Hoewel de C40 veel deelt met de XC40, onderscheidt hij zich met een aflopende daklijn voor een sportieve uitstraling.
De Volvo C40 is een volledig elektrische compacte middenklasser. Het is ook het eerste Volvo-model dat alleen als elektrische auto verkrijgbaar is. Je hoeft geen timmermansoog te hebben om te zien dat er veel overeenkomsten zijn met de XC40. De twee hebben dan ook hetzelfde front, vergelijkbare interieurs en een overeenkomende aandrijving. Het verschil? De aflopende daklijn waarmee de C40 de styling van een coupé meekrijgt. Waar de C40 zich niet in onderscheidt is het veiligheidsniveau. Dat is bij het instapmodel al erg hoog. Niet alleen voor de inzittenden, ook andere weggebruikers doen er hun voordeel mee. Typisch Volvo dus.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 2021 komt de Volvo C40 op de markt. Het design lijkt sterk op dat van de XC40, maar schijn bedriegt. De aflopende daklijn en andere designelementen geven de C40 wel degelijk een eigen uitstraling. Op het gebied van aandrijving is er te kiezen voor elektrisch in verschillende samenstellingen. Zo kun je kiezen voor 1 of 2 motoren en dus voor twee- of vierwielaandrijving. Net als bij de XC40 wordt de aandrijving van de C40 verplaatst van de voor- naar de achterwielen. Dit wordt onder andere gedaan om de actieradius te vergroten voor de C40 met 1 motor.
Kenmerken van deze C40
'Google-integratie ook standaard aanwezig'
De eerste modellen van de C40 werden, net als de XC40, geleverd met voorwielaandrijving. Dit is aangepast en de uitvoeringen met 1 motor worden voortaan geleverd met achterwielaandrijving. Dit komt de actieradius ten goede. Opvallend ook dat de uitvoeringen met twee motoren niet altijd een grotere actieradius hebben. Kies je de C40 met het maximale bereik, dan doe je er goed aan om te kijken naar een uitvoering met de Range Extender.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025