De aantrekkingskracht van SUV’s is groot. Het zijn prettige, praktische auto’s met goed overzicht over de weg, een fijne hoge instap en vaak veel ruimte. SUV’s zijn ook groter, zwaarder en hebben meestal een hogere uitstoot en hoger verbruik in vergelijking met bijvoorbeeld hatchbacks en stationwagons, waardoor je wat meer belasting moet betalen. Het verschil hoeft niet groot te zijn. Hier vergelijken we de BPM en wegenbelasting van SUV’s met die van andere auto’s.
Als je een SUV wilt kopen, zul je in de meeste situaties belasting moeten betalen. De belangrijkste belastingen op een SUV waar je mee te maken krijgt, zijn de BPM (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Hier vind je alles over de belastingen op verschillende soorten SUV’s: benzine, diesel, hybride en volledig elektrisch. Wil je zelf berekenen hoeveel BPM of wegenbelasting je voor een bepaalde SUV moet betalen? gebruik dan deze tools voor of wegenbelasting.
Als je een tweedehands SUV koopt, moet je mogelijk BPM betalen. Dit is niet het geval als je de auto in Nederland koopt. In bepaalde situaties moet je wel BPM betalen voor een tweedehands SUV. Bijvoorbeeld als je de auto in het buitenland koopt en deze naar Nederland importeert of de auto een buitenlands kenteken heeft en je ermee in Nederland rijdt. Hoeveel BPM je (eenmalig) moet betalen, is afhankelijk van onder andere de CO2-uitstoot, de oorspronkelijke netto-cataloguswaarde en de leeftijd van de auto. SUV’s hebben een relatief hoge uitstoot, waardoor de BPM hoger is dan bij vergelijkbare hatchbacks of stationwagons.
Motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting moet je betalen als je een SUV hebt aangeschaft. Hoeveel wegenbelasting je moet betalen, is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk: het gewicht van de auto, het soort brandstof waarop deze rijdt, hoe milieuvervuilend de auto is en de provincie waar je gevestigd bent. SUV’s zijn over het algemeen zwaarder en vervuilender dan vergelijkbare hatchbacks of stationwagons, als gevolg moet je meestal een hoger belastingtarief betalen. Voor bepaalde dieselauto’s geldt sinds 2020 een fijnstoftoeslag. Elektrische auto’s zijn tot en met 2024 vrijgesteld van wegenbelasting, daarna geldt een verlaagd tarief. Voor sommige plug-inhybrides geldt eveneens een verlaagd tarief. De zeldzame SUV’s van 40 jaar en ouder zijn blijvend vrijgesteld van wegenbelasting, mits ze voor 1 januari 1988 gebouwd zijn.
SUV’s zijn razend populair en een fors deel daarvan heeft een benzinemotor. Er is een breed en gevarieerd aanbod en sommige van deze benzine SUV’s [link] zijn absolute knallers. De populariteit van benzine SUV’s heeft onder meer te maken met het feit dat deze auto’s financieel en fiscaal aantrekkelijker zijn dan SUV’s met een diesel. Aan de hand van een aantal voorbeelden illustreren we de BPM en wegenbelasting voor SUV’s met een benzinemotor.
Er zit enig verschil in de hoogte van BPM-kosten als je kijkt naar SUV’s en andere soorten auto’s. Neem bijvoorbeeld een van de populairste auto’s van Nederland: de Volkswagen Polo (2021+), een vijfdeurs hatchback. Het BPM-tarief voor het 80 pk sterke instapmodel bedraagt 5.369 euro. Het 114 pk sterke instapmodel van de Nissan Juke (2024+), een populaire crossover SUV, kost 7.039 euro aan BPM. De Juke heeft eveneens een hoger BPM-tarief als je de Polo met een 110 pk sterke benzinemotor aanschaft. Voor deze uitvoering bedraagt de BPM 6.037 euro. Het BPM-tarief varieert per merk en model.
Normaal gesproken betaal je voor een SUV meer wegenbelasting dan een hatchback. Ter illustratie: de tarieven voor de auto’s uit bovenstaand voorbeeld. Een Nissan Juke (2024+) met een 114 pk sterke 1,0-liter benzinemotor kost per kwartaal 164 - 179 euro aan wegenbelasting. Een Volkswagen Polo (2021+) met een 80 pk sterke 1,0-liter benzinemotor is ongeveer 50 euro goedkoper. De wegenbelasting voor deze hatchback bedraagt 113 - 123 euro. De 110 pk sterke variant van de Polo zit daar tussenin met een wegenbelastingtarief van 139 - 151 euro per kwartaal. Hoeveel wegenbelasting je betaalt, is afhankelijk van het merk en model dat je kiest.
De belastingtarieven die je voor een diesel SUV moet betalen zijn afhankelijk van zaken als het type auto dat je voor ogen hebt, het gewicht en de uitstoot van de motor. Voor het gemak gebruiken we in de vergelijking tussen een populaire SUV en hatchback met een dieselmotor dezelfde modellen als in het voorbeeld van benzineauto’s: de Nissan Juke en Volkswagen Polo. Van beide auto’s was in de periode 2017 - 2018 namelijk een uitvoering met dieselmotor verkrijgbaar.
Het BPM-tarief van SUV’s met een dieselmotor is vaak hoger in vergelijking met hatchbacks. Voor een Nissan Juke (2014-2019) met een 110 pk sterke 1,4-liter dieselmotor betaal je bijvoorbeeld 6.494 euro aan BPM. Het BPM-tarief voor een Volkswagen Polo (2017 - 2021) met een 95 pk sterke 1,6-liter dieselmotor is 5.387 euro. Nog een voorbeeld: de BMW 1 Serie (2024) en BMW X1 (2022+) zijn beide verkrijgbaar met dezelfde 150 pk sterke 2,0-liter dieselmotor, maar de BPM voor de 1 Serie (118d) bedraagt 10.612 euro, terwijl je 12.523 euro voor de X1 (sDrive18d) betaalt.
Meestal betaal je meer wegenbelasting voor een SUV met dieselmotor dan een hatchback. Als we de Nissan Juke en Volkswagen Polo uit bovenstaand voorbeeld onder de loep leggen, is te zien dat je voor de SUV 359 - 374 euro per kwartaal moet afrekenen. De Polo is een aantal tientjes goedkoper en kost over diezelfde periode 318-330 euro. Hetzelfde geldt als je de BMW’s uit de vorige alinea bekijkt. De 1 Serie kost per kwartaal 442 - 462 euro, terwijl de X1 484 - 506 euro kost.
Een belangrijke eigenschap van hybride SUV’s [link] is dat ze minder vervuilende stoffen uitstoten en een lager verbruik hebben in vergelijking met benzine- en dieselauto’s. Dit betekent dat er ook bepaalde voordelen zijn aan het rijden van een hybride SUV. Hoe groot het voordeel is, is sterk afhankelijk van het soort hybride SUV. Hier lees je hoe het met de BPM en wegenbelasting voor hybride SUV’s zit.
Hybride auto’s hebben een lagere CO2-uitstoot dan andere auto’s en hebben daarom een lager BPM-tarief. Voor plug-inhybride auto’s hanteert de Rijksoverheid zelfs een apart tarief, al zal deze vanaf 2025 mogelijk verdwijnen om in te spelen op strengere CO2-uitstootmetingen vanuit de Europese Unie. Hoe dan ook betaal je voor een hybride SUV minder BPM dan voor één met een benzine- of dieselmotor. De Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid kost bijvoorbeeld 3.866 euro. Voor de reguliere Toyota Corolla (hatchback) 1.8 Hybrid betaal je 2.160 euro aan BPM. De Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid kost daarentegen 616 euro.
Sommige hybride auto’s, namelijk plug-inhybrides (PHEV), genieten een belastingvoordeel. Tot eind 2024 is er voor dit soort auto’s een halftarief voor de wegenbelasting. Vanaf 2025 wordt het voordeel teruggedrongen tot 25% en in 2026 verdwijnt het voordeel in zijn geheel. Dit belastingvoordeel geldt alleen voor PHEV’s die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Voor andere hybrides betaal je de volle mep. Neem bijvoorbeeld de Toyota’s uit het voorbeeld hierboven: voor deze auto’s is de MRB respectievelijk 190 - 207 (Corolla) en 216 - 235 euro (Corolla Cross). De wegenbelasting voor de grote, krachtige RAV4 Plug-in Hybrid is 172 - 188 euro per kwartaal.
Het is een bekend verhaal dat de Rijksoverheid elektrisch rijden probeert te stimuleren door minder belasting te rekenen. Volledig elektrische auto’s stoten immers geen CO2 en andere vervuilende stoffen uit en zijn daardoor beter voor het milieu. Lange tijd hoefde je voor een volledig elektrische auto helemaal geen belasting te betalen, maar dat staat te veranderen. Hoe de toekomst eruit gaat zien, lees je hieronder.
Voor volledig elektrische auto’s (en dus ook SUV’s) geldt tot en met 2024 een nultarief voor de BPM. Het is al even bekend dat dit vanaf 2025 zal veranderen, maar inmiddels is ook duidelijk hoe de nieuwe situatie er daadwerkelijk uit gaat zien. Er is goed nieuws: omdat de BPM gebonden is (en voorlopig blijft) aan de CO2-uitstoot, betaal je voor iedere volledig elektrische auto hetzelfde bedrag. Aangezien elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, hoef je alleen het vaste bedrag te betalen dat ook voor andere auto’s geldt. Volgens AutoWeek gaat het om eenmalig 667 euro.
Volledig elektrische auto’s zijn tot en met 2024 vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2025 profiteer je nog van 75% korting, maar in de periode 2026 - 2029 daalt de korting naar 25%. In 2030 geldt er helemaal geen kortingstarief meer voor volledig elektrische auto’s en moet je ook voor deze emissievrije auto’s de volle mep betalen. Fijn is het niet, maar de Rijksoverheid had de regeling eerder al met vier jaar vooruitgeschoven. Oorspronkelijk had het afbouwen van de korting al in 2021 moeten beginnen.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 december 2024