Minimale bandenprofiel en hoe je het meet

Ivo Pakvis5 minuten leestijd29 januari 2024

Elke autoband heeft een profiel. Dat is nodig voor de grip en de waterafvoer van de banden en zolang dat profiel minimaal een bepaalde diepte heeft, mag je met de banden onder je auto blijven rijden. Maar waarom is het zo belangrijk en wat gebeurt er als je banden te ver afslijten? Wat zijn de minimale eisen en waarom zou je eigenlijk winterbanden nemen? Allemaal vragen, met allemaal antwoorden.

Het belang van je bandenprofiel

Het bandenprofiel heeft meerdere belangrijke functies:

  • Het draagt bij aan de wegligging van je auto.
  • Het voert water af en voorkomt aquaplaning.
  • Het maakt de kans op een klapband kleiner.

Deze functies bij elkaar maken de band een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Het is immers het enige contactpunt met het asfalt en op het moment dat er iets mankeert aan dat contactpunt, breng je jezelf en anderen nodeloos in gevaar. Daarom zijn er strenge regels aan je bandenprofiel verbonden en wordt je auto afgekeurd tijdens de APK als je er niet aan voldoet.

Minimale profieldiepte zomerbanden

Wettelijk gezien moet het profiel van je banden minstens 1,6 millimeter diep zijn, maar dat is wel een echte ondergrens. Op dat moment is het gebrek aan grip al lang en breed te merken en is het de allerhoogste tijd om van banden te wisselen. Wil je een veiliger diepte, houd dan minstens 2,5 millimeter aan. Alles daarboven is dik in orde en betekent dat je genoeg grip hebt om in bijna alle omstandigheden veilig onderweg te zijn. Kom je daaronder, dan zal een monteur adviseren om in een nieuw setje rubber te investeren.

Minimale profieldiepte winterbanden

Bij winterbanden moet het profiel dieper zijn. Dit heeft te maken met de functie van deze speciale banden: voor meer grip zorgen op glad of nat wegdek. Om dat te bewerkstelligen, moet het profiel van je winterbanden minimaal 4 millimeter diep zijn. Komt het daaronder, dan verliezen de winterbanden hun functie. Overigens mag je ze volgens de wet blijven rijden totdat ze een profieldiepte van 1,6 millimeter hebben bereikt.

Hoe meet je je bandenprofiel?

Er zijn meerdere manieren om het profiel van je banden te meten. Je kunt het zelf doen, maar je kan natuurlijk ook langs de garage. Bij een APK wordt het profiel altijd gecheckt, maar als je tussentijds bevestiging nodig hebt, staan monteurs natuurlijk graag voor je klaar.

Meten met een euromunt

Doe je het liever zelf? Een makkelijke methode is met gebruik van een euromunt. Plaats deze op zijn kant in het profiel en als je het gouden randje nog kunt zien, is het hoog tijd voor nieuwe banden. Dit laatste gaat overigens enkel op voor zomerbanden. Bij winterbanden kun je hetzelfde doen met een munt van twee euro: zie je de zilveren rand boven het profiel uit? Dan heb je minder dan 4 millimeter profieldiepte.

Specifieke eisen aan banden voor APK

Naast een minimale profieldiepte worden er nog meer eisen gesteld aan de banden van personen- en bedrijfswagens. Dit zijn: De karkas van de band mag niet zichtbaar zijn.

  • Er mogen geen uitstulpingen te zien zijn op de band.
  • De banden moeten per as van dezelfde grootte zijn.
  • De banden moeten de juiste spanning hebben.
  • De banden mogen niet meer dan 3 centimeter buiten de spatborden uitsteken.

Winterbanden en waar ze verplicht zijn

Winterbanden worden steeds meer gebruikt in Nederland, ook al is het niet verplicht. Het wordt echter wel aangeraden, omdat deze banden een dieper profiel hebben en zorgen voor meer grip als het wegdek minder meewerkt. Ga je buiten de landsgrenzen, houd er dan rekening mee dat veel (wintersport)landen andere regels hebben dan wij. In de volgende landen moet je winterbanden monteren:

  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Finland
  • Estland
  • Zweden

In veel andere landen zijn winterbanden alleen verplicht in wintersportgebieden, of word je aansprakelijk gesteld als je in de winter op zomerbanden een ongeluk krijgt. Met andere woorden: het slimst is om altijd op pad te gaan met winterbanden.

Profieldiepte banden vrachtwagens

Er gelden eveneens regels voor de banden van vrachtwagens. Die zijn opvallend gelijk aan die van personenauto’s: het profiel moet minimaal 1,6 millimeter diep zijn. Andere regels, zoals het niet zichtbaar zijn van de karkas en het feit dat er geen uitstulpingen te zien mogen zijn, gelden eveneens voor de banden die onder vrachtwagens gemonteerd worden. Overigens is 1,6 ook bij een vrachtwagen echt het absolute minimum. Zit je onder de 2,5 millimeter, dan is het tijd om eens langs de bandenboer te wippen.

Tips om je banden te behouden

Natuurlijk wil je zo lang mogelijk met je bandenset vooruit kunnen en de ene auto zorgt beter voor het rubber dan de andere. Auto’s met veel vermogen oefenen in de regel meer druk uit op de banden dan wanneer er minder pk’s aan boord zijn, maar afgezien daarvan kan je als bestuurder eveneens het nodige doen:

  • Houd je banden op spanning. Banden die te zacht zijn slijten sneller dan banden die goed op spanning staan.
  • Gooi je auto niet te hard door de bocht. Stevig bochtenwerk kan vermakelijk zijn, maar het oefent nodeloze druk uit op je banden. En we hoeven niet uit te leggen dat wegrijden met piepende banden het rubber ook geen goed doet, toch?
  • Vermijd gaten in de weg. Gaten, hobbels en andere obstakels moeten zo veel mogelijk vermeden worden. Die klappen kunnen zelfs zorgen voor lekke banden.
  • Wees voorzichtig langs de stoep. Tegen stoepranden aanrijden is evenmin raadzaam. Het kan je banden beschadigen, maar tevens je velgen. En als je stoere, dure velgen hebt, gaat dat extra pijn doen.
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024

Ook interessant voor jou

Auto rijden

Wanneer moet je winterbanden vervangen door zomerbanden?

13 maart 2025
Met de warme maanden voor de deur moeten de winterbanden eraf en de zomerbanden erop. Alleen is de vraag: wanneer is het juiste moment? Dat is niet zo eenv
Auto rijden

Startkabels gebruiken, hoe werkt dat?

29 januari 2024
Het zijn van die hulpmiddelen waarvan je hoopt dat je ze nooit nodig hebt: startkabels. Als je ze moet gebruiken, betekent dit dat je accu leeg is en dat j
Auto rijden

Welke velgen passen onder mijn auto?

29 januari 2024
Voor sommigen is het iets waar ze geen enkele affiniteit mee hebben en voor anderen is het een essentieel onderdeel van een auto, dat het complete uiterlij
Auto rijden

Wat doet een katalysator in een auto?

29 januari 2024
Het is een onderdeel waar je wellicht weinig aan denkt, maar dat wel degelijk een belangrijke functie heeft: de katalysator. Vrijwel iedere auto met een ve
Koelvloeistof
Auto rijden

Dit moet je weten over koelvloeistof

22 januari 2024
Koelvloeistof is een essentieel goedje voor een auto. Een auto zonder koelvloeistof zal binnen de kortste keren oververhit raken, waarna de motor kapot kan
Auto rijden

Olie verversen, hoe doe je dat? Tips en een stappenplan

22 januari 2024
Als je een auto hebt, moet je deze onderhouden. Het verversen van de motorolie hoort daar bij. Een gesmeerde motor is een gezonde motor. Maar wanneer moet