Het is zelden de grootste kostenpost voor een auto-eigenaar, maar op jaarbasis toch vaak een aanzienlijk bedrag: de motorrijtuigenbelasting (mrb), in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd. Niet iedereen betaalt deze belasting overigens, en sommige eigenaren krijgen korting. Maar hoeveel wegenbelasting moet jij betalen en waar is dit op gebaseerd?
De Belastingdienst zou de Belastingdienst niet zijn als het bedrag niet nodeloos ingewikkeld gepresenteerd werd. Op de website van de Belastingdienst, waar een rekentool voor de motorrijtuigenbelasting staat, wordt namelijk het bedrag per kwartaal vermeld. Betaal je deze door middel van een rekening, dan krijg je iedere drie maanden een rekening met daarop datzelfde bedrag vermeld. Betaal je de wegenbelasting per automatische incasso? Dan moet je zelf even het bedrag door drie delen. Het resultaat daarvan wordt maandelijks rond de 28e van je rekening gehaald.
Wie de tool van de Belastingdienst gebruikt, kan zomaar in twee klikken klaar zijn. Het kan echter ook een flink rijtje aan keuzes en vragen kosten voordat je het bedrag van de wegenbelasting weet. De volgende vier factoren staan aan de basis:
Het soort motorrijtuig: Met 'auto', 'motor' en 'vrachtauto' dacht je er wel te zijn? Zet je dan maar schrap, want je moet jouw voertuig uit één van veertien opties weten te plukken. En dan ben je er nog niet – soms zelfs bij lange na niet.
De provincie waarin je woont: Groningen is de duurste provincie, terwijl je in Noord-Holland de minste mrb betaalt. Of het de moeite is om te verhuizen? Dat moet je zelf bepalen, maar het kan aardig wat schelen.
De gewichtsklasse van het voertuig: Hoe zwaarder het voertuig, des te meer euro's de Belastingdienst van je verlangt.
Type brandstof: Je kunt deze vraag direct na het invoeren van het soort motorrijtuig definitief hebben beantwoord – mits je een auto op elektriciteit of waterstof rijdt. Zo niet, dan volgt hier de vraag of je auto op benzine, diesel, een bepaald type gas of 'overige' rijdt.
Na het invullen van deze – en eventuele aanvullende – vragen, rolt er een bedrag uit dat je per kwartaal kwijt bent aan wegenbelasting.
Iedereen die een motorvoertuig bezit, betaalt hiervoor wegenbelasting. Tenminste, afgezien van enkele uitzonderingen. Zo betaal je tot en met 2024 geen wegenbelasting voor een elektrische auto. Ook als je het kenteken geschorst hebt, hoef je deze belasting niet te betalen. Daarnaast zijn er nog enkele categorieën, zoals oldtimers en voertuigen van verschillende beroepsgroepen, die vrijstelling hebben.
Het plan is om vanaf 2030 de wegenbelasting af te schaffen. Vanaf dan komt er een kilometerheffing die niet bezit, maar gebruik belast. Het pluspunt is, dat het systeem veel eerlijker is. Veelrijders betalen immers meer dan incidentele bestuurders. Juich echter niet te vroeg, want de kans dat je er financieel op vooruit gaat, is nihil. Berekeningen met de geplande tarieven laten namelijk zien, dat je geen veelrijder hoeft te zijn om (ruim) duurder uit te zijn dan met het huidige stelsel. Wil je zo min mogelijk lijden onder dit nieuwe stelsel? Kies dan voor een elektrische auto.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 juni 2023