Kies jij voor de wendbare en efficiënte BMW X1 of de ruime en luxueuze BMW X3?
Dat de SUV een populaire auto is, heeft BMW goed begrepen. Het Beierse automerk heeft een complete line-up gebouwd, dat al sinds jaar en dag de X-reeks heet. De instap-SUV binnen de serie is de BMW X1. Één treetje hoger staat de X3. Nu is de vraag of de X1 al aan al je verwachtingen voldoet, of dat je toch echt voor de duurdere en grotere X3 moet gaan. In deze vergelijking zetten we de BMW X1 (2015-2022) en BMW X3 (2017-2024) naast elkaar, zodat jij weet welke van de twee jij straks moet kopen.
Specificatie | BMW X1 | BMW X3 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 26.663 | € 44.568 |
Nieuwprijs | € 38.663 tot € 64.554 | € 58.593 tot € 158.935 |
Carrosserievarianten | SUV | SUV |
Motorvermogen van/tot | 136-245 pk | 150-510 pk |
Koppel van/tot | 220-450 Nm | 300-700 Nm |
Topsnelheid van/tot | 204-235 km/h | 198-250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 6,5-11,5 sec. | 4,9-9,5 sec. |
Bagageruimte | 505 l | 550 l |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 14,9-58,8 | 1 op 8,8-50,0 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, diesel, hybride | Benzine, diesel, hybride |
Lengte x breedte x hoogte | 4.447 x 1.821 x 1.598 mm | 4.713 x 1.897 x 1.676 mm |
Maximaal trekgewicht | 1.700-2.000 kg | 2.000-2.400 kg |
Onderhoudsinterval | 2 jaar | 2 jaar |
Algemene garantie | 3 jaar, onbeperkt | 3 jaar, onbeperkt |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
BMW X1
BMW X3
Hoewel je de BMW X1 en BMW X3 vaak met vierwielaandrijving treft, is de X1 in de basis voorwielaangedreven en de X3 achterwielaangedreven. Dat maakt de X3 van huis uit sportiever. De X1 heeft als voordeel dat het model compacter en lichter is en dus gemakkelijker manoeuvreert. De BMW X3 is verkrijgbaar met zeer krachtige aandrijflijnen, waarbij de 510 pk sterke X3 M Competition sportwagen-allures heeft. Dat je de X1 al aantreft met een 136 pk sterke benzinemotor geeft aan dat de kleinste van de twee minder dynamisch rijdt. Toch zijn beide modellen sportiever dan menig concurrent in hun klasse.
BMW X1
BMW X3
De BMW X3 is langer en ruimer dan de X1, maar het lengteverschil van dik een kwart meter maakt de X3 niet meteen heel veel praktischer. Ook de X1 biedt namelijk genoeg bagageruimte en op de achterbank van de X1 vinden volwassen passagiers ook voldoende plek. De X3 is standaard rijker uitgerust, maar wie bij de X1 genoeg vinkjes op de optielijst heeft gezet, waant zich al snel in een SUV van een klasse hoger. Met de 2021-facelift maakt het interieur van de X3 een flinke moderniseringsslag. De facelift van de X1 vond twee jaar eerder plaats.
De Wegenwacht noemt deze generatie (F48) van de BMW X1 zeer betrouwbaar. Het kan echter voorkomen dat de rubberen ring van de krukas loslaat. Je krijgt dan een foutmelding op het dashboard. De BMW X3 (G01) is net als de X1 een solide model waar bij regulier onderhoud de kans op pech klein is. Vooral de X3 vanaf 2021 staat bekend als een zeer betrouwbare versie. Een lekkend zonnedak en een airco die niet koel genoeg blaast zijn euvels die soms voorkomen bij vroegere bouwjaren.
De aanschafprijs van de basis benzineversies van de BMW X1 en X3 verschillen flink van elkaar. Vervolgens is de X3 ook veel duurder in het gebruik. De X3 kent gezien zijn hogere aanschafwaarde ook een hogere afschrijving, terwijl ook de mrb hoger uitvalt op basis van het hogere autogewicht van de X3. Verder is de BMW X3 aanzienlijk duurder in de verzekering dan de X1. Op het gebied van brandstofkosten wint de zuiniger X1 het van de X3, ook omdat de basisversie van de X1 geen vierwielaandrijving heeft. Zijn kosten belangrijk voor je, dan moet je de X1 kiezen.
Hieronder zie je een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis, waarbij we zijn uitgegaan van de basis benzineversie in 2022. De prijzen voor brandstof en verzekering kunnen echter behoorlijk verschillen per moment en regio, waardoor dit voorbeeld dient als indicatie. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | BMW X1 | BMW X3 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 43.284 | € 75.778 |
Afschrijving* | € 2.840 | € 4.580 |
Brandstof* | € 1.432 | € 1.756 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 868 | € 1.284 |
Verzekering* | € 917 | € 1.484 |
Onderhoud* | € 509 | € 542 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.726 (per jaar), € 310,50 (per maand) | € 5.066 (per jaar), € 422,16 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 6.566 (per jaar), € 547,16 (per maand | € 9.646 (per jaar), € 803,83 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Beide BMW’s zijn de premium keuze binnen hun segment. De X1 wedijvert met modellen zoals de Audi Q3, Mercedes-Benz GLA en Volvo XC40, terwijl de X3 de strijd aangaat met modellen als de Audi Q5, Mercedes-Benz GLC en Range Rover Evoque. De X1 en X3 onderscheiden zich vooral door hun sportieve rijdynamiek, terwijl concurrenten het eerder gooien op comfort of betere offroad-eigenschappen. De BMW X1 en X3 zijn al met al luxe reisauto’s waarmee je ook nog eens fijn door een bocht kunt. Maar welke van deze twee kies je dan?
De BMW X1 biedt het geroemde rijcomfort van BMW en is ondertussen ruim en luxe. Als caravantrekker overtuigt de X1, zeker als je voor vierwielaandrijving gaat. Krachtig en zuinig is de BMW X1 als plug-inhybride. De X1 is voor een SUV redelijk compact en dus wendbaar en wat makkelijker te parkeren. De vanafprijs is voor een premium SUV te overzien. Bovendien staat de BMW X1 bekend als een zeer veilig en betrouwbaar model.
De BMW X3 is toch net weer een stukje ruimer dan de X1 en bovendien luxer uitgevoerd. Doordat de X3 er als achter- of vierwielaangedreven versie is, heb je altijd een dynamisch rijdende SUV te pakken. Het aanbod aan zeer sportieve motoren is groot. De X3 M Competition is dan de heilige graal, maar M40i en M40d hebben eveneens zeer potente krachtbronnen. Als caravantrekker kan de X3 dus net met een wat zwaardere aanhanger de weg op.
Eerlijk gezegd is de BMW X1 voor veel gezinnen al ruim zat. Bestel je het compacte broertje van de X3 met vierwielaandrijving en een sterke motor, dan heb je een sportieve SUV te pakken. Doordat de X1 goedkoper is dan de X3 is er dan waarschijnlijk nog budget over om voor een luxe uitrusting te gaan. De X3 is luxer, dynamischer en comfortabeler dan de X1 en de nog betere reisauto. Maar ja, je betaalt er ook aanzienlijk meer voor. Al is zo’n zeer krachtige topversie erg verleidelijk. Omdat geld altijd een rol speelt, valt de keuze op de X1.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 augustus 2025