Als eerste volledig elektrische Opel biedt de Ampera-e veel ruimte en modern infotainment in een compacte vorm.
In 2017 vervangt de Opel Ampera-e de Opel Ampera. De Ampera-e is de eerste volledig elektrische auto van net Duitse merk. De Ampera-e is ontwikkeld door General Motors en wordt in de Verenigde Staten uitgegeven als Chevrolet Bolt. Ondanks goede beoordelingen is het model snel weer verdwenen. Toenemende concurrentie van Tesla en Nissan was één van de oorzaken. De overname door de PSA Groep zorgde ook voor een andere aanpak van de elektrificatie van de modellen. De Ampera-e is een solide keuze voor wie elektrisch wil rijden in een compacte auto.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 2017 verschijnt de Opel Ampera-e als opvolger van de Ampera. In tegenstelling tot de voorganger is het een volledig elektrische auto met een accupakket van 60 kWh. Dat is ook meteen de enige aandrijving beschikbaar. De actieradius conform WLTP komt uit op 380 km. In de Ampera-e is ‘one-pedal-drive’ mogelijk in de juiste rijmodus. In dat geval remt de auto af als je het ‘gas’ loslaat en genereert dit meteen weer stroom. Het ontwerp van de Ampera-e is minder futuristisch dan de Ampera en ook de afmetingen zijn iets minder groot. Desondanks biedt de Ampera-e meer ruimte voor inzittenden.
Kenmerken van deze Opel Ampera-e
'Modern infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto'
De Opel Ampera-e is in 1 uitvoering geleverd, met een 60 kWh accupakket in de bodem. Voor wie elektrisch wil rijden in een gebruikte auto is de Ampera-e dan ook een goede keuze. Ga je regelmatig langere ritten maken en onderweg laden, hou dan rekening met de beperkte snelheid voor het snelladen. Waar tegenwoordig 100 kW of meer mogelijk is, is dat voor de Ampera-e beperkt tot 50 kW. Dat betekent dat je langere laadpauzes moet inlassen. Met een actieradius van 380 km (WLTP) is de Ampera-e voor de dagelijkse ritten toch zeer geschikt.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025