Kies jij voor de stoere en ruime Kia Sportage of de moderne en efficiënte Kia Niro?
Kia is door de jaren heen uitgegroeid van een klein automerk in Nederland naar een grote speler. De Zuid-Koreanen hebben dat bereikt door prima auto’s te bouwen met een goede prijs-kwaliteitsverhouding, eigentijds ontwerp en moderne aandrijflijnen. Populair bij Kia zijn de gezinsauto’s Sportage en Niro. Beide SUV’s staan waarschijnlijk hoog op je wensenlijstje, maar de vraag is: welke van de twee moet je nu hebben? We zetten daarom de Kia Sportage (2022+) en Kia Niro (2022+) voor je naast elkaar. We kijken onder meer naar het rijgedrag, de uitrusting, betrouwbaarheid en kosten van beide modellen.
Specificatie | Kia Sportage | Kia Niro |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 41.132 | € 35.526 |
Nieuwprijs | € 39.100 tot € 50.760 | € 31.780 tot € 49.450 |
Carrosserievarianten | SUV | SUV |
Motorvermogen van/tot | 150-265 pk | 141-218 pk |
Koppel van/tot | 250-350 Nm | 254-265 Nm |
Topsnelheid van/tot | 189-191 km/h | 165-168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 8,3-10,3 sec. | 7,8-10,4 sec. |
Bagageruimte | 562 l, 540 l (phev) | 475 l, 348 l (phev) |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 15,4-90,9 | 1 op 22,7-100,0 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Mild hybride, hybride, plug-ihybride | Hybride, plug-inhybride, EV |
Lengte x breedte x hoogte | 4.515 x 1.865 x 1.650 mm | 4.420 x 1.825 x 1.555 mm |
Maximaal trekgewicht | 1.210-1.650 kg | 750-1.300 kg |
Onderhoudsinterval | 1 jaar, 15.000 km | 1 jaar, 15.000 km |
Algemene garantie | 10 jaar, 150.000 km | 10 jaar, 150.000 km |
Garantie carrosserie | 10 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Kia Sportage
Kia Niro
De Niro heeft een prima onderstel dat precies het midden houdt tussen comfortabel en sportief. Tel daarbij het scherpe sturen op en je hebt een fijne gezinsauto te pakken. Wat dat betreft kopieert de Sportage de Niro. Ook diens vering en demping vinden de perfecte balans. De Sportage is een heerlijke reisauto, waarbij je ietsje onnatuurlijk hoog achter het stuur zit. Af en toe is het bandengeruis bovendien goed hoorbaar. En waar de Sportage en Niro altijd een hybride of plug-inhybride zijn, is de Niro er ook tegen als EV. Op een volle batterij reik je 460 kilometer ver.
Kia Sportage
Kia Niro
De Kia Sportage is ongeveer 10 centimeter langer dan de Kia Niro. Flink wat extra bagageruimte is het resultaat. Wat beenruimte op de achterbank betreft, voldoen beide Zuid-Koreanen. Ook de luxe en het comfort aan boord zijn bij beide in orde. Zowel de Niro als de Sportage krijgen in de DynamicLine-uitvoering parkeersensoren voor en achter mee, adaptieve cruise control en een navigatiesysteem. De Sportage is echter voorzien van een 12,3-inch digitaal ‘curved cluster’-instrumentarium, en bij de Niro is dat digitale instrumentarium iets eenvoudiger uitgevoerd. De Sportage kom je verder tegen als GT-PlusLine, waar de meest volledige Niro ExecutiveLine heet.
De Kia Sportage bewijst generatie op generatie dat het een zeer betrouwbare SUV is. Niet voor niets geeft Kia liefst tien jaar garantie op het model, al is het met een limiet van 150.000 kilometer. Van die zeer lange fabrieksgarantie (die sinds 2025 geldt) profiteert de Niro eveneens. De Wegenwacht noemt de Niro een zeer betrouwbaar model. De volledig elektrische Niro EV heeft wel even te maken gehad met een zogenaamde ‘zombie modus’ op het moment dat de auto op afstand werd voorverwarmd. Zoals de term al aangeeft, reageert de Niro dan even nergens meer op.
Zowel de Kia Sportage als Kia Niro bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Bovendien is de kans om tegen onverwachte verrassingen aan te lopen klein, gezien de prima bouwkwaliteit en lange fabrieksgarantie. In aanschaf en gebruik is de Kia Sportage duidelijk duurder dan de Kia Niro. De Kia Niro EV is wel weer duidelijk duurder in aanschaf dan de Kia Niro met brandstofmotor, maar waar de vanafprijs van de Niro EV in de buurt komt van de instapversie van de Sportage is de Niro EV in verbruik en onderhoud goedkoper uit.
We hebben voor je gekeken wat beide auto’s op jaarbasis kosten. Dat rekenvoorbeeld moet je overigens zien als indicatie. Immers verschillen de prijzen voor brandstof en verzekering behoorlijk per moment en regio. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | Kia Sportage | Kia Niro |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 39.100 | € 31.780 |
Afschrijving* | € 2.260 | € 1.960 |
Brandstof* | € 1.502 | € 1.016 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 972 | € 868 |
Verzekering* | € 857 | € 727 |
Onderhoud* | € 479 | € 433 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.910 (per jaar), € 317,50 (per maand) | € 3.044 (per jaar), € 253,66 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 6.070 (per jaar), € 505,83 (per maand) | € 5.004 (per jaar), € 417,00 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
De Kia Sportage en Kia Niro bevinden zich in het drukke segment van compacte SUV’s. Met alternatieven als de Hyundai Kona, de Volkswagen T-Roc en de Renault Arkana heeft de Niro voldoende concurrentie te duchten. De Kia Sportage heeft te maken met onder andere de Renault Austral, Nissan Qashqai en de Volkswagen Tiguan. De Kia Sportage en Kia Niro tonen zich echter prima allrounders. Maar welke van deze twee staat er straks bij jou voor de deur?
De Kia Sportage is een ruime gezinsauto die altijd voorzien is van elektro-ondersteuning. Vooral de zelfopladende hybride en de plug-inhybride zijn zuinig. De Sportage rijdt uitstekend en toont zich een veilige en betrouwbare auto. En met tien jaar fabrieksgarantie hoef je niet bang te zijn voor plotseling hoge reparatiekosten. De Sportage ziet er bovendien van binnen en buiten modern uit en is voorzien van een rijke standaarduitrusting. Kortom, de Sportage is een uiterst allround SUV.
De Kia Niro is altijd voorzien van een zuinige aandrijflijn, want de Zuid-Koreaan is verkrijgbaar als hybride, plug-inhybride en volledig elektrisch model. Dankzij een flinke actieradius is de Niro EV goed bruikbaar in de praktijk. Hoewel de basisuitrusting goed in spullen zit, kun je voor een redelijke meerprijs een hoger uitrustingsniveau selecteren waarbij je heel veel high-tech aan boord krijgt. De Kia Niro is ruim zat voor een compleet gezin met koffers, betrouwbaar en aantrekkelijk vormgegeven.
De Kia Sportage en Kia Niro hebben best veel met elkaar gemeen: het zijn beide ruime reiswagens die veel comfort bieden. De Sportage rijdt echter nog net wat volwassener dan de Niro en de Sportage is er bovendien met vierwielaandrijving. Ook is de Sportage een prima caravantrekker, mits je voor de juiste motorisering gaat. De Niro is er eveneens als EV en dat kan de Sportage niet zeggen. En ook al is de Niro minder ruim dan de Sportage, voor de meeste gezinnen voldoet de binnenruimte wel degelijk. Voor een scherpere prijs heb je gewoon al heel veel auto.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 22 september 2025