voor veel overzicht, al kunnen de C-stijlen een beetje zicht ontnemen als je achteruit kijkt. De cockpit is digitaal en minimalistisch, wat past bij de uitstraling van de ID.4. 

Bekijk aanbod

Meer weten over de Volkswagen ID.4

Wil je meer weten over de Volkswagen ID.4? Lees dit uitgebreide artikel met alle details.

Meest gezochte auto’s met automaat op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van automaat occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Volkswagen Golf
  2. Volkswagen Tiguan
  3. BMW 3-serie
  4. Mercedes-Benz C-klasse
  5. Audi A3
  6. Volkswagen T-Roc
  7. Volvo XC40
  8. Volkswagen Polo
  9. BMW 5-serie
  10. Nissan Qashqai
  11. Renault Captur
  12. Mercedes-Benz A-klasse
  13. Volvo XC40
  14. Volkswagen Polo
  15. Volvo XC60
Deel dit artikel

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronnen

  • Autoblog.nl
  • Autorai.nl
  • Autoreview.nl
  • Autoweek.nl
  • Autozine.nl
  • Suzuki.nl
  • Nissan.nl
  • Topgear.nl
  • Volkswagen.nl
  • Wikipedia.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025

Ook interessant voor jou

Tech en opties

Goedkope auto’s met een automaat

16 oktober 2025
De automaat wint steeds meer terrein. Voorheen waren het de grote, dure automobielen die een automaat hadden, maar tegenwoordig zien we de automaat terug i
Tech en opties

Hoe werkt een automaat?

10 oktober 2025
Ieder jaar weer neemt het aandeel verkochte auto’s met automaat toe. En dus is de kans dat je volgende auto een automaat heeft best groot. Maar hoe werkt d
Tech en opties

Auto ombouwen naar automaat

10 oktober 2025
De automaat rukt op in Nederland. Was het voorheen een luxe optie, tegenwoordig is het merendeel van de verkochte auto’s uitgerust met een automaat. De kan
Tech en opties

Wat is een CVT-automaat?

11 september 2025
Het grootste deel van de in Nederland verkochte auto’s is voorzien van een automaat, en dat aandeel neemt ieder jaar toe. De meeste automaten, en ook de ha
Tech en opties

Automaat met dubbele koppeling, DSG-, DCT- of PDK-automaat

11 september 2025
Van de handgeschakelde transmissie kennen we er maar één. Het aantal versnellingen verschilt, maar de basis is dezelfde in iedere auto. Voor de automatisch
Tech en opties

De tiptronic-automaat

11 september 2025
Tegenwoordig is het merendeel van alle verkochte auto’s in Nederland voorzien van een automaat. Pakweg tien jaar geleden was dit wel anders, toen was het d