Een auto schorsen kost geld. Hoeveel het kost, is afhankelijk van jouw situatie. Hier leggen we precies uit wat voor kosten je kan verwachten. Ook leggen we je uit hoe je een auto schorst, en geven we handige tips en weetjes bij het schorsen van een auto.
Een auto kost geld, ook als je er niet mee rijdt. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud; deze kosten lopen allemaal door. Als je weet dat je je auto voor langere tijd niet zal gebruiken, kun je deze schorsen. Je kunt je auto voor één, twee of drie jaar schorsen. Je hoeft dan geen wegenbelasting en verzekering te betalen, en de auto hoeft niet APK-gekeurd te zijn. Daar staat tegenover dat je gedurende die periode niet met de auto de openbare weg op mag. Sterker nog: de auto mag zelfs niet op de openbare weg staan. Een auto schorsen kan op twee manieren.
Als je een auto wilt schorsen, kun je hiervoor terecht bij een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie. Je moet minimaal 18 jaar zijn en het voertuig moet op jouw naam staan, of op naam van jouw bedrijf. Je kunt de auto schorsen als je een geldig legitimatiebewijs, kentekencard en tenaamstellingscode meeneemt – of het tenaamstellingsbewijs en het overschrijvingsbewijs als je een papieren kentekenbewijs hebt. Na het betalen van de kosten ontvang je een schorsingsverslag (het bewijs dat je auto is geschorst) met daarin de einddatum van de schorsing. Je auto is direct geschorst en je mag er niet meer mee rijden.
Als de auto op jouw naam staat, kun je ook online een schorsing aanvragen met DigiD. Staat de auto op naam van je bedrijf, dan doe je dit met eHerkenning of een RDW-certificaat. Via de website van de RDW kun je online een schorsing aanvragen voor je auto. Vul de gegevens in, betaal de kosten via iDeal en klaar is Kees. Je ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag. In de tweede mail volgt de bevestiging van de schorsing. Hier vind je tevens de einddatum van de schorsing. Deze e-mail is je bewijs van de schorsing.
Nadat je je auto hebt geschorst, blijft je kentekenbewijs geldig. De tenaamstellingscode blijft geldig als je de auto online schorst. Doe je dit bij een loket, dan krijg je een nieuwe tenaamstellingscode. De eerste vier cijfers staan op het schorsingsverslag, de vijf resterende cijfers krijg je per post toegestuurd. Als de auto eenmaal is geschorst, kun je de verzekering stopzetten. De wegenbelasting stopt automatisch.
Er zijn twee tarieven voor het schorsen van een auto: een normaal tarief en een laag tarief. Je betaalt het normale tarief voor voertuigen tot 15 jaar oud. Het lage tarief betaal je voor voertuigen van 15 jaar en ouder en voor zware bedrijfsauto’s vanaf 3.500 kg. Dit zijn de kosten van het schorsen van een auto:
Er zijn twee situaties waarin je de openbare weg op mag als je auto is geschorst. De eerste situatie is om de auto APK te laten keuren. Je mag alleen rond de tijd van de keuring rijden en je moet de afspraakbevestiging bij je hebben, inclusief het tijdstip van de keuring. Naderhand heb je ook het APK-rapport nodig. Ten tweede mag een geschorste auto (15 jaar of ouder) de openbare weg op volgens de evenementenregeling .
Een schorsing loopt automatisch af. Je krijgt ongeveer een maand van tevoren een herinnering, zodat je je op tijd weer aan alle voertuigverplichtingen kan houden. Na het aflopen van de schorsing moet de auto namelijk direct verzekerd zijn, moet je eventueel voor een APK-keuring zorgen en mogelijk de wegenbelasting betalen. Je kunt de schorsing van je auto eerder stoppen. Je krijgt hiervoor geen geld terug. Stop je de schorsing binnen één maand na het begin van de schorsing, dan moet je alsnog wegenbelasting betalen voor die maand. De Belastingdienst stuurt je een naheffingsaanslag toe.
Met een aanbod van meer dan 300.000 occasions is er altijd wel een auto voor jou te vinden: van cabrio’s voor twee , tot ruime auto’s voor de kleinere portemonnee . Jouw volgende auto vind je op Gaspedaal.nl!
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 1 december 2023