Het is een onderdeel waar je wellicht weinig aan denkt, maar dat wel degelijk een belangrijke functie heeft: de katalysator. Vrijwel iedere auto met een verbrandingsmotor is uitgerust met een katalysator, maar wat doet dit onderdeel eigenlijk? Hoe werkt het en wat moet je doen als de katalysator kapot is? Kan je auto blijven rijden of sta je stil?
De functie van een katalysator kan vrij eenvoudig omschreven worden als: hij zet schadelijke verbrandingsgassen om in een minder schadelijke uitstoot. Elke auto die in 1992 of daarna de fabriek heeft verlaten, is uitgerust met een dergelijk systeem. De reden is vrij eenvoudig: de uitlaatgassen die uit een auto zonder katalysator komen, zijn flink schadelijker dan de gassen die eerst door de katalysator zijn gekomen. ‘Schoon’ is niet het juiste woord, maar ’schoner’ dekt de lading aardig. De verplichting is ingevoerd om te voldoen aan nieuwe milieueisen van de overheid.
Het doorgronden van een katalysator vereist de nodige scheikundige kennis, maar als we het iets minder technisch maken, komt het op het volgende neer: de voornaamste schadelijke stoffen uit een verbrandingsmotor zijn:
Deze stoffen zijn onder andere de veroorzakers van smog en zure regen en ze zijn bijzonder giftig. Tot aan 1992 werden deze stoffen ongehinderd de atmosfeer ingeblazen, met alle gevolgen van dien. Een katalysator zet deze stoffen om in:
Nog altijd niet ideaal, maar een flink stuk schoner dan wat er in vroeger jaren de lucht in ging.
In auto’s komen twee soorten katalysatoren voor. Beide hebben ruwweg hetzelfde doel, maar ze bereiken dat doel op andere manieren.
De samenstelling van deze katalysatoren verschilt, maar beide versies zijn gemaakt om de schadelijke uitstoot te verlagen en te voldoen aan de milieueisen die gesteld zijn.
Bij elke APK wordt de katalysator onderzocht. Immers, als hij niet meer goed werkt, voldoet je auto niet langer aan de milieunormen. Je kunt overigens gewoon rijden met een kapotte katalysator, het heeft geen invloed op de staat van je motor.
Een kapotte katalysator kan meestal op twee manieren laten weten dat het foute boel is:
Is het inderdaad mis met de katalysator, dan is het tijd om hem te vervangen.
De kosten van het vervangen van een katalysator hangen – zoals altijd – af van je auto. Kleinere auto’s zijn in de regel goedkoper te repareren dan grotere auto’s. Reken er bij een klein model op dat je gemiddeld tot ongeveer €600 kwijt bent, terwijl dat bij grotere auto’s kan oplopen tot rond de duizend euro. Het is dus geen goedkoop klusje, wat deels te maken heeft met de kosten van de katalysator zelf. Dat is een ingewikkeld stukje techniek en dat betekent dat het aan de prijzige kant is.
Misschien zegt de term ‘zure regen’ je iets. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was het een groot onderwerp, maar mede dankzij uitvindingen als de katalysator is de angst voor dit fenomeen flink afgenomen. Dit is overigens niet alleen te danken aan de katalysator, maar het heeft wel degelijk bijgedragen aan het creëren van een schonere lucht. Auto’s met verbrandingsmotoren zijn nog lang niet volledig schoon, maar mede dankzij de katalysator zijn ze in ieder geval een stuk minder smerig.
Katalysatoren kunnen prima gerecycled worden en het inleveren van een katalysator kan zo een paar honderd euro opleveren. Dit komt doordat het materiaal monoliet eruit gewonnen kan worden. Verder zijn er flinterdunne laagjes platina, palladium en rhodium aanwezig en dat levert eveneens geld op. Nadeel hiervan is dat een katalysator roversgoed kan zijn. Het stelen van katalysatoren gebeurt nog altijd.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024