Volvo 240

De Volvo 240 is een iconisch voorbeeld van een pretentieloos design en een onverwoestbaar imago.

volvo 240

De Volvo 240
plus- en minpunten

  • Hoekige ontwerp biedt veel binnenruimte
  • Betrouwbaar, hoge kilometrage geen uitzondering
  • Degelijk en robuust
  • Olielekkages mogelijk bij hogere kilometrages
  • Gewone motoren missen pit en vermogen
  • Dieseloptie beperkt tot zescilinder van Volkswagen

De Volvo 240 is een modern icoon door zijn herkenbare, hoekige, pretentieloze ontwerp en zijn onverwoestbare imago. Niet onterecht trouwens, het is niet ongewoon dat een Volvo 240 hoge kilometrages op de teller heeft staan. En ja, de 240 kreeg – zoals toen gebruikelijk bij de Zweden – vernieuwende techniek op gebied van veiligheid. Denk aan kreukelzones en een verstevigde kooiconstructie. Het is een optelsom die van de 240 een complete auto maakt en die inmiddels is uitgegroeid tot een collectorsitem met cultstatus.

Jaap Holman4 minuten leestijd

8 april 2025

Actueel aanbod van de Volvo 240 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

12.643

Meest voorkomende bouwjaar

1989

Gemiddelde kilometerstand

266.163 km

Aangeboden auto’s

Vinden (29)
Volvo 240 Interieur

'Interieur blinkt uit in eenvoud, laadruimte en minimalisme'

Prestaties en rijcomfort

  • Rijgedrag met name afgestemd op comfort
  • De ‘gewone’ motoren staat niet bekend om pit
  • De later geïntroduceerde turbomotoren kregen meer lof

Exterieur en carrosserievorm

  • Design in grote lijnen overgenomen van de voorgaande 140
  • De Volvo 240 is hoekig en pretentieloos ontworpen
  • Ontwerp voldoet niet aan de hedendaagse aerodynamische standaard

Interieur

  • Het hoekige ontwerp gaf de inzittenden veel ruimte
  • Interieur blinkt uit in eenvoud, laadruimte en minimalisme
  • Gebouwd met duurzaamheid in het achterhoofd

Betrouwbaarheid

  • Dankt zijn status onder andere aan betrouwbaarheid
  • Olielekkages komen nog wel eens voor bij hoge kilometrages
  • Techniek is robuust en eenvoudig
Afbeelding van logo

Volvo 240 per generatie

1982-1993

Hoewel we niet echt kunnen spreken van een nieuwe generatie, gaat de Volvo 240 in 1982 een nieuwe fase in. Vanaf dit moment worden alle modellen 240 genoemd, ongeacht het aantal deuren. Het is de periode dat de 240 wordt verfijnd. Zo wordt het interieur geüpgraded, worden meer luxe opties geboden of zelfs standaard en worden de aanwezige veiligheidsvoorzieningen verbeterd. In 1983 kwam Volvo met een 2.3 liter motor als krachtiger alternatief voor de 2.1 liter. Al snel werden beide motoren vervangen door de 2.3 liter (B230) met turbo die vanaf 1985 de standaardmotor wordt voor de Volvo 240.

Kenmerken van deze Volvo 240

  • Typenummers als 242, 244 en 245 vervallen
  • Introductie van de 2.3 liter, en later de 2.3 liter met turbo
  • In 1986 volgt een facelift met o.a. een strakkere grille
  • De rijervaring wordt meer verfijnd door verbeterde ophanging
  • In 1991 wordt ABS geïntroduceerd op de Volvo 240
Afbeelding van 1982-1993

Interessante uitvoeringen
van de Volvo 240

volvo 240

De basismodellen van de Volvo 240 waren zoals de naam doet vermoeden, basic. Deze beschikken niet over airco of elektrische ramen. Neem je dat voor lief, dan heb je een nog steeds een robuuste auto en een klassieker. Populair onder liefhebbers is de exotische 240 Turbo, een model dat succesvol was in de toerwagenracerij. Dat maakt ‘m gewild en dus prijzig. Ga je er je dagelijkse kilometers mee rijden, kies dan voor een model uit de latere bouwjaren. Deze hebben niet de hoogste kilometerstanden en beschikken doorgaans over meer verfijnde techniek.

Veelgestelde vragen over de Volvo 240

Is de Volvo 240 beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Volvo 240 geleverd?

Is een Volvo 240 zuinig?

Is een Volvo 240 betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Volvo 240 beschikbaar?

volvo 240

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • topgear.com
  • volvocars.com

Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.