Winterbanden: soms verplicht
Belangrijk om te weten: in dit artikel gaan we in op wanneer je winterbanden moet vervangen door zomerbanden in Nederland. In veel landen zijn winterbanden namelijk verplicht gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld 1 oktober tot 1 april) of onder bepaalde omstandigheden. Als je dan geen winterbanden hebt, kan het zijn dat je bekeurd wordt en niet verzekerd bent bij een aanrijding. In Nederland geldt deze verplichting niet. Toch is het aan te raden om winterbanden en zomerbanden af te wisselen. Verderop gaan we hier dieper op in.
Vuistregel om winterbanden te vervangen door zomerbanden
Een temperatuur van 7 graden Celsius is het ideale moment voor de bandenwissel. Dus:
- Komt de temperatuur langere tijd boven 7 graden Celsius? Vervang dan de winterbanden door zomerbanden.
- Komt de temperatuur langere tijd onder 7 graden Celsius? Vervang dan de zomerbanden door winterbanden.
Geen harde grens
Nu wil de temperatuur nogal eens flink schommelen in Nederland. Gelukkig luistert bovenstaande vuistregel niet zo nauw. Zo presteert een winterband nog goed tot temperaturen van 18 graden Celsius.
Op welke tijden ben je op weg?
Zeker in het voor- en najaar kunnen de weersomstandigheden gedurende een dag sterk verschillen. Als je veel in de ochtend en (late) avond op weg bent, rijd je vaak in koudere omstandigheden dan iemand die vooral ‘s middags rijdt. Ook dit kun je meenemen in je beslissing om je banden te wisselen.
Waarom winterbanden en zomerbanden afwisselen?
Winterbanden bestaan niet zonder reden. Door de speciale samenstelling van het rubber presteert dit type band bij temperaturen onder 7 graden Celsius, nattigheid, sneeuw en ijzel aanzienlijk beter dan een zomerband. Denk aan:
- meer grip
- kortere remweg
- minder bandenslijtage
- betere tractie
- meer voertuigcontrole
Andersom presteert een zomerband door zijn speciale samenstelling juist beter bij warmere omstandigheden.
Tips voor winterbanden

- Veel lichtmetalen wielen zijn voorzien van slotbouten. Die krijg je er met een gewone wielsleutel niet af. Zorg dat je de speciale sleutel voor de slotbouten bij de hand hebt als je de banden gaat wisselen.
- Een winterband heeft minimaal 4 millimeter profieldiepte nodig om goed te presteren. Onder die grens verliest de band zijn winterse kwaliteiten en wordt het dus in feite een zomerband.
- Zit je tegen de wissel aan en is het profiel van je winterband (bijna) 4 millimeter? Overweeg dan om er langer mee door te rijden – maar wel zolang het veilig blijft.
- Zo check je de profieldiepte:
- Zomerband: zet een 1 euromunt in de groef van de band. Komt de gouden buitenrand boven het profiel uit? Dan heb je minder dan 1,6 mm profieldiepte en moet je de band vervangen.
- Winterband: zet een 2 euromunt in de groef van de band. Komt de zilveren buitenrand boven het profiel uit? Dan heb je minder dan 4 mm profieldiepte en moet je de band vervangen.
- Een tip voor elk type band: controleer maandelijks je bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt voor extra slijtage, waardoor je minder kilometers met je banden kunt rijden.
- Ga je met de auto op vakantie terwijl de ‘r’ in de maand zit? Check de regels met betrekking tot winterbanden. Doe dit voor alle landen waar je doorheen rijdt. Deze regels kunnen veranderen, dus tijdig voor vertrek de laatste regels checken, kan geen kwaad.
- Sla banden altijd op een koele, donkere plek op. Laat je de wissel door een bedrijf uitvoeren? Dan hebben die vaak een mogelijkheid om de banden (tegen extra betaling) op te slaan.







