De Volvo V90 combineert ruimte en veiligheid, ideaal voor zowel gezins- als zakelijke doeleinden.
De Volvo V90 is in 1997 en 1998 eventjes op de markt geweest om snel weer te verdwijnen, maar niet voorgoed. In 2016 is het model terug, nu als opvolger voor de V70 en als stationwagon-uitvoering van de S90. De V90 krijgt in Nederland vooral concurrentie uit eigen huis: de XC60 en XC90 scoren hier beter, ook omdat de bijtelling voor de V90 ongunstig is. Dat neemt niet weg dat de V90 een echte Volvo is die ruimte en veiligheid combineert. Daarmee is de auto zeer geschikt als familie- of zakenauto.
Gemiddelde prijs
€ 40.382
Meest voorkomende bouwjaar
2021
Gemiddelde kilometerstand
91.471 km
Aangeboden auto’s
Volvo vervangt in 2016 de V70 door de V90. Het merk stapt over op een meer gestroomlijnd design en daar past de V90 beter bij. Vanaf het begin is de nieuwste designtaal terug te vinden op de V90, van binnen en van buiten. Het interieur straalt rust uit en is opgetrokken uit premium materialen. Al met al is het een Volvo volgens de aloude filosofie: veel ruimte en veiligheid, maar nu met een luxe sausje eroverheen. In 2020 komt Volvo met een onopvallende facelift. Diesels gaan in de ban en de V90 wordt begrensd op 180 km per uur.
Kenmerken van deze Volvo V90
In 1997 zagen we al de eerste Volvo V90. In feite was het de Volvo 960 met een nieuwe naam. De V in V90 staat voor ‘Versatility’, ofwel veelzijdigheid. In deze tijd kon je kiezen uit twee motoren – of beter: vermogens. Uit de 3.0 benzinemotor kwam 180 of 204 pk. Opvallend was het hoekige ontwerp van de auto. Verder was het een ‘old-school Volvo' met een zee aan ruimte. Veiligheid was toen ook al een ‘dingetje’ bij Volvo, zo heeft de V90 standaard ABS en airbags voor bestuurder. Voor passagiers waren airbags destijds nog optioneel, net als tractiecontrole.
Kenmerken van deze Volvo V90
'Nieuwe designtaal ook in interieur'
De Volvo V90 kent geen buitengewoon sportieve uitvoeringen. Toch springt de V90 T8 Recharge AWD eruit om zijn prestaties. Zo beschikt deze plug-inhybride over 455 pk, maar ligt het verbruik in de juiste uitvoering met theoretisch 1 op 111, 1 extreem laag. Geen praktijkcijfers, maar wel indicatief voor een laag verbruik. Ben je in de markt voor een V90 met stoere uitstraling, dan is de Cross Country een leuke optie. Rij je liever diesel, dan is de Cross Country D4 met 190 pk een geschikte instapper, voor de benzinemotoren is dat de T5. Deze laatste heeft zelfs 254 pk.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025