Het mag inmiddels geen geheim meer zijn dat de geadverteerde maandprijzen bij private lease vanafprijzen zijn. Dat je deze prijs zelden onderaan de streep betaalt, is eveneens geen nieuws. Maar wat kun je verwachten aan extra kosten bovenop dat geadverteerde maandbedrag? We vergelijken drie auto's van drie verschillende aanbieders: een B-segmenter van ANWB Private Lease, een C-segmenter via het eigen merk en een populaire SUV via Athlon Private Lease.
De kosten van private lease zijn, net als de prijzen van de auto's en andere zaken die je leaset, continu onderhevig aan wijzigingen. Wat je hier leest, is dan ook een momentopname. De genoemde prijzen zijn indicatief en dienen om je een idee te geven.
We beginnen met de goedkoopste auto van het stel: een Mazda 2 SKYACTIV-G 90 M Hybrid Centre-Line. Een hele mond vol voor een leuk ogende stadsauto die van zichzelf al aardig is uitgerust. Zo krijg je onder andere cruisecontrol, airconditioning, Apple CarPlay / Android Auto en nog veel meer. In de basis wordt deze je aangeboden voor €324 per maand. Je kunt ook voor een rijker uitgerust exemplaar gaan. Dan kom je bijvoorbeeld uit bij de:
Homura (€30 extra)
Exclusive-Line (€40 extra)
Homura Aka (€50 extra)
Dat betekent dat je, afhankelijk van de uitvoering, extra's krijgt als volautomatische airco, parkeercamera's en -radars, allerlei veiligheidssystemen en keyless entry.
Met deze Mazda 2 private lease je een nieuwe auto. Dat betekent dat je hem helemaal naar eigen wens kunt aankleden. Uiteraard hangt daar een maandelijkse extra prijs aan. Bijvoorbeeld:
Laatstgenoemde is een pakket dat bestaat uit allerlei luxe en veiligheidsvoorzieningen. Op de Exclusive-Line en Homura Aka kun je dit pakket niet krijgen, maar wel een Driver Assistance Pack. Met allerlei rijhulpsystemen rijd je dan nóg comfortabeler en veiliger. Kosten: €33 per maand.
Standaard gaat de ANWB ervan uit dat je zes jaar rondrijdt in de Mazda 2 en in die tijd maximaal 30.000 kilometer (dus 5.000 per jaar) op de klok zet. Wil je een jaar korter rijden? Dan betaal je €15 per maand extra. Voor elk extra jaar eraf verdubbelt dat bedrag. Dus:
Veelrijders betalen bovendien (fors) bij. Hoeveel? Nou:
Voor elke kilometer die je meer dan 30.000 kilometer rijdt, betaal je €0,09. Wel zo netjes: kom je onder de marge van je bundel uit, dan wordt met terugwerkende kracht je bundel verlaagd en betaal je dus minder.
Wie kort, maar veel wil rijden en dit wil doen in maximale luxe, kan eenvoudig het private-leasebedrag van zijn Mazda 2 meer dan verdubbelen. Vooral het verkorten van de leasetermijn en het verhogen van het aantal kilometers kan al snel in de papieren lopen. Maak je weinig kilometers, wil je de auto wel zes jaar houden en staat de (toch al rijke) basisuitrusting van deze Mazda je aan, dan wordt private lease ineens een stuk interessanter.
Waarom niet private leasen via het merk zelf? Op Gaspedaal.nl treffen we bij Toyota Private Lease een Corolla Hatchback 1.8 Hybrid Comfort aan. Lekker zuinig, want hybride, en oerdegelijk, want Toyota. Bovendien is hij standaard al goed uitgerust met zaken als Apple CarPlay / Android Auto, een lijst aan veiligheidsvoorzieningen en remote airco (standkachel). Voor €459 per maand rijd je al rond in deze private lease Corolla. Tenminste, als je geen aanvullende wensen hebt.
Bij Toyota geen optiepakketten om de (toch al behoorlijk lekker uitgeruste) Corolla verder aan te kleden. Wel zijn er wat losse opties en uiteraard enkele kleuren waarmee je de private-leaseauto kunt opleuken. Dit zijn de mogelijkheden en de maandelijkse bijdragen die ervoor nodig zijn:
Een private-leaseauto heeft altijd een allriskverzekering. Bij Toyota kun je deze verzekering aanvullen met een schadeverzekering inzittenden. Voor €5 per maand heb je deze dekking bovenop je allriskverzekering.
Net als bovenstaande Mazda 2, mag je bij deze Toyota Corolla volgens het standaard private-leasecontract maximaal 5.000 kilometer per jaar op de teller zetten. Bovendien zit je voor 72 maanden aan het contract vast. Uiteraard zijn er ook andere termijnen te bespreken, te weten:
Wil je het maximale aantal kilometers per jaar opschroeven, dan komen daar de volgende kosten bij kijken:
Toyota Private Lease biedt nog een interessante optie op al haar contracten: Private FlexLease. Na een jaar mag je dan je contract opzeggen en zonder extra kosten de auto inleveren -- zonder opgave van reden. Wat dat kost? €35 per maand.
Verdubbelen lukt niet, maar met een extra maandbedrag van €387 op een basisbedrag van €459 kom je een aardig eind. Net als bij de Mazda, zijn het vooral de extra kilometers en kortere contracten die het bedrag snel doen oplopen.
Ben je net als een groot deel van Nederland op zoek naar een SUV en wil je die via private lease voor de deur zetten? Op Gaspedaal.nl zien we bij Athlon Private Lease een knappe Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid Dynamic Line voor €667 per maand. Deze is standaard, naast zijn uitgebreide uitrusting, voorzien van metallic lak -- waarvoor een niet te vermijden meerprijs van €12 wordt gerekend. Ook krijg je gratis het protectieplan ter waarde van €12. Daarmee kun je het contract onder bepaalde omstandigheden opzeggen. Uiteraard kun je daarnaast de auto verder aankleden.
Fans van leuke kleurtjes moeten we teleurstellen: de Sportage kan via Athlon Private Lease in het grijs of zwart worden besteld. Wel kun je de Koreaan op andere manieren aankleden als je de volgende maandbedragen hiervoor wilt neertellen:
Athlon Private Lease heeft de auto uiteraard voorzien van een allriskverzekering, maar daarmee is het verhaal nog niet compleet. Zo kun je voor extra zekerheden kiezen, ieder met hun eigen maandelijkse prijskaartje:
Standaard heb je bij Athlon wat meer 'ademruimte' in de private lease, want de Kia heeft een maximale looptijd van 60 maanden waarin je 10.000 kilometer per jaar mag rijden. Uiteraard zijn er andere opties beschikbaar. Zo kun je de looptijd aanpassen met de volgende opties en kosten:
Wil je het maximale aantal kilometers per jaar opschroeven? Dan komen daar de volgende kosten bij kijken:
Athlon Private Lease geeft je veel mogelijkheden voor je contract. Niet alleen kun je de Kia Sportage wat opleuken, ook het contract zelf kun je van allerlei extra zekerheden voorzien. Daar hangt dan ook een aardig prijskaartje aan. In totaal kun je €407 bij je maandbedrag optellen als je alles aanvinkt -- toch een ruime 60 procent bovenop de vanafprijs.
Is het te verleidelijk om bij private lease alle toeters en bellen aan te vinken? Dan is occasionlease iets om naar te kijken. Via dezelfde constructie lease je dan privé een occasion. Aangezien de auto al geproduceerd -- en gebruikt -- is, krijg je hem zoals hij voor je neus staat. Bovendien is 'de kop eraf', en dat merk je in het maandbedrag. Bekijk ons aanbod van private lease en occasionlease.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 juni 2023