Hoe trekgewicht van belang is bij de keuze voor een auto
De aanschaf van een nieuwe auto gaat altijd gepaard met keuzes en criteria. Voor sommigen is het belangrijk dat de nieuwe auto voldoende ruimte heeft voor een gezin, voor anderen is het juist van belang dat de auto zo zuinig mogelijk is. Wat een auto kan trekken is voor velen eveneens een belangrijke pijler. Een auto die niet krachtig genoeg is om een caravan of aanhanger te trekken, kan zodoende een no-go zijn. Het trekgewicht wordt daarom duidelijk vermeld bij de specificaties. Dit geeft gelijk aan of de auto geschikt is voor je wensen, of niet.
Welke factoren hebben invloed op het trekgewicht van je auto?
Allereerst is het van belang om te weten dat een autofabrikant altijd zelf bepaalt wat het trekgewicht van een bepaald model is. Dat gebeurt aan de hand van diverse factoren en er is altijd een veiligheidsmarge ingebouwd. Dat betekent overigens niet dat je het maximale trekgewicht als een suggestie kan zien; ga je erover, dan ben je in overtreding. De fabrikant houdt de volgende factoren aan:
- De kracht van de motor. Allereerst is er natuurlijk de kracht van de motor. Meer vermogen en koppel geven in de regel meer trekgewicht. Een auto met 100 pk en 120 Nm koppel vindt het moeilijker om een caravan bergop te trekken dan een auto met 200 pk en 300 Nm koppel.
- De capaciteit van het koelsysteem. Een motor moet hard werken als de auto iets zwaars voorttrekt en dat betekent dat de motor gekoeld moet worden. Gebeurt dat niet genoeg, dan raakt de auto oververhit en moet je stoppen met rijden. Hoe effectiever het koelsysteem, hoe beter de motor op temperatuur gehouden kan worden bij het zware (trek)werk.
- De kracht van componenten. Tenslotte is het van belang om de verschillende componenten van een auto aan bepaalde tests te onderwerpen. Hoeveel kunnen ze hebben? Wanneer begeven ze het? Hoe krachtiger de componenten, hoe eenvoudiger het trekwerk zal zijn.
Kan je zelf het trekgewicht van je auto berekenen?
Het zou fijn zijn als er een formule was voor het berekenen van het trekgewicht van je auto, maar die is er niet. De fabrikant bepaalt, ook om te voorkomen dat mensen door verkeerde berekeningen opeens met de gebakken peren zitten. Wel is het mogelijk om – bijvoorbeeld bij de ANWB – een kenteken in te voeren, waarna je wordt verteld wat het trekgewicht is van die specifieke auto. Verder staat het maximale trekgewicht van je auto altijd in de gebruiksaanwijzing. Het achterhalen is dus niet al te ingewikkeld.
Voorbeelden trekgewicht per categorie auto
Auto’s komen in allerlei variaties en categorieën en bij die variaties hoort eveneens een bepaald trekgewicht. In de regel zijn SUV’s bijvoorbeeld krachtiger dan hatchbacks, wat betekent dat ze meer kunnen trekken. Hoeveel precies, dat hangt helemaal af van de specifieke auto, maar je mag als (heel) ruwe stelregel het volgende wel aanhouden:
- Een hatchback of andersoortige compacte auto: 1.000 tot 1.500 kg.
- Een middelgrote SUV of middenklasse sedan/stationwagen: 1.500 tot 2.000 kg.
- Een grote SUV of sedan/stationwagen in hoog segment: 2.000 tot 2.500 kg.
- Hoog segment SUV met vierwielaandrijving: 3.000 tot 3.500 kg,
Bekijk echter altijd eerst de officiële fabrieksopgave, voordat je je aanhanger of caravan achter een auto hangt. Het kan zijn dat jouw auto net iets minder krachtig is, of juist veel meer kan hebben dan je dacht.

Kies je auto op basis van behoefte
Wil je in de zomer op vakantie met de caravan, of heb je een aanhanger die regelmatig gebruikt wordt, dan is het buitengewoon verstandig om dit mee te nemen in je keuze voor een nieuwe auto. Zeker als je van plan bent om de bergen in te gaan, weegt het trekgewicht van de auto bijzonder zwaar. Je zal niet de eerste zijn die rokend tot stilstand komt op een steile bergweg, in een auto die het allemaal net niet aankan. Gelukkig wordt het trekgewicht van een auto altijd goed en duidelijk weergegeven, zodat je jezelf de nodige verrassingen kunt besparen.







