Met de opvallende lijnen en achtervleugels biedt de Volvo P1800 een elegante kijk naar het verleden.
De Volvo P1800 was een serieuze poging van Volvo om door te dringen op de markt voor sportwagens. De P1800 heeft in de productiejaren nogal wat doorstaan, van tegenvallende productiekwaliteit tot nieuwe motortechnieken. Ondanks dat is het een Zweedse klassieker en toch wel een typische Volvo. De vloeiende lijnen in het ontwerp en de opvallend gevormde strip aan de zijkant maken ‘m ontzettend herkenbaar voor de liefhebber. Ondanks een roestige start staat de P1800 bekend om zijn betrouwbaarheid. Voor de liefhebbers van klassieke automobielen: de Volvo P1800.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 1971 wordt brandstofinjectie geïntroduceerd op de P1800. Genoeg reden voor een nieuwe aanvulling op de type-aanduiding, de E van Einspritzung, Duits voor injectie. Het levert de P1800E een vermogen van 130 pk op en een sprong in snelheid. Om de veiligheid te verbeteren kregen de vier wielen allen schijfremmen. Voorheen waren dat twee schijf- en twee trommelremmen. Van de P1800E is in 1972 ook een elegante tweedeurs stationwagon gemaakt, de P1800ES. Deze kreeg een glazen achterklep en een aanzienlijke hoeveelheid bagageruimte.
Kenmerken van deze Volvo P1800E
De Volvo 1800 verschijnt voor het eerst in 1961 (P1800). Het is de eerste poging van Volvo om een sportwagen te bouwen. De P1800 krijgt een klassiek design met ronde vormen. De 1,8 liter motor is goed voor 100 pk. Omdat de productiekwaliteit achterblijft wordt de productie verplaatst van Engeland naar Zweden. De P1800 wordt vanaf dat moment de P1800S. Tegelijk krijgt de motor een aantal updates wat het aantal pk’s brengt op 108. In 1966 worden opnieuw verbeteringen doorgevoerd voor een aantal extra pk’s. Vanaf 1969 wordt een nieuwe motor gebruikt, een 2,0 liter (B20B).
Kenmerken van deze Volvo P1800
'Klassiek gestyled interieur met mooie materialen'
De Volvo P1800 is een regelrechte Zweedse klassieker. De P1800, voor zover die nog te koop zijn, staat bekend vanwege de tegenvallende kwaliteit. Wees daarom kritisch als je om deze auto loopt om ‘m eventueel aan te kopen. De P1800E was voorzien van een – voor die tijd – moderne motor met brandstofinjectie. Dat gaf het rijgevoel iets extra’s ten opzichte van de voorgaande jaren. Wil je toch nog iets uniekers, dan is de 1800ES een leuke overweging. Deze heeft de nieuwe motor met 130 pk, extra ruimte en een volledig glazen achterklep.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025