De Volvo 240 is een iconisch voorbeeld van een pretentieloos design en een onverwoestbaar imago.

De Volvo 240 is een modern icoon door zijn herkenbare, hoekige, pretentieloze ontwerp en zijn onverwoestbare imago. Niet onterecht trouwens, het is niet ongewoon dat een Volvo 240 hoge kilometrages op de teller heeft staan. En ja, de 240 kreeg – zoals toen gebruikelijk bij de Zweden – vernieuwende techniek op gebied van veiligheid. Denk aan kreukelzones en een verstevigde kooiconstructie. Het is een optelsom die van de 240 een complete auto maakt en die inmiddels is uitgegroeid tot een collectorsitem met cultstatus.
Gemiddelde prijs
€ 11.917
Meest voorkomende bouwjaar
1989
Gemiddelde kilometerstand
266.791 km
Aangeboden auto’s

Hoewel we niet echt kunnen spreken van een nieuwe generatie, gaat de Volvo 240 in 1982 een nieuwe fase in. Vanaf dit moment worden alle modellen 240 genoemd, ongeacht het aantal deuren. Het is de periode dat de 240 wordt verfijnd. Zo wordt het interieur geüpgraded, worden meer luxe opties geboden of zelfs standaard en worden de aanwezige veiligheidsvoorzieningen verbeterd. In 1983 kwam Volvo met een 2.3 liter motor als krachtiger alternatief voor de 2.1 liter. Al snel werden beide motoren vervangen door de 2.3 liter (B230) met turbo die vanaf 1985 de standaardmotor wordt voor de Volvo 240.
Kenmerken van deze Volvo 240

In 1974 werd de Volvo 240 geïntroduceerd als opvolger voor de 140. Het hoekige design van de voorganger blijft grotendeels overeind, al wordt het geheel wel wat robuuster. De vernieuwingen zijn voornamelijk onderhuids. In eerste instantie wordt nog gebruikgemaakt van dezelfde motor als de 140, al snel wordt deze vervangen door een modernere 2.1 liter motor die de nieuwe standaard werd voor de Volvo 240. In 1981 de 155 pk sterke 240 Turbo gelanceerd voor de toerwagenracerij. Ook op gebied van veiligheid wordt een sprong gemaakt. Zo kreeg de Volvo 240 onder andere kreukelzones en een verstevigde kooiconstructie.
Kenmerken van deze Volvo 240

'Interieur blinkt uit in eenvoud, laadruimte en minimalisme'
De basismodellen van de Volvo 240 waren zoals de naam doet vermoeden, basic. Deze beschikken niet over airco of elektrische ramen. Neem je dat voor lief, dan heb je een nog steeds een robuuste auto en een klassieker. Populair onder liefhebbers is de exotische 240 Turbo, een model dat succesvol was in de toerwagenracerij. Dat maakt ‘m gewild en dus prijzig. Ga je er je dagelijkse kilometers mee rijden, kies dan voor een model uit de latere bouwjaren. Deze hebben niet de hoogste kilometerstanden en beschikken doorgaans over meer verfijnde techniek.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/volvo_240_faq_ce6658efb8.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025