Geniet van een opmerkelijk stille rit in de Volvo S90; comfort en luxe staan hier boven sportiviteit.
In 2016 volgde de Volvo S90 de S80 op. De S staat voor sedan – niet heel verrassend dus dat dit de sedan-uitvoering is van de V90. In de jaren 90 was er ook al even een S90 (daarvoor Volvo 960), maar deze maakte plaats voor de S80 die dus nu weer de S90 is (bent u er nog?). De S90 van 2016 is al lang niet meer die van toen, met een compleet andere designtaal met de welbekende hamer van Thor in de koplampen en een stroomlijn om de vingers bij af te likken. De S90, een luxe sedan.
Gemiddelde prijs
€ 33.618
Meest voorkomende bouwjaar
2019
Gemiddelde kilometerstand
92.163 km
Aangeboden auto’s
In 2016 zien we de S90 opnieuw verschijnen als type. De opvolger van de S80 staat op het SPA-platform dat de auto deelt met een reeks andere modellen. Het design past binnen de gehele familie met de kenmerkende designtaal van het Zweedse merk, al maakt de S90 wel een ingetogen statement met zijn voorkomen. Dat geldt natuurlijk ook voor het interieur, dat past bij de luxe sedan die de S90 is. Opvallend is de motorkeuze, het is altijd een 2.0 liter viercilinder die de S90 aandrijft. Inmiddels is de diesel niet meer te krijgen.
Kenmerken van deze Volvo S90
De S90 is in 1997 al kort op de Nederlandse wegen te zien geweest. Destijds was de keuze niet reuze. Uit de standaard 3.0 benzinemotor werd een vermogen van 180 of 204 pk gehaald. De S90 viel op vanwege het hoekige ontwerp en daardoor wat saaie imago. Het zorgde wel voor een zee aan ruimte voor bagage en passagiers – een echte Volvo dus. Dat geldt ook voor de veiligheid. De S90 werd standaard voorzien van ABS en airbags voor de bestuurder. Voor passagiers was dit nog optioneel. Net als tractiecontrole waarvoor je eveneens extra betaalde.
Kenmerken van deze Volvo V90
'Interieur is luxe, met bijbehorende materialen'
De Volvo S90 is geen sportieve auto, de nadruk ligt dan ook op een comfortabele rit met optionele luchtvering en een bijzonder stille rijervaring. Opvallend zijn wel de prestaties van de S90 T8 Recharge modellen. Het verbruik ligt namelijk bijzonder laag, waarbij de ‘Ultimate’ in het bijzonder opvalt. Volgens Volvo ligt het verbruik op 1 op 125. Hoe dit in de praktijk uitpakt is natuurlijk nog wel te bezien. Overweeg je de S90 met alleen een viercilinder benzinemotor, dan doe je er goed aan deze te testen. Hoewel de prestaties prima zijn, kan het als ‘klein’ worden ervaren.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025