Kies jij voor de geraffineerde BMW X1 of de sportieve Audi Q3?
De compacte SUV is niet meer weg te denken van onze vaderlandse wegen. Het aanbod is dan ook zeer groot. Ben je echter in voor een compacte SUV met een premium karakter, dan wordt de vijver al kleiner om uit te vissen. Grote kans dan dat je bij de sportief rijdende BMW X1 en Audi Q3 uitkomt, aangezien de Mercedes-Benz GLA nu eenmaal de naam heeft vooral comfortabel te zijn. In deze vergelijking zetten we de BMW X1 (2015-2022) en Audi Q3 (2018-2025) naast elkaar, waarbij we onder meer kijken naar rijcomfort, ruimte, betrouwbaarheid en kosten.
Specificaties | BMW X1 | Audi Q3 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 26.325 | € 36.997 |
Nieuwprijs | € 38.663 tot € 64.554 | € 42.930 tot € 123.815 |
Carrosserievarianten | SUV | SUV |
Motorvermogen van/tot | 136-245 pk | 150-400 pk |
Koppel van/tot | 220-450 Nm | 250-480 Nm |
Topsnelheid van/tot | 204-235 km/h | 198-250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 6,5-11,5 sec. | 4,5-9,5 sec. |
Bagageruimte | 505 l | 530 l |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 14,9-58,8 | 1 op 10,4-62,5 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, diesel, hybride | Benzine, diesel, plug-in hybride |
Lengte x breedte x hoogte | 4.447 x 1.821 x 1.598 mm | 4.484 x 1.849 x 1.585 mm |
Maximaal trekgewicht | 750-2.000 kg | 1.400-2.000 kg |
Onderhoudsinterval | 2 jaar | 2 jaar, variabel |
Algemene garantie | 3 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met oktober 2025.
BMW X1
Audi Q3
Zowel de BMW X1 als de Audi Q3 zijn in de basis voorwielaangedreven, maar ook met vierwielaandrijving te vinden. Ze hebben eveneens met elkaar gemeen dat het onderstel stevig is afgesteld, waardoor beide SUV’s een sportief rijgedrag tonen, zeker in bochten. Waar de Q3 zich op lange stukken glad asfalt comfortabel is, zijn de vering en demping van de Audi op een hobbelige ondergrond soms net te hard. De X1 mixt sportiviteit en comfort beter met elkaar. De X1 en Q3 zijn goede caravantrekkers, waarbij de plug-inhybride X1 25e achterblijft met slechts 750 kg trekgewicht.
BMW X1
Audi Q3
Veel plek op de achterbank Basisuitvoering biedt handmatige airco, stoffen bekleding en 17-inch lichtmetalen wielen Fijn zittende voorstoelen, net als de Q3 Veel bagageruimte
De Q3 en X1 kennen vrijwel dezelfde buitenmaten. De Q3 heeft echter net iets meer bagageruimte: 505 om 530 liter. Ook op de achterbank zit je in zowel de X1 als Q3 riant. In de basisuitvoeringen zijn de beide modellen echt wel luxe uitgevoerd, maar zeker niet overcompleet. Bij de Q3 moet je bijvoorbeeld bijbetalen voor zaken als elektrische stoelverstelling, donker glas of de toegang tot diverse rijmodi. Voor de X1 geldt hetzelfde. De Q3 is voorzien van fijne stoelen en een stil interieur. De X1 beschikt over de handige i-Drive-knop en het dikke, compacte stuurwiel ligt fijn in de hand.
Volgens de Wegenwacht is deze (F48)-generatie van de BMW X1 de betrouwbaarheid zelve. Er is één euvel bekend. Zo kan de rubberen ring van de krukas loslaten. Een foutmelding op het dashboard waarschuwt je dan. Ook bij de Q3 kent de Wegenwacht maar één probleem dat vaker optreedt. Op warme dagen kan de volgende melding op het dashboard verschijnen: ‘Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten’. De microschakelaar in de automaat-handle slaat dan even op hol, maar verder niets ernstigs.
De BMW X1 is in zijn basisversie goedkoper in aanschaf dan de Audi Q3 in basis-trim. Dat kan grotendeels verklaard worden door het feit dat de Q3 altijd minimaal de luxe ProLine is. Toch kun je makkelijker op de Q3 je spaarpot stukslaan dan de X1. De topversie van de Audi kost bijna het dubbele van de ‘dikste’ BMW X1. Vergelijken we de basisversie met elkaar, dan komen de twee redelijk overeen in gebruikskosten. De X1 is iets zuiniger in brandstof, maar de Q3 wat goedkoper in onderhoud. Ook valt de verzekering van de X1 iets goedkoper uit.
We hebben een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis voor je klaarstaan, waarbij we de basis-benzineversie in 2022 als uitgangspunt nemen. De prijzen voor brandstof, wegenbelasting en verzekering verschillen echter behoorlijk per moment en regio, waardoor je onderstaand voorbeeld als indicatie moet zien. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | BMW X1 | Audi Q3 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 43.284 | € 48.985 |
Afschrijving* | € 2.840 | € 3.160 |
Brandstof* | € 1.432 | € 1.502 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 868 | € 868 |
Verzekering* | € 917 | € 1.008 |
Onderhoud* | € 509 | € 489 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.726 (per jaar), € 310,50 (per maand) | € 3.867 (per jaar), € 322,25 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 6.566 (per jaar), € 547,16 (per maand | € 7.027 (per jaar), € 585,58 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Als premium compacte SUV’s nemen de BMW X1 en Audi Q3 het op tegen modellen zoals de Mercedes-Benz GLA en Volvo XC40. Die auto’s zijn beide ook zeker comfortabel en luxe, maar niet zo sportief als de BMW en Audi. De Alfa Romeo Tonale en Volkswagen Tiguan passen eveneens in het rijtje, waarbij de Tonale veel rijdynamiek toont en de Volkswagen een prima allrounder is. Valt je keuze op de combinatie Duitse degelijkheid én veel rijplezier, dan zet je de BMW X1 en Audi Q3 op je shortlist. Maar welke van deze twee kies je dan?
De BMW X1 kies je in eerste instantie om zijn verbluffende rijdynamiek. De X1 is sportief en comfortabel tegelijkertijd, stuurt messcherp en heeft dankzij zijn vierwielaandrijving (er zijn ook voorwielaangedreven versies) altijd voldoende tractie. De X1 biedt bovendien veel bagageruimte en op de achterbank is ruim voldoende plek. De betrouwbare X1 kom je tegen met tal van krachtige motoren, waarbij de plug-inhybride ook nog eens zeer zuinig is. Aan boord vind je veel luxe en comfort en de meeste uitvoeringen zijn prima trekauto’s.
De Audi Q3 ziet er stoer en sportief uit, helemaal als Sportback met een iets gebogen daklijn. En zo dynamisch als zijn looks, rijdt de Q3 ook. Van binnen oogt de Q3 luxe en modern en met de binnenruimte zit het wel goed, er is veel plek voor passagiers en bagage. Voor de liefhebbers van extra sportief rijden is er de aantrekkelijke Audi RS Q3 met liefst 400 pk aan vermogen, maar de plug-inhybride is ook een goede keuze. De Audi Q3 is een goede caravantrekker.
Er is veel te zeggen voor de Audi Q3. Hoewel smaken verschillen, oogt de Q3 fantastisch. Van buiten en van binnen. Het is een luxe auto met hoogwaardige afwerking. De Audi Q3 rijdt ook heel sportief, waarbij er ruimte is voor comfort. Alleen op korte oneffenheden kan de ruime Q3 wel wat hard zijn en daar doet de X1 het echt beter. De BMW rijdt toch weer een stuk geraffineerder, waarbij het stuurgevoel beter is. De Audi Q3 is in de basis ook ietsje duurder, waarbij de X1 als totaalpakket toch een streepje voor heeft.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025