Elke autoband heeft een profiel. Dat is nodig voor de grip en de waterafvoer van de banden en zolang dat profiel minimaal een bepaalde diepte heeft, mag je met de banden onder je auto blijven rijden. Maar waarom is het zo belangrijk en wat gebeurt er als je banden te ver afslijten? Wat zijn de minimale eisen en waarom zou je eigenlijk winterbanden nemen? Allemaal vragen, met allemaal antwoorden.
Het bandenprofiel heeft meerdere belangrijke functies:
Deze functies bij elkaar maken de band een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Het is immers het enige contactpunt met het asfalt en op het moment dat er iets mankeert aan dat contactpunt, breng je jezelf en anderen nodeloos in gevaar. Daarom zijn er strenge regels aan je bandenprofiel verbonden en wordt je auto afgekeurd tijdens de APK als je er niet aan voldoet.
Wettelijk gezien moet het profiel van je banden minstens 1,6 millimeter diep zijn, maar dat is wel een echte ondergrens. Op dat moment is het gebrek aan grip al lang en breed te merken en is het de allerhoogste tijd om van banden te wisselen. Wil je een veiliger diepte, houd dan minstens 2,5 millimeter aan. Alles daarboven is dik in orde en betekent dat je genoeg grip hebt om in bijna alle omstandigheden veilig onderweg te zijn. Kom je daaronder, dan zal een monteur adviseren om in een nieuw setje rubber te investeren.
Bij winterbanden moet het profiel dieper zijn. Dit heeft te maken met de functie van deze speciale banden: voor meer grip zorgen op glad of nat wegdek. Om dat te bewerkstelligen, moet het profiel van je winterbanden minimaal 4 millimeter diep zijn. Komt het daaronder, dan verliezen de winterbanden hun functie. Overigens mag je ze volgens de wet blijven rijden totdat ze een profieldiepte van 1,6 millimeter hebben bereikt.
Er zijn meerdere manieren om het profiel van je banden te meten. Je kunt het zelf doen, maar je kan natuurlijk ook langs de garage. Bij een APK wordt het profiel altijd gecheckt, maar als je tussentijds bevestiging nodig hebt, staan monteurs natuurlijk graag voor je klaar.
Doe je het liever zelf? Een makkelijke methode is met gebruik van een euromunt. Plaats deze op zijn kant in het profiel en als je het gouden randje nog kunt zien, is het hoog tijd voor nieuwe banden. Dit laatste gaat overigens enkel op voor zomerbanden. Bij winterbanden kun je hetzelfde doen met een munt van twee euro: zie je de zilveren rand boven het profiel uit? Dan heb je minder dan 4 millimeter profieldiepte.
Naast een minimale profieldiepte worden er nog meer eisen gesteld aan de banden van personen- en bedrijfswagens. Dit zijn: De karkas van de band mag niet zichtbaar zijn.
Winterbanden worden steeds meer gebruikt in Nederland, ook al is het niet verplicht. Het wordt echter wel aangeraden, omdat deze banden een dieper profiel hebben en zorgen voor meer grip als het wegdek minder meewerkt. Ga je buiten de landsgrenzen, houd er dan rekening mee dat veel (wintersport)landen andere regels hebben dan wij. In de volgende landen moet je winterbanden monteren:
In veel andere landen zijn winterbanden alleen verplicht in wintersportgebieden, of word je aansprakelijk gesteld als je in de winter op zomerbanden een ongeluk krijgt. Met andere woorden: het slimst is om altijd op pad te gaan met winterbanden.
Er gelden eveneens regels voor de banden van vrachtwagens. Die zijn opvallend gelijk aan die van personenauto’s: het profiel moet minimaal 1,6 millimeter diep zijn. Andere regels, zoals het niet zichtbaar zijn van de karkas en het feit dat er geen uitstulpingen te zien mogen zijn, gelden eveneens voor de banden die onder vrachtwagens gemonteerd worden. Overigens is 1,6 ook bij een vrachtwagen echt het absolute minimum. Zit je onder de 2,5 millimeter, dan is het tijd om eens langs de bandenboer te wippen.
Natuurlijk wil je zo lang mogelijk met je bandenset vooruit kunnen en de ene auto zorgt beter voor het rubber dan de andere. Auto’s met veel vermogen oefenen in de regel meer druk uit op de banden dan wanneer er minder pk’s aan boord zijn, maar afgezien daarvan kan je als bestuurder eveneens het nodige doen:
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024