De verschillende soorten automatische versnellingsbak
Als je een auto met automatische versnellingsbak hebt, betekent dit in principe dat de auto de taak van het schakelen voor jou uitvoert. Niet iedere automaat doet dit hetzelfde. Sinds de eerste auto met automaat is deze versnellingsbak in verschillende uitvoeringen op de markt gekomen. Dit zijn de meest voorkomende automaten:
- Automaat met koppelomvormer: dit is de ‘standaard’ automaat.
- Automaat met dubbele koppeling (DCT): Doordat twee koppelingen samenwerken is een nog snellere en soepelere overbrenging tussen de versnellingen mogelijk.
- Continu variabele transmissie (CVT): door twee kegelvormige tandwielen past de overbrenging zich continu traploos aan aan jouw rijgedrag.
- Gerobotiseerde handbak: jij schakelt en de (half)automaat doet de rest.
Wat zijn de voordelen van een automaat?
Een automaat is het overwegen waard als je een nieuwe of tweedehands auto wilt kopen. Er zijn allerlei voordelen die erbij komen, die verder gaan dan alleen het gemak dat een automaat biedt. De belangrijkste voordelen van een automaat zijn als volgt:
- Gemak: comfort is het sleutelwoord, je hoeft achter het stuur minder te doen.
- Minder vermoeiend: je hoeft niet na te denken over de versnelling waarin je wilt rijden én je kunt je linkerbeen laten rusten.
- Lekker soepel: een beetje automaat schakelt zonder schokken door de verzetten heen, dat voelt heel prettig en biedt meer – jawel – comfort.
- Meer concentratie: niet schakelen betekent één taak minder om je mee bezig te houden; meer focus op gas geven, remmen, sturen en het overige verkeer, dus.
- Geen risico op afslaan: het overkomt iedereen, maar sommigen meer dan anderen; met een automaat hoef je niet te vrezen dat je stilvalt bij niet hard genoeg optrekken.
- Zuiniger rijden: veel auto’s met een automaat zijn tegenwoordig geoptimaliseerd om zo zuinig mogelijk te rijden, zuiniger dan de meesten met een handbak zouden kunnen rijden.
- Makkelijk doorverkopen: de vraag naar automaten is al jaren vele malen groter dan naar handbakken – wel zo fijn als je van je auto af wilt.
Wat zijn de nadelen van een automaat?
Een automaat heeft vele voordelen, maar zoals bij alles is er ook een aantal nadelen waarmee je rekening moet houden. Stel dat je een nieuwe of tweedehands auto wilt kopen, dan is het goed om de volgende zaken in je achterhoofd te houden:
- Relatief duur in aanschaf: een auto met een automatische versnellingsbak is normaal gesproken duurder dan hetzelfde model met een handbak, en dat heeft te maken met het volgende punt.
- Complexe techniek: een automatische versnellingsbak is een stuk ingewikkelder dan een handbak. Dat resulteert in een hogere aanschafprijs, maar ook hogere reparatie- en onderhoudskosten.
- Keuzestress: hoewel sommige automatische versnellingsbakken helderziend lijken, zijn ze niet allemaal even geweldig – zo kan het gebeuren dat de auto voor jouw gevoel een versnelling te laag of te hoog zit.
- Niet altijd efficiënt: met name auto’s die al wat ouder zijn kunnen een automaat aan boord hebben die niet zo zuinig rijdt of snel schakelt als jij zelf zou doen met een handbak.
Het verschil tussen een automaat en semi-automaat
Veel automatische versnellingsbakken hebben tegenwoordig een stand die de bestuurder zelf laat schakelen. Dit maakt het een semi-automaat. Er zijn echter ook auto’s geleverd met een zuiver semi-automatische transmissie, soms ook een gerobotiseerde handbak genoemd. Hierbij moet je wel zelf schakelen, maar hoef je de koppeling niet te gebruiken – alleen je hand(en). Een semi-automaat kun je op verschillende manieren door de verzetten schakelen, bijvoorbeeld met een versnellingsbak, hendels (flippers) aan of achter het stuur of knoppen op het stuur. Een semi-automaat heeft enkele voordelen en nadelen.
Voordelen semi-automaat
- Comfort: net als bij een traditionele automaat hoef je bij een semi-automaat niet met de koppeling aan de slag, zo kan je linkerbeen lekker blijven rusten.
- Jij bepaalt: het is een moetje, ja, maar jij bent de dirigent – niet de auto, maar jij beslist wanneer er op- of teruggeschakeld wordt.
- Sportief gevoel: semi-automaten komen voor bij sportieve auto’s. Daarin waan jij je een coureur door met de flippers te spelen.
Nadelen semi-automaat
- Relatief duur: net als een traditionele automaat kost een semi-automaat vaak meer dan een auto met handbak, zowel in aanschaf als in onderhoud en bij reparaties.
- Minder betrouwbaar: een handbak vertoont minder problemen dan een semi-automaat.
- Zeldzaam: een auto met een zuivere semi-automaat aan boord kom je niet zo vaak tegen. De meeste traditionele automaten beschikken wel al over deze functie.
Ontdek het aanbod occasions met automaat
Als je op zoek bent naar een trouwe vierwieler, ben je bij Gaspedaal.nl aan het juiste adres. Er is een breed aanbod van, waarvan meer dan de helft over een automaat beschikt. Door bij het type transmissie ‘automaat’ aan te vinken, krijg je alle occasions met een automaat te zien.







