De Volvo P1800 plus- en minpunten
- Voordelen
- Tijdloos en elegant sportcoupé ontwerp
- Betrouwbaarheid B18- en B20-motoren
- 1800ES biedt aanzienlijk bagageruimte
- Nadelen
- Vroewge modellen hadden tegenvallende bouwkwaliteit
- Roest blijft een veelvoorkomend probleem
- Dynamisch rijden wordt door gewicht beperkt
Prestaties en rijcomfort
- De P1800 en 1800S zijn meer grand tourers dan sportwagens
- Vanaf de P1800E neemt vermogen toe, en daarmee dynamiek
- De P1800 is best zwaar, wat echt dynamisch rijden in de weg zit
Exterieur en carrosserievorm
- Tijdloze, elegante sportcoupé van Volvo
- Opvallende achtervleugels geven ‘m een unieke look
- De P1800ES was de shooting brake, ofwel tweedeurs stationwagon
Interieur
- Klassiek gestyled interieur met mooie materialen
- De coupé is een 2+2 met weinig ruimte achterin
- Wil je ruimte, dan kom je uit bij de 1800ES
Betrouwbaarheid
- De B18- en B20-motoren staat bekend om betrouwbaarheid
- De P1800 hadden te kampen met kwaliteitsproblemen
- Houder van wereldrecord gereden kilometers door één eigenaar
Actueel aanbod van de Volvo 1800 op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 34.750
Meest voorkomende bouwjaar
1972
Gemiddelde kilometerstand
131.482 km
Aangeboden auto’s
Volvo P1800 generatie 1800E 1970-1973

In 1971 wordt brandstofinjectie geïntroduceerd op de P1800. Genoeg reden voor een nieuwe aanvulling op de type-aanduiding, de E van Einspritzung, Duits voor injectie. Het levert de P1800E een vermogen van 130 pk op en een sprong in snelheid. Om de veiligheid te verbeteren kregen de vier wielen allen schijfremmen. Voorheen waren dat twee schijf- en twee trommelremmen. Van de P1800E is in 1972 ook een elegante tweedeurs stationwagon gemaakt, de P1800ES. Deze kreeg een glazen achterklep en een aanzienlijke hoeveelheid bagageruimte.
Kenmerken van deze Volvo P1800E
- Als stationwagon uitgebracht onder de naam P1800ES
- Voorzien van brandstofinjectie motor met een toename aan pk’s
- Bij deze ‘generatie’ komt ook de automatische versnellingsbak beschikbaar
- Door strengere emissienormen was het gedaan voor de P1800
Volvo P1800 generatie 1961-1970

De Volvo 1800 verschijnt voor het eerst in 1961 (P1800). Het is de eerste poging van Volvo om een sportwagen te bouwen. De P1800 krijgt een klassiek design met ronde vormen. De 1,8 liter motor is goed voor 100 pk. Omdat de productiekwaliteit achterblijft wordt de productie verplaatst van Engeland naar Zweden. De P1800 wordt vanaf dat moment de P1800S. Tegelijk krijgt de motor een aantal updates wat het aantal pk’s brengt op 108. In 1966 worden opnieuw verbeteringen doorgevoerd voor een aantal extra pk’s. Vanaf 1969 wordt een nieuwe motor gebruikt, een 2,0 liter (B20B).
Kenmerken van deze Volvo P1800
- De S verwijst naar het land van productie: ‘Sverige’, oftewel Zweden
- De 1800S maakt een aanzienlijke verbeterslag in kwaliteit
- Bij de verplaatsing van productie werden meteen een aantal updates gebracht
- Ondanks de 2,0 liter motor blijft de naam ‘1800’ bestaan
- Roest is de voornaamste plaaggeest voor de P1800

'Klassiek gestyled interieur met mooie materialen'
Interessante uitvoeringen van de Volvo P1800
De Volvo P1800 is een regelrechte Zweedse klassieker. De P1800, voor zover die nog te koop zijn, staat bekend vanwege de tegenvallende kwaliteit. Wees daarom kritisch als je om deze auto loopt om ‘m eventueel aan te kopen. De P1800E was voorzien van een – voor die tijd – moderne motor met brandstofinjectie. Dat gaf het rijgevoel iets extra’s ten opzichte van de voorgaande jaren. Wil je toch nog iets uniekers, dan is de 1800ES een leuke overweging. Deze heeft de nieuwe motor met 130 pk, extra ruimte en een volledig glazen achterklep.

Veelgestelde vragen over de Volvo P1800
Is de Volvo P1800 beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Volvo P1800 geleverd?
Is een Volvo P1800 zuinig?
Is een Volvo P1800 betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Volvo P1800 beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/volvo_p1800_faq_bcfff406cb.jpeg?width=1200&height=1200)

