Een van de grote voordelen van elektrisch rijden is dat je profiteert van lage gebruikskosten. Helaas is er een drempel: veel elektrische auto’s zijn aardig aan de prijs. Daar begint verandering in te komen, want er verschijnen steeds meer goedkope elektrische auto’s. Het aanbod is ondertussen dermate groot dat het moeilijk wordt om te bepalen welk model in deze prijsklasse je precies moet kiezen. Om je op weg te helpen, hebben we hier 5 van de beste goedkope elektrische auto’s op een rijtje gezet.
Het is niet lang geleden dat de meeste elektrische auto’s een stuk duurder waren dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. Gelukkig komen er steeds meer compacte, goedkope elektrische auto’s op de markt zodat je ook met een klein budget een EV kunt kopen. Want waarom zou je zoveel geld uitgeven als dat helemaal niet hoeft? Er zijn genoeg goedkope elektrische auto’s die ruim zat zijn voor het hele gezin. Als een hele grote actieradius geen vereiste is, kan een goedkope elektrische auto erg interessant zijn. De uitrusting is vaak degelijk, het comfort is op peil en ze zijn lekker behendig.
Er zijn inmiddels aardig wat betaalbare EV’s die je voor minder dan 30.000 euro aan de haak kunt slaan. Als je een elektrische auto koopt, zal deze in de meeste gevallen wel goed zijn. Veel EV’s zijn nu eenmaal relatief luxe en zitten netjes in elkaar. Toch springen bepaalde modellen er in positieve zin uit ten opzichte van de concurrentie. Dit vanwege, bijvoorbeeld, hun rijke uitrusting, riante binnenruimte, fijne rijgedrag of wel heel scherpe prijs. De 5 meest indrukwekkende elektrische auto’s die je goedkoop kunt aanschaffen, heeft onze expert Harry Verolme op een rijtje gezet.
De Citroën ë-C3 is de volledig elektrische versie van de vierde generatie Citroën C3. Het nieuwe model krijgt een frisse look en heeft meer weg van een compacte SUV dan een stadsauto. Hoewel de ë-C3 even lang is als zijn voorganger, gaat hij 10 cm verder de hoogte in. Op die manier weet de kleine Citroën alsnog veel binnen- en bagageruimte te creëren. De hoge instap is eveneens aangenaam. De ë-C3 biedt 113 pk, een actieradius van 324 kilometer en prettig rijgedrag voor minder dan 25.000 euro. Er zit zelfs nog een voordeliger uitvoering in de pijplijn.
Als je een goedkope elektrische auto wilt kopen die lekker ruim is en comfortabel rijdt, dan is de Citroën ë-C3 wellicht het antwoord. De vijfdeurs hatchback mag dan tot de goedkoopste elektrische auto’s op de markt behoren, zo voelt het absoluut niet. De ë-C3 biedt een prettige, zachte rijbeleving en qua uitrusting en materiaalgebruik wekt de EV helemaal niet de indruk dat het om een budget-auto gaat. Natuurlijk heeft hij zo zijn beperkingen, maar dat is gebruikelijk voor een EV in deze prijsklasse. Voor een goedkope EV is de ë-C3 zeer compleet en daarmee zet hij de concurrentie op scherp.
Dacia staat sinds jaar en dag bekend als een budget-merk dat scherp geprijsde auto’s met een eenvoudige uitrusting aanbiedt. Als je beperkte middelen hebt en voor zo min mogelijk geld een auto aan de haak wil slaan, moet je bij het Roemeense merk aankloppen. Diezelfde formule past Dacia sinds 2021 toe op de Spring; een 3,70 meter lange vijfdeurs hatchback met bescheiden karakter. De Spring is beschikbaar met een 45 of 65 pk sterke elektromotor en een klein accupakket waarmee je maximaal 220 kilometer kunt afleggen. Hij is charmant, maar in zijn doen en laten buitengewoon sober.
De Dacia Spring is het antwoord als je voor zo min mogelijk geld een moderne elektrische auto wilt kopen. Ja, er missen wat zaken die je bij bepaalde concurrenten wel tegenkomt, maar daar mag je eigenlijk niet over klagen. De Spring is zo goedkoop dat je het praktisch een klasse apart kunt noemen. Voor minder dan 20.000 euro koop je een kakelverse, compacte EV voor de stad die doet wat-ie moet doen. Hij is behendig, verrassend ruim en heeft ondanks zijn lage prijskaartje een net interieur. Zeker voor stadsgebruik is de Dacia Spring een regelrechte winnaar.
Het is geen geheim dat Hyundai van wanten weet als het aankomt op het bouwen van EV’s. Dat het Koreaanse merk ook uitstekende goedkope elektrische auto’s kan maken, blijkt wel uit de Inster. Het is een van de nieuwste spelers in het segment, en volgens kenners direct ook een van de beste. De 3,82 meter lange vijfdeurs hatchback heeft een eigenzinnig design, daverende techniek en een aantrekkelijk prijskaartje. Voor minder dan 25.000 euro koop je een schattige maar zeer praktische EV die tot wel 370 kilometer actieradius biedt. Zijn rijke uitrusting en verfijnde aard maken het feest compleet.
Met de Inster weet Hyundai haar succesvolle filosofie omtrent EV’s moeiteloos te implementeren in het segment van goedkope auto’s. Hij hult een verfijnde rijbeleving en indrukwekkende technische prestaties in een aantrekkelijk jasje. De Inster heeft wel zijn eigenaardigheden; vanwege zijn smalle koets is er slechts ruimte voor vier (volwassen) inzittenden en de laadtijd is wat aan de trage kant. Dat gezegd hebbende, sommige concurrenten laden nog langzamer op en de binnenruimte van de Inster is zeker niet gebrekkig. Vooral gezien de scherpe prijs biedt de vierzitter veel waar voor zijn geld. Zo’n rijke uitrusting is in deze klasse bijna ongekend.
MG heeft de smaak te pakken sinds het is overgenomen door SAIC Motor, een autofabrikant uit China. Het voormalig Britse merk is helemaal terug van weggeweest dankzij de introductie van voordelige elektrische auto’s, zoals de MG 4 Electric. Met zijn opvallende snuit laat de vijfdeurs hatchback een blijvende indruk achter. De MG 4 Electric houdt de aandacht vervolgens vast met zijn rijke uitrusting en indrukwekkende technische prestaties. Voor ongeveer 30 mille koop je een 4,28 meter lange, karaktervolle EV die 350 kilometer kan afleggen. Duurdere uitvoeringen komen nog verder. Dat is gewoonweg heel veel auto voor relatief weinig geld.
De MG 4 Electric is een van de duurdere auto’s in deze lijst, maar dat is niet gek als je beseft wat je er allemaal voor terugkrijgt. Hij is even lang als de huidige Volkswagen Golf en daarmee ruimer dan veel auto’s van dezelfde prijs. Hoewel je merkt dat de afwerking niet op het niveau is van sommige rivalen, krijg je bij de MG 4 Electric een rijke uitrusting met handige extra’s waar je normaal gesproken voor moet bijbetalen. Wil je een goedkope elektrische auto kopen en zoveel mogelijk waar voor je geld krijgen, dan is dit een uitstekende kandidaat.
Waarom innoveren als je het ook opnieuw kunt proberen? Zoiets zal Renault gedacht hebben toen het besloot dat haar nieuwe, goedkope, compacte elektrische auto de wedergeboorte van de Renault 5 zou worden. Waarom ook niet? Het design van de 3,92 meter lange hatchback is een treffende, eerbiedige ode aan de originele Renault 5, maar moderne stijlelementen houden het fris. Onderhuids vinden we een elektromotor met 95, 120 of 150 pk en het accupakket heeft een capaciteit van 43 of 55 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 410 kilometer. De voordeligste uitvoering zal minder dan 25.000 euro kosten.
De Renault 5 is een makkelijke keuze als je een zwak hebt voor het origineel. Ook als je die klassieker niet hebt meegemaakt, kun je zomaar voor de 5 vallen. Zijn simpele, speelse vormen zijn tijdloos en weten precies de juiste snaar te raken. Afgezien van zijn aantrekkelijke looks is de Renault 5 een dijk van een EV. De goedkope elektrische auto heeft een geweldige wegligging en biedt veel comfort. Het interieur ziet er strak uit en gebruikt een handige combi van digitale en analoge elementen. Er is genoeg variatie in het gamma en de verschillende uitvoeringen zijn zeer compleet.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan goedkope elektrische-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 18, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 7 februari 2025