Moet je wegenbelasting betalen bij private lease?
Net zoals bij elke auto, moet je ook bij een auto in de private lease wegenbelasting betalen. Het verschil met een gekochte auto zit hem echter in het feit dat bij een private leasecontract de kosten van de wegenbelasting inbegrepen zijn bij de maandlasten. Met andere woorden: de wegenbelasting is inbegrepen bij de kosten van een private leasecontract. Dit houdt dus in dat de wegenbelasting niet voor extra kosten zorgt, maar dat het dus onderdeel is van het totaalpakket. Zaken die niet gedekt zijn door de maandelijkse kosten zijn bijvoorbeeld:
- Brandstof
- Parkeerkosten
- Boetes
- Het wassen van je auto
Hoe hoog is de wegenbelasting bij private lease?
Het bedrag dat je aan wegenbelasting betaalt voor je auto is bij een private leasecontract niet anders dan bij een gekochte auto. Op dat front verandert er niets en de hoogte van de wegenbelasting wordt op dezelfde manier berekend. Factoren die van invloed zijn op de hoogte van je wegenbelasting zijn:
- Het soort voertuig dat je hebt - Heb je een auto, een motor of een bestelbus, bijvoorbeeld?
- Het gewicht van je voertuig - Hoe zwaarder je auto, hoe hoger de wegenbelasting.
- De brandstof die je verbruikt - Hoe meer uitstoot je auto levert, hoe hoger de wegenbelasting.
Diesel- en LPG-auto’s hebben altijd te maken met een hogere wegenbelasting dan benzine-, hybride- en volledig elektrische auto’s. Dat heeft te maken met de uitstoot van deze auto’s, die aanzienlijk hoger is. Verder is er nog een regeling actief, die ervoor zorgt dat elektrische auto’s korting krijgen op de wegenbelasting. In 2025 is die korting nog 75 procent, maar dat gaat vanaf 2026 omlaag naar 30 procent. In 2029 wordt het 25 procent en vanaf 2030 krijg je helemaal geen korting meer op de wegenbelasting van een elektrische auto.
5 private lease auto’s met lage wegenbelasting in 2025
Omdat je in 2025 nog een flinke korting krijgt op de wegenbelasting bij het rijden in een elektrische auto, zijn de auto’s met de laagste wegenbelasting altijd elektrisch. En hoe lichter, hoe beter. Immers; naast de brandstof, is het gewicht van de auto een andere zwaarwegende factor in het bepalen van de hoogte van je wegenbelasting. Kortom: lichte, elektrische auto’s. Dat is wat we zoeken als we de auto’s met echt lage wegenbelasting willen hebben. Dat is niet eenvoudig, want EV’s zijn in de regel bovengemiddeld zwaar vanwege het accupakket. We geven je vijf relatief lichte EV’s met lage wegenbelasting.
Renault Twingo Electric

- 82 pk uit een kleine accu
- Meerdere uitvoeringen te vinden
- Fijne EV in het A-segment
- Vanaf €339,- per maand
De Renault Twingo Electric is – hoe kan het ook anders – de elektrische variant van de gewone, oude, vertrouwde Renault Twingo. Deze kleine stadsauto komt met een simpele elektromotor, die goed is voor 82 pk en een actieradius van maximaal 190 kilometer. Het model heeft 5 deuren, een beperkte kofferbak en een keurig verzorgd interieur, passend bij een EV uit het A-segment. De Twingo oogt vrolijk en doet het uitstekend in druk stadsverkeer. Vrijwel elke parkeerplaats is groot genoeg en met dit model kunnen de meeste eigenaren moeiteloos hun woon-werk-verkeer afwerken. De wegenbelasting voor deze auto is bijzonder laag.
Voor- en nadelen van de Renault Twingo Electric
- Voordelen
- Vrolijke vormgeving
- Keurige afwerking
- Lage kosten
- Nadelen
- Krap van binnen
- Geen indrukwekkende actieradius
- Geen keuze uit aandrijving
Waarom kiezen voor de Renault Twingo Electric?
De Renault Twingo Electric weegt leeg 1.100 kilogram. Dat zijn meer dan uitstekende cijfers voor een elektrische auto en het zorgt ervoor dat je wegenbelasting in 2025 tussen de 35 en 39 euro per kwartaal zal zijn. Dat gaat natuurlijk veranderen met het teruglopen van de korting, maar desondanks is dit een model dat je niet aan de bedelstaf zal doen raken. Los van die lage kosten is de Twingo Electric een buitengewoon capabel stadswagentje, die alles netjes doet wat hij moet doen. De precieze uitrusting is afhankelijk van je uitrusting, maar je wordt nooit belazerd.
Leapmotor T03

- Kleine EV met 95 pk
- Komt in één uitvoering
- Relatief nieuwe Chinese EV
- Vanaf €304.- per maand
Hij is afkomstig uit de stal van Stellantis en sinds de herfst van 2024 op de Nederlandse markt. De Leapmotor T03 is een compacte EV die moet dienen als prijspakker en uitdager van merken als Dacia. De T03 is een vijfdeurs hatchback met een 95 pk sterke elektromotor, die een actieradius moet geven van 265 kilometer. Het is een bijzonder eenvoudig autootje, met een kleine kofferbak en een achterbank die vooral geschikt is voor kinderen. Het interieur wordt gesierd door een touchscreen met daarop diverse bedieningsfuncties en is verder gemaakt van hard plastic.
Voor- en nadelen van de Leapmotor T03
- Voordelen
- Prima rijeigenschappen
- Keurige uitrusting
- Nette afwerking
- Nadelen
- Krap voor iets langere inzittenden
- Geen keuze uit verschillende uitvoeringen
- De gebruikte materialen voelen niet heel luxe aan
Waarom kiezen voor de Leapmotor T03?
Met een ledig gewicht van 1.175 kilo, behoort de Leapmotor T03 tot de lichtste EV’s op de markt. Dat betekent onder andere dat je bij deze auto het minimum aan wegenbelasting moet betalen. Het is sowieso een prijspakker, waarmee je elektrisch kunt rijden voor relatief lage maandelijkse kosten. Het autootje heeft een opvallend goed afgesteld onderstel en rijdt dan ook een stuk beter dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Al met al is het een opvallend volwassen wagentje, die je in staat stelt om de geneugten van elektrisch rijden te ervaren, zonder een fortuin kwijt te zijn.
Volkswagen e-Up

- 83 pk, met een actieradius van 260 kilometer
- Twee uitvoeringen, Style heeft iets meer
- Elektrische uitvoering van populaire A-segmenter
- Vanaf €333.- per maand
Net als de eerder genoemde Renault Twingo Electric, is de Volkswagen e-Up een elektrische uitvoering van een bestaande auto. De e-Up is niet te onderscheiden van de gewone Up, tenzij je van heel dichtbij kijkt en je oor te luister legt. Het model is uitgerust met een tamme elektromotor, die goed is voor 83 pk en een actieradius van 260 kilometer levert. Allemaal niks bijzonders, maar net als de gewone Up, is dit een model die bedoeld is voor druk stadsverkeer. Daarin komt de e-Up het beste tot zijn recht, dankzij zijn compacte afmetingen.
Voor- en nadelen van de Volkswagen e-Up
- Voordelen
- Lage kosten bij gebruik
- Prima afwerking, net als bij de gewone Up
- Prettige woon-werk-auto
- Nadelen
- Tikje braaf
- Weinig ruimte
- Geen echte onderscheidende kenmerken
Waarom kiezen voor de Volkswagen e-Up?
De Volkswagen e-Up weegt ledig 1.135 kilogram en dat doet hem in dezelfde categorie vallen als de eerder genoemde Renault en Leapmotor. Met 35-39 euro per kwartaal ben je in 2025 klaar. Dat wordt in 2026 dus iets meer, maar het blijft nog altijd een bijzonder laag bedrag dat je moet afdragen aan Vadertje Staat. Los van dit alles heb je met de e-Up een echt Volkswagen-product in huis; oerdegelijke bouw, tikje brave borst en vooral een functionele auto. De e-Up is in de private lease een geliefde auto, net als zijn door fossiele brandstof aangedreven broertjes.
Fiat 500e

- 95 of 118 pk uit elektromotor
- Meerdere uitrustingen te vinden
- Elektrische variant van een populaire hatchback
- Vanaf €363,- per maand
De meeste auto’s uit dit rijtje hebben een vrij conventionele vormgeving en vallen niet teveel op in het moderne verkeer. De Fiat 500e pakt dat ietsje anders aan; deze elektrische uitvoering van de bekende Fiat 500 is gezegend met een koddige vormgeving en veel retro-elementen. Het raakt een snaar bij het grote publiek, want de 500 is al talloze keren verkocht en ook de elektrische uitvoering weet zijn weg naar de klanten wel te vinden. De 500e komt ook met een linnen dakje dat makkelijk te openen is, zodat het rijplezier wat meer voorrang krijgt.
Voor- en nadelen van de Fiat 500e
- Voordelen
- Fraaie styling
- Prima rijeigenschappen
- Interieur is echt onderscheidend
- Nadelen
- Beperkte ruimte
- Niet de goedkoopste A-klasser
- Instapmodellen zijn vrij karig
Waarom kiezen voor de Fiat 500e?
De Fiat 500e weegt ledig 1.115 kilo bij de instappers en 1.265 bij de uitvoeringen met een groter accupakket. Dat laatste betekent dat je in 2025 tussen de 48 en 53 euro aan wegenbelasting betaalt per kwartaal. Maakt dat je niet direct uit, dan is de Fiat 500e gewoon een kwalitatief hoogwaardig stadsautootje, dat vooral ook de lol van het autorijden hoog in het vaandel heeft. Alle eerder genoemde modellen zijn prima, maar allemaal wel een beetje serieus. De Fiat 500e is ook keurig afgewerkt, maar het is allemaal net even wat leuker. Kost wel wat meer, ook.
BMW i3

- 170 of 184 pk maakt hem aanzienlijk vlotter dan de rest
- Respectabel lijstje uitrustingen
- Zeer nette EV van BMW
- Vanaf €275,- per maand
De BMW i3 was er vroeg bij als het gaat om elektrisch rijden. BMW had met deze kekke hatchback een vroege voorsprong op de concurrentie en het model bleek ook nog eens kwalitatief bijzonder hoogwaardig. De i3 is alleen nog te vinden in de occasionlease, zoals wel meer modellen uit deze lijst, maar dat betekent tegelijk dat je voor opvallend lage maandlasten in deze Beierse EV kunt stappen. Het model komt met elektromotoren die 170 of 184 pk leveren en is ook te vinden met een Range Extender, in de vorm van een kleine benzinemotor.
Voor- en nadelen van de BMW i3
- Voordelen
- Keurige rijeigenschappen
- Net verzorgd interieur
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Nadelen
- Het uiterlijk is niet voor iedereen
- De compacte afmetingen maken niet alles mogelijk
- Er zijn inmiddels concurrenten die minstens hetzelfde kunnen
Waarom kiezen voor de BMW i3?
Met een ledig gewicht van 1.220 of 1.265 kilo, behoort ook de BMW i3 tot de lichtste EV’s op de huidige markt. Net zoals bij de Fiat, moet je in 2025 nog rekenen op een wegenbelasting van tussen de 48 en 53 euro per kwartaal. Verder kies je de BMW gewoon omdat het een uitstekende auto is. De kwaliteit is onmiskenbaar, met een keurig verzorgd interieur en techniek die nog wel even vooruit kan en ook zeker niet misstaat naast auto’s die net uit zijn gekomen. Zeker geen auto die het maximale van je portemonnee vraagt.







