Kies jij voor de verrassend ruime en volwassen Kia Picanto of de compacte en wendbare Toyota Aygo?

De compacte stadsauto is er populair in ons land. Die modellen onder de vier meter zijn makkelijk te parkeren, aantrekkelijk geprijsd en betaalbaar in het gebruik. Al jarenlang zijn de Kia Picanto en Toyota Aygo echte verkooptoppers. Nu is de vraag: wie van de twee is de beste en past perfect bij jouw eisen. In deze vergelijking zetten we daarom de Kia Picanto (2017+) en Toyota Aygo (2014-2022) naast elkaar.
| Specificaties | Kia Picanto | Toyota Aygo |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 15.199 | € 10.408 |
| Nieuwprijs | € 12.215 tot € 23.265 | € 10.810 tot € 19.390 |
| Carrosserievarianten | Hatchback (vijfdeurs) | Hatchback (drie- en vijfdeurs) |
| Motorvermogen van/tot | 67-100 pk | 69-72 pk |
| Koppel van/tot | 96-171 Nm | 93-95 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 161-180 km/h | 160-160 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 14,6-10,3 sec. | 14,3-14,1 sec. |
| Bagageruimte | 255 l | 168 l |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 20,4-20,5 | 1 op 20,4-20,4 |
| Euro NCAP-score | 3 sterren | 3 sterren |
| Aandrijving | Benzine | Benzine |
| Lengte x breedte x hoogte | 3.670 x 1.625 x 1.500 mm | 3.465 x 1.615 x 1.460 mm |
| Maximaal trekgewicht | 0-0 kg | 0-0 kg |
| Onderhoudsinterval | 15.000 km / 1 jaar | 1 jaar |
| Algemene garantie | 7 jaar, 160.000 km | 5 jaar, 200.000 km |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met oktober 2025.

Kia Picanto

Toyota Aygo
De Toyota Aygo van voor de 2018-facelift kan flink stuiteren op korte oneffenheden. Met de metamorfose in 2018 pakt Toyota het onderstel van de Aygo aan en is de auto veel comfortabeler, onder meer bij snelwegkilometers. Met de facelift krijgt de Aygo er ook wat meer pk’s bij: van 68 naar 72 pk. De instapversie van de Kia Picanto is 67 pk ongeveer net zo krachtig en snel als de Aygo, maar de krachtigste Picanto met 100 pk is duidelijk een stuk sportiever. De langere Picanto rijdt volwassener dan de Aygo, maar kan op de snelweg best wat geluid produceren.

Kia Picanto

Toyota Aygo
De Toyota Aygo is zo’n 20 centimeter korter dan de Kia Picanto. En dat merk je terug in de binnenruimte. Op de achterbank is minder beenruimte, terwijl er ook flink wat minder bagage mee kan. In het interieur van de Aygo kom je veel hard plastic tegen en niet alle schroeven en bouten zijn netjes weggewerkt. De Aygo is er als drie- en vijfdeurs, waarbij de instap bij de driedeurs ingewikkelder is. De Picanto is er alleen als vijfdeurs in deze generatie. Op de achterbank zijn standaard twee gordels gemonteerd, voor een derde gordel moest je bij het bestellen bijbetalen.
De Wegenwacht omschrijft de Kia Picanto als een zeer betrouwbare auto. Kia weet dat zelf ook en durft daarom zeven jaar fabrieksgarantie af te geven. De enige euvels die voor kunnen komen zijn loszittende contacten. Reparatie is dan eenvoudig. De Toyota Aygo van na 2014 is door de Consumentenbond uitgeroepen tot de betrouwbaarste stadsauto. De Aygo scoort in het onderzoek het rapportcijfer 9,2. Wel weet de Wegenwacht dat de elektrische stuurbekrachtiging kan uitvallen.
De Kia Picanto is geen dure auto te noemen. Door zijn beperkte gewicht valt de wegenbelasting mee en ook heb je te maken met relatief weinig afschrijving en lage brandstofkosten. De kleinere en lichtere Aygo is in de praktijk nog goedkoper dan de Picanto in zijn basisversie. In brandstofkosten en onderhoud gezien zijn de twee nagenoeg gelijk aan elkaar, maar in aanschaf, afschrijving, wegenbelasting en verzekering is de Aygo duidelijk goedkoper. Elke maand scheelt het dik een tientje. Toch mooi meegenomen.
Hieronder hebben we een voorbeeldberekening voor je klaargezet, waarin we de kosten van beide auto’s op jaarbasis naast elkaar zetten. Omdat de prijzen voor brandstof en verzekering behoorlijk kunnen verschillen per moment en regio, moet je dit voorbeeld vooral zien als indicatie. In deze vergelijking zijn we uitgegaan van:
| Kostenpost | Kia Picanto | Toyota Aygo |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 13.915 | € 12.835 |
| Afschrijving* | € 740 | € 620 |
| Brandstof* | € 1.132 | € 1.132 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 352 | € 268 |
| Verzekering* | € 404 | € 338 |
| Onderhoud* | € 358 | € 354 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 2.246 (per jaar), € 187,16 (per maand) | € 2.092 (per jaar), € 174,33 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 2.986 (per jaar), € 248,83 (per maand) | € 2.712 (per jaar), € 226,00 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Zowel de Kia Picanto als de Toyota Aygo zijn in hun segment geliefde keuzes. Waar de Picanto een technisch vergelijkbaar broertje heeft in de Hyundai i10, heeft de Aygo neefjes in de Peugeot 107 en Citroën C1. Qua betrouwbaarheid gaat er weinig boven de Zuid-Koreaan en de Japanner en veel rijcomfort bieden ze ook. Qua looks passen andere stadsauto’s misschien meer bij je smaak. En de Aygo is heel compact, maar misschien heel compact. Welke van deze twee kies je?
De vijfdeurs Kia Picanto is het ruimst van het tweetal. Dat merk je vooral op de achterbank en aan de beschikbare plek voor je boodschappen. De Picanto rijdt heel volwassen én is er bovendien ook als sportieve versie met 100 pk. De Picanto is wel iets duurder in aanschaf en gebruik dan de Aygo en geld speelt ook een rol, zeker in deze klasse. Beetje flauw van Kia is dat het standaard vier gordels monteert in de Picanto. Voor de vijfde gordel, midden op de achterbank, betaalde de eerste eigenaar bij. De zeven jaar fabrieksgarantie is een pré.

De Toyota Aygo keer- en parkeer je nog op een postzegel. Zo compact en wendbaar is de Japanse stadsauto. In drukke binnensteden is dat écht een voordeel. De Aygo is verder uitermate betrouwbaar en scherp geprijsd in aanschaf als in het gebruik. Hoewel de Aygo zeer goed stuurt en schakelt, voelt de Picanto net wat volwassener aan op lange snelwegritten. De Aygo biedt minder keuze in motoren. Zo ontbreekt een echt pittige krachtbron. Voor wie het waardeert: naast een vijfdeurs versie is er ook een driedeurs.

Ga je voor compact, wendbaar én uiterst betaalbaar. Dan is de Toyota Aygo jouw keuze. De auto is zo goed als onverwoestbaar en het is een aantrekkelijk model om te zien. Kies dan wel voor de versie van de 2018-facelift, want die rijdt beter. De Kia Picanto biedt meer ruimte, rijdt volwassener en is net zo betrouwbaar als de Aygo. Omdat je maar beter net te veel ruimte kan hebben dan net te weinig, is de Kia Picanto de beste keuze van de twee. En dat zijn de iets hogere kosten wel waard.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025





