Ga jij voor de sportieve en zuinige Renault Captur of neem je de comfortabele en futuristische Peugeot 2008?
Compacte SUV’s zijn er in overvloed. Ze bieden relatief veel ruimte en zijn stoer om te zien. En die hoge instap is ook heel fijn. Populair binnen het aanbod zijn onder meer de Renault Captur en Peugeot 2008. Beide modellen volgen een fraai ontwerp en natuurlijk veel Frans comfort. Alhoewel, wie weet dat de Renault Captur de sportief rijdende Renault Clio als basis heeft, mag misschien wel iets anders verwachten. Om precies te zien hoe beide compacte SUV’s zich tot elkaar verhouden hebben we de Renault Captur (2019+) en Peugeot 2008 (2019+) naast elkaar gezet. Welke wordt het?
Specificaties | Renault Captur | Peugeot 2008 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 23.350 | € 23.898 |
Nieuwprijs | € 19.820 tot € 40.625 | € 25.950 tot € 43.950 |
Carrosserievarianten | Vijfdeurs SUV | Vijfdeurs SUV |
Motorvermogen van/tot | 90-158 pk | 100-156 pk |
Koppel van/tot | 160-270 Nm | 205-270 Nm |
Topsnelheid van/tot | 170-210 km/h | 150-206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 8,5-14,0 sec. | 8,5-11,0 sec. |
Bagageruimte | 377 l / 265 l (phev) | 405 l / 350 l (ev) |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 16,7-71,4 | 1 op 16,1-22,2 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, mhev, hev, phev diesel, bi-fuel | Benzine, diesel, ev |
Lengte x breedte x hoogte | 4.227 x 1.797 x 1.576 mm | 4.304 x 1.775 x 1.550 mm |
Maximaal trekgewicht | 750-1.500 kg | 0-1.200 kg |
Onderhoudsinterval | 1 jaar, 30.000 km | 1 jaar, 20.000 km |
Algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Renault Captur
Peugeot 2008
De Peugeot 2008 is een comfortabele reisauto. Bochten kan de compacte SUV best aan, maar het onderstel is vooral gericht op het gladstrijken van oneffenheden in het wegdek. De 2008 stuurt en rijdt heel gemoedelijk. De Renault Captur toont zich een stuk sportiever. Met de Renault Clio als basis zijn vering en demping behoorlijk straf afgesteld. Van een paar bochten achter elkaar raakt de Captur dus zeker niet in de war. Er is ook genoeg comfort aan boord, onder meer dankzij de ‘Multisense’-rijmodi: je bepaalt daarmee zelf hoe direct en de sportief de Captur reageert.
Renault Captur
Peugeot 2008
De 2008 is voorzien van een fraai i-Cockpit. Je neemt plaats achter een compact zeskantig stuurwiel, waarbij de het kleine schakelpookje, tuimelschakelaars en het optionele driedimensionale digitale instrumentarium je een beetje het idee geven aan boord van gevechtsvliegtuig te zijn gestapt. Het interieur van de Captur is wat minder uitgesproken, al kom je hier ook een stijlvol schakelpookje en tuimelschakelaars tegen. Opvallend is het digitale instrumentarium dat zijn ontwerp aanpast aan de rijmodus. De 2008 is langer dan de Captur en dat merk je terug in meer bagageruimte. Ook biedt de Peugeot net wat meer hoofd- en beenruimte.
De Wegenwacht noemt de Renault Captur ‘best betrouwbaar’. Het enige bekende euvel is een auto die niet start als het benzinepeil te laag is. Heb je minder dan tien liter in je tank, dan is wegrijden niet mogelijk. De Peugeot 2008 staat eveneens bekend als betrouwbaar model, al komen elektronische storingen soms voor. Een software-update kan het probleem dan meestal verhelpen.
De Peugeot 2008 is een wat ruimere en daarmee ook wat duurdere auto dan de Renault Captur in de aanschaf. Eenmaal in gebruik komen de kosten voor onder meer motorrijtuigenbelasting, verzekering en onderhoud redelijk overeen. Waar de afschrijving van de duurdere 2008 wat hoger is, daar compenseert de 2008 dat met lagere brandstofkosten. Op gebruikskosten ontlopen de twee Franse compacte SUV’s elkaar nauwelijks. De volledig elektrische Peugeot e-2008 laat echter wel een apart prijskaartje zien: duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Vooral vallen de onderhouds- en energiekosten laag uit in vergelijking tot een model met brandstofmotor.
Om je een indicatie te geven hoeveel beide auto’s je in de praktijk gaan kosten, hebben we hieronder een voorbeeldberekening voor je klaarstaan. Omdat de prijzen voor brandstof, motorrijtuigenbelasting en verzekering behoorlijk kunnen verschillen per moment en regio, moet je het rekenvoorbeeld als eerste richting zien. We gaan uit van:
Renault Captur | Peugeot 2008 | |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 27.255 | € 31.500 |
Afschrijving* | € 1.800 | € 1.940 |
Brandstof* | € 1.340 | € 1.247 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 664 | € 664 |
Verzekering* | € 621 | € 657 |
Onderhoud* | € 467 | € 469 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.092 (per jaar)€ 257,66 (per maand) | € 3.037 (per jaar)€ 253,08 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 4.892 (per jaar)€ 407,66 (per maand) | € 4.977 (per jaar)€ 414,75 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Voor de Renault Captur en Peugeot 2008 bestaan er genoeg alternatieven. Wat denk je bijvoorbeeld van de Ford Puma, Hyundai Kona, Kia Stonic, Skoda Kamiq, Opel Crossland en Volkswagen T-Cross? Val je voor de rijdynamiek van de Captur, dan kan de prima rijdende Ford Puma je vast ook bekoren. De Kamiq pakt uit met flink wat binnenruimte en de Kona is er net als de Peugeot 2008 met elektrische aandrijflijn. En zo is er voor elk model natuurlijk iets te zeggen. Maar val jij voor Franse elegantie en comfort, dan blijven de Captur en 2008 interessante opties. Welke kies jij?
De Renault Captur kies je allereerst voor zijn grote mate van rijdynamiek. De Captur rijdt behoorlijk sportief, maar is ondertussen comfortabel zat. Via diverse rijmodi pas je de rijdynamiek verder op je voorkeuren aan. De Captur is er met tal van zuinige en krachtige motoren. De plug-inhybride doet op papier dik 1 op 70. De Captur blinkt verder uit in veiligheid. Alle denkbare rijassistenten voor het segment zijn aanwezig. Tot slot is de Renault Captur een betrouwbaar model. Het trekgewicht loopt op tot 1.500 kg.
De Peugeot 2008 is een comfortabele reisauto met behoorlijk wat been, hoofd- en bagageruimte. Achter het compacte zeskantige stuur waan je je haast in een cockpit van een gevechtsvliegtuig, omgeven door een driedimensionaal instrumentarium, klein schakelpookje en fraaie tuimelschakelaars. De 2008 is er bovendien als volledig elektrische variant, compleet met een rijbereik tot zo’n 400 kilometer. De Peugeot 2008 is een veilige en betrouwbare auto.
De Renault Captur rijdt heerlijk. Is een wat sportiever rijgedrag voor je belangrijk, dan is de Captur een betere keuze voor je dan de 2008. De Captur is ook wat goedkoper in aanschaf: nog een reden om voor dit model te gaan. En die zuinige maar krachtige plug-inhybride is zeker aanlokkelijk, net als de TCe 160 die een caravan mag trekken. De Peugeot 2008 is dan iets duurder, maar wel ruimer en voorzien van een opvallender interieur. Je kunt de 2008 bovendien elektrisch rijden. Beide Franse SUV’s zijn erg aan elkaar gewaagd, maar de completere 2008 verdient onze voorkeur.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 1 oktober 2025