In het kort
Heb je geen tijd om de hele tekst te lezen? Hieronder vind je de belangrijkste info over bandenprofiel in één oogopslag:
Minimale profieldiepte: Zomerbanden: Wettelijk minimaal 1,6 mm, maar 2,5 mm wordt aangeraden. Winterbanden: Voor goede werking minimaal 4 mm; wettelijk toegestaan tot 1,6 mm.
**Hoe meet je het profiel?** Zomerbanden: Steek een 1-euromunt in het profiel. Zie je het gouden randje? Dan is het profiel te laag. Winterbanden: Gebruik een 2-euromunt. Steekt de zilveren rand boven het profiel uit? Dan zit je onder 4 mm. Garage/APK: Monteur meet met een officiële dieptemeter.
Het belang van je bandenprofiel
Het bandenprofiel heeft meerdere belangrijke functies:
- Het draagt bij aan de wegligging van je auto.
- Het voert water af en voorkomt aquaplaning.
- Het maakt de kans op een klapband kleiner.
Deze functies bij elkaar maken de band een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Het is immers het enige contactpunt met het asfalt en op het moment dat er iets mankeert aan dat contactpunt, breng je jezelf en anderen nodeloos in gevaar. Daarom zijn er strenge regels aan je bandenprofiel verbonden en wordt je auto afgekeurd tijdens de APK als je er niet aan voldoet.
Minimale profieldiepte zomerbanden
Wettelijk gezien moet het profiel van je banden minstens 1,6 millimeter diep zijn, maar dat is wel een echte ondergrens. Op dat moment is het gebrek aan grip al lang en breed te merken en is het de allerhoogste tijd om van banden te wisselen. Wil je een veiliger diepte, houd dan minstens 2,5 millimeter aan. Alles daarboven is dik in orde en betekent dat je genoeg grip hebt om in bijna alle omstandigheden veilig onderweg te zijn. Kom je daaronder, dan zal een monteur adviseren om in een nieuw setje rubber te investeren.
Minimale profieldiepte winterbanden
Bij winterbanden moet het profiel dieper zijn. Dit heeft te maken met de functie van deze speciale banden: voor meer grip zorgen op glad of nat wegdek. Om dat te bewerkstelligen, moet het profiel van je winterbanden minimaal 4 millimeter diep zijn. Komt het daaronder, dan verliezen de winterbanden hun functie. Overigens mag je ze volgens de wet blijven rijden totdat ze een profieldiepte van 1,6 millimeter hebben bereikt.
Hoe meet je je bandenprofiel?
Er zijn meerdere manieren om het profiel van je banden te meten. Je kunt het zelf doen, maar je kan natuurlijk ook langs de garage. Bij een APK wordt het profiel altijd gecheckt, maar als je tussentijds bevestiging nodig hebt, staan monteurs natuurlijk graag voor je klaar.
Meten met een euromunt
Doe je het liever zelf? Een makkelijke methode is met gebruik van een euromunt. Plaats deze op zijn kant in het profiel en als je het gouden randje nog kunt zien, is het hoog tijd voor nieuwe banden. Dit laatste gaat overigens enkel op voor zomerbanden. Bij winterbanden kun je hetzelfde doen met een munt van twee euro: zie je de zilveren rand boven het profiel uit? Dan heb je minder dan 4 millimeter profieldiepte.
Specifieke eisen aan banden voor APK
Naast een minimale profieldiepte worden er nog meer eisen gesteld aan de banden van personen- en bedrijfswagens. Dit zijn: De karkas van de band mag niet zichtbaar zijn.
- Er mogen geen uitstulpingen te zien zijn op de band.
- De banden moeten per as van dezelfde grootte zijn.
- De banden moeten de juiste spanning hebben.
- De banden mogen niet meer dan 3 centimeter buiten de spatborden uitsteken.
Winterbanden en waar ze verplicht zijn
Winterbanden worden steeds meer gebruikt in Nederland, ook al is het niet verplicht. Het wordt echter wel aangeraden, omdat deze banden een dieper profiel hebben en zorgen voor meer grip als het wegdek minder meewerkt. Ga je buiten de landsgrenzen, houd er dan rekening mee dat veel (wintersport)landen andere regels hebben dan wij. In de volgende landen moet je winterbanden monteren:
- Duitsland
- Oostenrijk
- Finland
- Estland
- Zweden
In veel andere landen zijn winterbanden alleen verplicht in wintersportgebieden, of word je aansprakelijk gesteld als je in de winter op zomerbanden een ongeluk krijgt. Met andere woorden: het slimst is om altijd op pad te gaan met winterbanden.

Profieldiepte banden vrachtwagens
Er gelden eveneens regels voor de banden van vrachtwagens. Die zijn opvallend gelijk aan die van personenauto’s: het profiel moet minimaal 1,6 millimeter diep zijn. Andere regels, zoals het niet zichtbaar zijn van de karkas en het feit dat er geen uitstulpingen te zien mogen zijn, gelden eveneens voor de banden die onder vrachtwagens gemonteerd worden. Overigens is 1,6 ook bij een vrachtwagen echt het absolute minimum. Zit je onder de 2,5 millimeter, dan is het tijd om eens langs de bandenboer te wippen.
Tips om je banden te behouden
Natuurlijk wil je zo lang mogelijk met je bandenset vooruit kunnen en de ene auto zorgt beter voor het rubber dan de andere. Auto’s met veel vermogen oefenen in de regel meer druk uit op de banden dan wanneer er minder pk’s aan boord zijn, maar afgezien daarvan kan je als bestuurder eveneens het nodige doen:
- Houd je banden op spanning. Banden die te zacht zijn slijten sneller dan banden die goed op spanning staan.
- Gooi je auto niet te hard door de bocht. Stevig bochtenwerk kan vermakelijk zijn, maar het oefent nodeloze druk uit op je banden. En we hoeven niet uit te leggen dat wegrijden met piepende banden het rubber ook geen goed doet, toch?
- Vermijd gaten in de weg. Gaten, hobbels en andere obstakels moeten zo veel mogelijk vermeden worden. Die klappen kunnen zelfs zorgen voor lekke banden.
- Wees voorzichtig langs de stoep. Tegen stoepranden aanrijden is evenmin raadzaam. Het kan je banden beschadigen, maar tevens je velgen. En als je stoere, dure velgen hebt, gaat dat extra pijn doen.







