Deze maand in de binnenspiegel: De Volkswagen Golf

Volkswagen Golf: de populairste auto van Nederland

Denk je aan een betrouwbare, sportieve, zuinige én stijlvolle auto, dan denk je aan de Volkswagen Golf. De familie-hatchback is al vele jaren lang de meest populaire auto van Nederland, en dat verdient een ereplaatsje op GasPedaal.nl. Een ereplaats in de vorm van onze eerste ‘In de binnenspiegel’ welteverstaan. Want niet alleen is de Golf de best verkochte wagen van Nederland, op GasPedaal.nl is hij ook nog eens de meest gezochte auto. Maar liefst 200.000 zoekopdrachten per maand worden op GasPedaal.nl naar de Golf gedaan.

1974 is het jaar waarin het allemaal begon. Het jaar dat Nederland in Duitsland niet alleen zijn meerdere moest erkennen op de finale van het WK-voetbal, maar óók op het gebied van auto’s. Zelfs de Paus reed een Golf!

Rene Pelgrum is een echte liefhebber van de Volkswagen Golf. Hij heeft maar liefst 20 GTI's (uit de jaren 1977 t/m 1984). In onderstaande video vertelt hij over zijn passie en deelt hij waar hij op let bij de aanschaf van zijn favoriete auto. 

Het kleine broertje

Er was een tijd dat de Volkswagen Kever de ultieme familieauto was. Hij was schattig, klein, reed lekker en voor die tijd best zuinig. Begin jaren ’70 begon de vraag naar de befaamde ‘Beetle’ echter te verminderen. Dit zorgde ervoor dat Volkswagen financieel in de problemen kwam en de behoefte naar verandering met de dag groeide. Na vele jaren van prototyping werd in 1974 deVolkswagen Golf geboren.

De verwachtingen van de Golf waren enorm: het model moest het succes voortzetten van wat tot dan toe ’s werelds meest succesvolle auto was geweest. Tegelijkertijd groeide de vraag naar kleine hatchbacks waardoor Volkswagen met een passend antwoord moest komen. En dat deed het. Sinds mei 1974, het jaar dat het Nederlands elftal op het WK voetbal nipt de finale verloor tegen Duitsland, is de bolide uit ons buurland uitgegroeid tot één van de populairste auto’s aller tijden.

Volkswagen Kever

Één verkochte Golf per 40 seconden

De Golf-formule was in wezen het tegenovergestelde van de Kever. In plaats van een achterin gemonteerde, luchtgekoelde viercilindermotor die de achterwielen aandrijft, gebruikte de Golf een aan de voorzijde gemonteerde, watergekoelde motor die de voorwielen aandrijft. Ontwerper Giorgetto Giugiaro zorgde er daarnaast voor dat de Golf strakke lijnen kreeg, in plaats van het gebogen ontwerp van de Kever. Wat ze ook deden, ze deden het goed.

In oktober 1976, slechts twee jaar na de lancering van de auto, rolde de miljoenste Golf uit de fabriek. Dit was destijds een unieke prestatie. In 1988, het jaar dat Nederland wél van het geboorteland van de Golf won, waren dat er al ruim tien miljoen. Het was echter pas in 2002 dat de Golf de Kever met 21.517.415 verkochte exemplaren inhaalde als ‘s werelds best verkochte auto ooit. Inmiddels staat de productieteller op meer dan 35 miljoen exemplaren. Een kleine rekensom vertelt ons dat in de afgelopen 45 jaar dus elke 40 seconden ergens ter wereld een Volkswagen Golf is verkocht. Moeten we je écht nog vertellen dat de Golf een goede keuze is?

Volkswagen Golf GTI 1974

Generatie Golf

De Volkswagen Golf is inmiddels al ruim zeven jaar op rij de populairste auto in Europa. Hoe dat komt? De Golf is simpelweg een hele goede en fijne auto. Hij is comfortabel, praktisch in gebruik, de motoren vertonen weinig problemen en de auto’s zijn ook nog eens goed betaalbaar (iets minder betaalbaar was de Golf van de Paus, overigens; die werd verkocht voor ruim 144.000 euro). Daarnaast gaan ze enorm lang mee en weten zelfs de eerste modellen anno 2018 nog hun mannetje te staan. Sterker nog, ongeveer tien jaar geleden behaalde een Golf Mk1-bestuurder de één miljoen kilometer op de teller.

De Golf is dé family-hatchback die al jaren de strijd van de Ford Focus en Opel Astra weet te winnen als we kijken naar de verkoopcijfers binnen Europa. "Eén van de sleutels tot het succes van de Golf ligt in de continuïteit”, zegt Walter de Silva, Hoofd Design van VW. "Er zijn slechts een handvol auto's met een ontwerp dat, net als de Golf, in de loop der decennia is verfijnd, getweaked en verbeterd en zo tijdloos is geworden." In Duitsland zelf is de auto zo populair dat ze de Generatie X in het land zelfs Generatie Golf noemen.

Volkswagen Golf GTI

Waar op letten bij het kopen van een Volkswagen Golf?

De aanschaf van een nieuwe auto hoeft geen rib uit je lijf te zijn, maar zal je altijd aardig wat geld kosten. Daarom is het verstandig goed te weten waar je op moet letten wanneer je via GasPedaal.nl een auto koopt. Kijkend naar de Volkswagen Golf zijn dit een aantal aandachtspuntjes om in je achterhoofd te houden:

2.0-liter krachtpatsers

Kies je voor een Golf die is uitgerust met Volkswagens 2.0-liter motor, dan is het verstandig op zoek te gaan naar een exemplaar dat na 2012 is gemaakt. Dit komt door een fout met de distributieketting spanner, die bij 2.0-liter modellen van vóór 2012 plotseling en onverwacht kunnen falen. Dat probleem gebeurt overigens vrijwel uitsluitend met kilometerstanden tussen de 10.000 en 60.000 km, dus de meeste Volkswagen Golfs die je op GasPedaal tegenkomt hebben dat probleem al opgelost. Kies je voor een model van vóór 2012, dan is het toch verstandig even te controleren of de voorspanner is vervangen.

Volkswagen Golf

Gebruikskosten en verzekering

De wegenbelasting voor een recente Volkswagen Golf is redelijk laag vanwege de milieuvriendelijke motoren. Wel is het belangrijk om te weten dat het verstandig is niet te besparen op de koop van nieuwe onderdelen. De reparatie van de motor van een Volkswagen Golf is namelijk wél duur als er wat misgaat. Gelukkig zijn Golfjes degelijke auto’s waar niet snel wat mee mis is.

Controleer de achterruiten

Een zwakke pomp in het ruitensproeiervloeistofsysteem kan betekenen dat er vloeistof naar de achterruit lekt. Dit is geen enorm probleem in de zomer, maar in de winter kan het gevaarlijk zijn. Veel auto's zijn door Volkswagen inmiddels onder handen genomen, maar het is het waard dit even na te vragen of na te laten kijken.

Volkswagen Golf 7

Het model

De nieuwste Volkswagen Golf-modellen zijn krachtpatsers in een klein, zuinig jasje. Je knalt er mee van 0 naar 100 in slechts 7 seconden en ze hebben een verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer als je op de snelweg rijdt. Niet de meest zuinige auto, maar dus zeker geen benzineslurper zoals vergelijkbare hatchbacks. Toch is het tegenwoordig niet meer zo simpel als vroeger. Want waar je vroeger nog kon zeggen ‘Ik koop een Golf’, heb je nu de keuze tussen ruim 6 verschillende versies. En dan is er ook nog verschil tussen driedeurs, vijfdeurs of station-modellen.

Als het gaat om de keuze van de motor, dan is de 1.6-liter TDI-diesel voor velen een voor de hand liggende keuze, denkende aan hoe zuinig de auto is. Heb je de Golf nodig voor simpel woon-werkverkeer, dan volstaat de 1.2-liter benzine perfect. Wil je juist een Golf met wat meer pit? Dan is de GTI wat je zoekt. De 2.0 liter benzinemotor met turbocharger zorgt ervoor dat je binnen no-time van het stoplicht weg bent.

Is het kopen van een Volkswagen Golf het waard?

De Volkswagen Golf is een geweldige koop, maar zorg wel dat je een tweedehands Golf vindt die goed is verzorgd door de vorige eigenaren. Er zijn er genoeg op de markt, dus het zou niet moeilijk moeten zijn er een te vinden die past bij jouw behoeften op het gebied van motor, looks en conditie. Een nieuwe Volkswagen Golf heeft een vanafprijs van ongeveer 23.500 euro, terwijl je een tweedehands Golf uit 2016 al op GasPedaal.nl vindt vanaf zo’n 6.000 euro. Kijk je naar oudere modellen, zoals een Golf 2.0 uit 2014, dan vind je die al voor ongeveer 2.000 euro.

Ben je opzoek naar een Golf? Zoek dan hieronder naar jouw gewenste generatie:

Alle Volkswagen Golf's

Volkswagen Golf I

Volkswagen Golf II

Volkswagen Golf III

Volkswagen Golf IV

Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VII