Voor- en nadelen van de BMW X1
- Voordelen
- Zeer uitgebalanceerde rijdynamiek
- Stuurt scherp en vertrouwenwekkend
- Zuinig en krachtig als plug-inhybride
- Nadelen
- Basismotor mist wat pit
- Van huis uit niet achter- maar voorwielaangedreven
- Plug-inhybride is geen caravantrekker
Voor- en nadelen van de Audi Q3
- Voordelen
- Sportief rijdende reisauto
- Prima vierwielaangedreven caravantrekker
- Zeer krachtig als Audi RS Q3
- Nadelen
- Prijzige opties
- Basisuitvoering niet zo rijk uitgerust
- Stevig geveerd en gedempt op slechte ondergrond
| Specificaties | BMW X1 | Audi Q3 |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 26.325 | € 36.997 |
| Nieuwprijs | € 38.663 tot € 64.554 | € 42.930 tot € 123.815 |
| Carrosserievarianten | SUV | SUV |
| Motorvermogen van/tot | 136-245 pk | 150-400 pk |
| Koppel van/tot | 220-450 Nm | 250-480 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 204-235 km/h | 198-250 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 6,5-11,5 sec. | 4,5-9,5 sec. |
| Bagageruimte | 505 l | 530 l |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 14,9-58,8 | 1 op 10,4-62,5 |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, diesel, hybride | Benzine, diesel, plug-in hybride |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.447 x 1.821 x 1.598 mm | 4.484 x 1.849 x 1.585 mm |
| Maximaal trekgewicht | 750-2.000 kg | 1.400-2.000 kg |
| Onderhoudsinterval | 2 jaar | 2 jaar, variabel |
| Algemene garantie | 3 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met oktober 2025.
Rijgedrag

BMW X1

Audi Q3
BMW X1
- Zeer communicatieve besturing
- Onderstel mixt perfect sportiviteit met comfort
- Goede caravantrekker, op de PHEV na
- Meestal vierwielaangedreven
- Topversie niet zo krachtig als de Audi RS Q3
Audi Q3
- Voor- of vierwielaangedreven
- Sportief onderstel
- Vering en demping net te straf op hobbelige ondergrond
- Tot 2.000 kg aan trekgewichtOok leverbaar met snelheidsafhankelijke besturing
Zowel de BMW X1 als de Audi Q3 zijn in de basis voorwielaangedreven, maar ook met vierwielaandrijving te vinden. Ze hebben eveneens met elkaar gemeen dat het onderstel stevig is afgesteld, waardoor beide SUV’s een sportief rijgedrag tonen, zeker in bochten. Waar de Q3 zich op lange stukken glad asfalt comfortabel is, zijn de vering en demping van de Audi op een hobbelige ondergrond soms net te hard. De X1 mixt sportiviteit en comfort beter met elkaar. De X1 en Q3 zijn goede caravantrekkers, waarbij de plug-inhybride X1 25e achterblijft met slechts 750 kg trekgewicht.
Interieur en uitrusting

BMW X1

Audi Q3
BMW X1
Veel plek op de achterbank Basisuitvoering biedt handmatige airco, stoffen bekleding en 17-inch lichtmetalen wielen Fijn zittende voorstoelen, net als de Q3 Veel bagageruimte
Audi Q3
- Iets meer bagageruimte dan de X1
- Plug-inhybride levert 150 liter aan bagageruimte in
De Q3 en X1 kennen vrijwel dezelfde buitenmaten. De Q3 heeft echter net iets meer bagageruimte: 505 om 530 liter. Ook op de achterbank zit je in zowel de X1 als Q3 riant. In de basisuitvoeringen zijn de beide modellen echt wel luxe uitgevoerd, maar zeker niet overcompleet. Bij de Q3 moet je bijvoorbeeld bijbetalen voor zaken als elektrische stoelverstelling, donker glas of de toegang tot diverse rijmodi. Voor de X1 geldt hetzelfde. De Q3 is voorzien van fijne stoelen en een stil interieur. De X1 beschikt over de handige i-Drive-knop en het dikke, compacte stuurwiel ligt fijn in de hand.
Betrouwbaarheid
BMW X1
- Wegenwacht noemt de X1 een zeer betrouwbaar model
- Rubberen ring krukas laat in sommige gevallen los
Audi Q3
- Slechts een klein euvel bekend bij de Wegenwacht
- Bij warm weer kan microschakelaar in de automaat foutmelding geven
Volgens de Wegenwacht is deze (F48)-generatie van de BMW X1 de betrouwbaarheid zelve. Er is één euvel bekend. Zo kan de rubberen ring van de krukas loslaten. Een foutmelding op het dashboard waarschuwt je dan. Ook bij de Q3 kent de Wegenwacht maar één probleem dat vaker optreedt. Op warme dagen kan de volgende melding op het dashboard verschijnen: ‘Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten’. De microschakelaar in de automaat-handle slaat dan even op hol, maar verder niets ernstigs.
Kosten
BMW X1
- Geen koopje
- Lagere afschrijving dan de duurdere Q3
- Gebruikskosten komen redelijk overeen met die van de Q3
Audi Q3
- Premium model met premium prijzen
- Basisversie luxer maar ook duurder dan de instap-X1
- Prijzige opties
De BMW X1 is in zijn basisversie goedkoper in aanschaf dan de Audi Q3 in basis-trim. Dat kan grotendeels verklaard worden door het feit dat de Q3 altijd minimaal de luxe ProLine is. Toch kun je makkelijker op de Q3 je spaarpot stukslaan dan de X1. De topversie van de Audi kost bijna het dubbele van de ‘dikste’ BMW X1. Vergelijken we de basisversie met elkaar, dan komen de twee redelijk overeen in gebruikskosten. De X1 is iets zuiniger in brandstof, maar de Q3 wat goedkoper in onderhoud. Ook valt de verzekering van de X1 iets goedkoper uit.
Voorbeeld kostenvergelijking
We hebben een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis voor je klaarstaan, waarbij we de basis-benzineversie in 2022 als uitgangspunt nemen. De prijzen voor brandstof, wegenbelasting en verzekering verschillen echter behoorlijk per moment en regio, waardoor je onderstaand voorbeeld als indicatie moet zien. In deze vergelijking gaan we uit van:
- BMW X1 sDrive18i (2022)
- Audi Q3 Sportback 35 TFSI Pro Line (2022)
- Kilometerstand: 70.000 km
- Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
- Eigenaar in Noord-Holland
| Kostenpost | BMW X1 | Audi Q3 |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 43.284 | € 48.985 |
| Afschrijving* | € 2.840 | € 3.160 |
| Brandstof* | € 1.432 | € 1.502 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 868 | € 868 |
| Verzekering* | € 917 | € 1.008 |
| Onderhoud* | € 509 | € 489 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.726 (per jaar), € 310,50 (per maand) | € 3.867 (per jaar), € 322,25 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 6.566 (per jaar), € 547,16 (per maand | € 7.027 (per jaar), € 585,58 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
BMW X1 of Audi Q3: oordeel
Als premium compacte SUV’s nemen de BMW X1 en Audi Q3 het op tegen modellen zoals de Mercedes-Benz GLA en Volvo XC40. Die auto’s zijn beide ook zeker comfortabel en luxe, maar niet zo sportief als de BMW en Audi. De Alfa Romeo Tonale en Volkswagen Tiguan passen eveneens in het rijtje, waarbij de Tonale veel rijdynamiek toont en de Volkswagen een prima allrounder is. Valt je keuze op de combinatie Duitse degelijkheid én veel rijplezier, dan zet je de BMW X1 en Audi Q3 op je shortlist. Maar welke van deze twee kies je dan?
Waarom kiezen voor de BMW X1?
De BMW X1 kies je in eerste instantie om zijn verbluffende rijdynamiek. De X1 is sportief en comfortabel tegelijkertijd, stuurt messcherp en heeft dankzij zijn vierwielaandrijving (er zijn ook voorwielaangedreven versies) altijd voldoende tractie. De X1 biedt bovendien veel bagageruimte en op de achterbank is ruim voldoende plek. De betrouwbare X1 kom je tegen met tal van krachtige motoren, waarbij de plug-inhybride ook nog eens zeer zuinig is. Aan boord vind je veel luxe en comfort en de meeste uitvoeringen zijn prima trekauto’s.

Waarom kiezen voor de Audi Q3?
De Audi Q3 ziet er stoer en sportief uit, helemaal als Sportback met een iets gebogen daklijn. En zo dynamisch als zijn looks, rijdt de Q3 ook. Van binnen oogt de Q3 luxe en modern en met de binnenruimte zit het wel goed, er is veel plek voor passagiers en bagage. Voor de liefhebbers van extra sportief rijden is er de aantrekkelijke Audi RS Q3 met liefst 400 pk aan vermogen, maar de plug-inhybride is ook een goede keuze. De Audi Q3 is een goede caravantrekker.

Welke zou ik kiezen?
Er is veel te zeggen voor de Audi Q3. Hoewel smaken verschillen, oogt de Q3 fantastisch. Van buiten en van binnen. Het is een luxe auto met hoogwaardige afwerking. De Audi Q3 rijdt ook heel sportief, waarbij er ruimte is voor comfort. Alleen op korte oneffenheden kan de ruime Q3 wel wat hard zijn en daar doet de X1 het echt beter. De BMW rijdt toch weer een stuk geraffineerder, waarbij het stuurgevoel beter is. De Audi Q3 is in de basis ook ietsje duurder, waarbij de X1 als totaalpakket toch een streepje voor heeft.
Meer weten over de Audi Q3 en BMW X1?
- Lees reviews van de BMW X1 U11 (2022+) om uit te vinden wat de experts erover te zeggen hebben.
- Vergelijk hier BMW X1 F48 (2015-2022) reviews uit de vakmedia.
- Wil je alles weten over de BMW X1? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
- Benieuwd naar de Audi Q3 door de jaren heen? Lees dit uitgebreide artikel met alle details.
- Ontdek welke SUV’s onze experts nomineren als beste SUV van dit moment.
- Alles weten over SUV’s in het algemeen? Hier vind je de complete gids.







