Kies jij voor de sportieve en verfijnde BMW X3 of de comfortabele, vierwielaangedreven Audi Q5?
Ben jij op zoek naar een premium middenklasse SUV, dan is de kans groot dat je de BMW X3 en Audi Q5 op je shortlist hebt staan. Het zijn allebei immers prachtige auto’s om te zien, terwijl de rijeigenschappen op een hoog niveau liggen. En vanzelfsprekend is er de nodige luxe en comfort aan boord. Om precies in kaart te krijgen waar de kwaliteiten van de X3 en Q5 liggen - én waar de modellen van elkaar verschillen - hebben we de ultieme vergelijking voor je klaarstaan. Benieuwd hoe de BMW X3 (2017-2024) zich verhoudt tot de Audi Q5 (2017-2025)?
Specificaties | BMW X3 | Audi Q5 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 44.568 | € 47.078 |
Nieuwprijs | € 58.593 tot € 158.935 | € 66.370 tot € 120.766 |
Carrosserievarianten | SUV | SUV |
Motorvermogen van/tot | 150-510 pk | 204-367 pk |
Koppel van/tot | 300-700 Nm | 320-700 Nm |
Topsnelheid van/tot | 198-250 km/h | 223-250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 4,9-9,5 sec. | 5,1-7,3 sec. |
Bagageruimte | 550 l / 450 l (PHEV) | 520 l / 465 l (PHEV) |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 8,8-50,0 | 1 op 12,2-66,7 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, diesel, plug-inhybride | Mild hybride, plug-inhybride, diesel |
Lengte x breedte x hoogte | 4.713 x 1.897 x 1.676 mm | 4.671 x 1.893 x 1.661 mm |
Maximaal trekgewicht | 2.000-2.400 kg | 2.000-2.400 kg |
Onderhoudsinterval | 2 jaar | 1 jaar, 30.000 km |
Algemene garantie | 3 jaar, onbeperkt | 4 jaar, 100.000 km |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
BMW X3
Audi Q5
Audi staat bekend als een sportief merk met meestal een op dynamiek afgesteld onderstel, maar de Q5 mikt vooral op het bieden van comfort. Je kunt heus wel heel hard door een bocht, maar de BMW X3 is veel meer een rijdersauto. De wegligging van de X3 is veel uitgebalanceerder en verfijnder. Zo zorgt de stevige demping voor een sportief weggedrag, terwijl de besturing messcherp is. Ook in het bieden van krachtige modellen, gaat BMW verder. De 510 pk sterke X3 M Competition neemt het immers op tegen de SQ5 met 341 pk. Die krachtige Audi is bovendien een diesel.
BMW X3
Audi Q5
De X3 is een paar centimeter langer dan de Q5 en daardoor is er iets meer bagageruimte aan boord. Beide SUV’s zijn echter ruim zat, waarbij de plug-inhybride versies wel respectievelijk 100 om 55 liter van hun bagageruimte opofferen aan het accupakket. Grote troef van de Audi is de verschuifbare achterbank. Het hoogwaardige interieur van de Q5 is netjes en strak, maar wel wat zakelijk en emotieloos. Minimaal krijg je de ProLine voorgeschoteld, wat veel luxe betekent. De bekende draaiknop en touchpad voor het MMI-multi-mediasysteem ontbreken. In het sportieve interieur van de X3 zit wél een centrale iDrive-knop.
De Wegenwacht noemt de Audi Q5 een betrouwbaar model, waarbij het geen problemen kent die meer dan één keer optreden. De Audi Q5 presteert bovendien goed in de Duitse pechstatistieken van ADAC. Hoewel niet gemeld door beide pechhulpservices, hebben sommige Q5-eigenaren wel te maken gekregen met TFSI-, TDI- en DSG-euvels, al blijven die voorvallen sporadisch. De BMW X3 is eveneens een zeer betrouwbaar model, precies zoals je mag verwachten van een premium SUV. Een lekkend zonnedak komt soms wel voor bij vroege bouwjaren, net als een airco die power mist.
De BMW X3 in de basisuitvoering is behoorlijk wat duurder in aanschaf dan de instapversie van de Audi Q5. Dat prijsverschil leidt ook tot een hogere afschrijving voor de BMW en een duurdere verzekering. In combinatie met een hogere motorrijtuigenbelasting is de X3 duurder in het gebruik dan de Q5. Veelrijders die gaan voor de plug-inhybride zullen bovendien merken dat de BMW met stekker niet zo zuinig is als de Audi-PHEV. Al met al zijn de prijsverschillen tussen de twee modellen als het om het gebruik gaat niet schrikbarend groot. Op maandbasis gaat het om een paar tientjes.
Hoe fijn de BMW X3 en Audi Q5 ook rijden en hoe comfortabel en betrouwbaar ze ook zijn, de kosten zijn ook belangrijk. We hebben daarom de belangrijkste uitgaven voor je op een rijtje gezet. De onderstaande berekening is overigens een indicatie, omdat de prijzen voor brandstof, wegenbelasting en verzekering verschillen per moment en regio. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | BMW X3 | Audi Q5 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 75.778 | € 69.120 |
Afschrijving* | € 4.580 | € 4.420 |
Brandstof* | € 1.756 | € 1.779 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 1.284 | € 1.180 |
Verzekering* | € 1.484 | € 1.372 |
Onderhoud* | € 542 | € 574 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 5.066 (per jaar)€ 422,16 (per maand) | € 4.905 (per jaar)€ 408,75 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 9.646 (per jaar)€ 803,83 (per maand) | € 9.325 (per jaar)€ 777,08 (per maand |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
De BMW X3 en Audi Q5 bevinden zich in goed gezelschap. Andere premium SUV’s in dezelfde klasse zijn modellen als de Volvo XC60, Mercedes-Benz GLC, Range Rover Evoque en Jaguar F-Pace. Je kunt al die modellen grofweg onderverdelen in twee kampen: de sportievelingen en de comfortabele reisauto’s. De Volvo en Mercedes kun je zonder twijfel scharen onder het tweede kamp, net als de Audi Q5. Dynamischer zijn de Jaguar en de BMW X3. De Range Rover is de luxe SUV met volwaardige offroadcapaciteiten. Maar als jij twijfelt tussen de BMW X3 en de Audi Q5, welke kies je dan?
De BMW X3 is een ruime middenklasse SUV die zowel overtuigt in het bieden van plek voor inzittenden als voor bagage. Echt onderscheid maakt de X3 echter met zijn rijdynamiek. Er is altijd voldoende comfort, maar de X3 houdt ook van uitdagende bochten. De wegligging is formidabel en de X3 stuurt scherp. Als een premium SUV is de X3 luxe, waarbij zijn vierwielaandrijving de X3 ook een prima caravantrekker maken. Er mag tot wel 2.400 kg aan de trekhaak. Sportievelingen halen hun hart op met de M40i en M40d en de brute X3 M Competition.
De Audi Q5 is een erg fijne reisauto. De SUV met de vier ringen is ruim, baadt in luxe en comfort en rijdt erg plezierig. Omdat het trekgewicht hoog is en er altijd vierwielaandrijving aan boord is, is de Q5 bovendien een uitstekende trekauto. Groot pluspunt is de verschuifbare achterbank, waarmee je zelf kiest voor meer been- of juist meer bagageruimte. Het interieur kent een hoogwaardige afwerking en is erg stil. Het motorenaanbod is een fijne mix van krachtige mild-hybride benzinemotoren, een sportieve diesel en krachtige en zuinige plug-inhybrides.
De Audi Q5 en BMW X3 zijn allebei luxe en comfortabele SUV’s waarin het je aan niets ontbreekt. Zeker niet als je driftig de optielijst hebt aangevinkt. De Q5 maakt indruk met zijn hoogwaardige interieur, dat wel wat zakelijk aanvoelt. De X3 ademt van binnen meer emotie en maakt dat ook waar in het rijden. Waar de Q5 vooral van lange rechte stukken asfalt houdt, toont de X3 zich ook een fijne SUV om een stukje mee te sturen. De BMW X3 is over de hele breedte daarmee dynamischer en verfijnder en daarmee onze keuze.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 17 september 2025