Het verbruik van een dieselauto

Jens Holierhoek9 minuten leestijd12 november 2025

De dieselauto is zuiniger dan een benzineauto van vergelijkbare omvang. Een dieselmotor doet zijn werk immers efficiënter. Zo is de zogenaamde compressieverhouding hoger. Ook bevat diesel als brandstof meer energie per volume. Ofwel op 1 liter diesel kom je verder dan op 1 liter benzine. Alom wordt gesteld dat een dieselauto ongeveer 15 tot 25 procent zuiniger is dan een benzineauto. In de praktijk is een verbruik van 1 op 20 een reële waarde voor een diesel.

Wat verbruikt een diesel in de praktijk?

Vanuit de fabriek krijgt elke diesel een gemiddeld brandstofverbruik mee. Tegenwoordig zijn dat waarden verkregen uit de WLTP-meetcyclus, maar modellen van voor 2017 kregen een verbruik mee volgens de NEDC-meetmethodes. Hoewel het moderne WLTP-verbruik een realistischer beeld geeft hoe zuinig een diesel is, ligt het praktijkverbruik meestal hoger. De WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is immers een gestandaardiseerde test die in een gecontroleerde omgeving wordt uitgevoerd en niet gewoon op straat binnen een regulier wegbeeld. Snel optrekken, vaak remmen of een flinke tegenwind wordt niet of nauwelijks nagebootst, terwijl dat natuurlijk wel invloed heeft op je gemiddelde verbruik.

Wat heeft invloed op het praktijkverbruik?

Er zijn tal van factoren die invloed hebben op het praktijkverbruik. Om te beginnen bepaalt je rijstijl in hoge mate hoeveel diesel je er doorheen jaagt. Hoe sneller je optrekt, hoe meer brandstof dat kost. Rijden in een te lage versnelling zorgt ook voor een hoger verbruik. En zit je alleen in de auto dan is het brandstofverbruik lager dan wanneer je met het hele gezin inclusief bagage op pad gaat. Een te lage bandenspanning geeft meer weerstand, terwijl met de raampjes open rijden – of met een dakkoffer - voor meer luchtweerstand zorgt. De airco is eveneens een energieslurper.

Hoe kun je het verbruik verlagen?

Je kunt het brandstofverbruik verlagen door rustiger te rijden. Door te anticiperen op overig verkeer hoef je minder te remmen en op te trekken en houd je het verbruik laag. Door je banden op de juiste spanning te houden houd je het brandstofverbruik ook binnen de perken. Goed onderhoud verlaagt het verbruik ook. Een olie met lage viscositeit vermindert het verbruik bijvoorbeeld bij koude starts. En als het roetfilter is verstopt, gaat het verbruik ook omhoog. Zorg na de vakantie dat je de dakkoffer snel eraf haalt. Een zware gereedschapskist laat je omwille van het brandstofverbruik beter niet achterin liggen.

De 5 zuinigste diesels in 2025 volgens onze expert

Een diesel is in beginsel eigenlijk altijd zuinig. Maar wij hebben voor je 5 exemplaren gevonden die zelfs onder de diesels tot de zuinige modellen behoren. Zo hebben we gekeken naar gewicht en buitenmaten. Natuurlijk zijn we in onze selectie niet voorbijgegaan aan andere aspecten die jij in een auto zoekt. De 5 zuinigste diesels in 2025 volgens ons rijden fijn, zijn goed uitgerust en vaak verrassend ruim. Hoewel alle diesels in dit overzicht goed betaalbaar zijn, hebben we wat duurdere en wat goedkopere diesels voor je klaar staan.

Skoda Fabia 1.4 TDI

  • De 1.4 TDI is 75 pk sterk
  • Gemiddeld verbruik van 1 op 29,4 (NEDC)
  • De ‘Active’ kent een basic standaarduitrusting, de ‘Ambition Business’ biedt meer comfort
  • De ruime zuinige diesel
  • De bagageruimte van de Skoda Fabia varieert van 330 tot 1.150 liter

De Skoda Fabia is technisch gelijk aan de Volkswagen Polo. De Fabia is echter scherper geprijsd dan zijn Duitse broertje. Dat merk je alleen terug in de basisuitrusting van de derde generatie: het infotainment moet van je telefoon komen (MirrorLink). De onderstel van de Fabia is – in relatie tot de Polo - meer afgesteld op het bieden van comfort. De Fabia stuurt licht, maar behoorlijk direct. Tot 2017 kom je de Fabia tegen als diesel. De 1.4 TDI is er met 75, 90 of 105 pk. Op papier is een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 30 haalbaar.

Voor- en nadelen van de Skoda Fabia 1.4 TDI

  • Voordelen
  • Prima prijs-kwaliteitsverhouding
  • Rijdt comfortabel
  • Ruim
  • Nadelen
  • Infotainmentsysteem niet standaard
  • MirrorLink-systeem werkt niet altijd goed
  • Piepende remmen komen voor

Waarom kiezen voor de Skoda Fabia 1.4 TDI?

De Skoda Fabia is een no-nonsense auto. Voor een nette prijs krijg je een nette auto zonder poespas. Wel eentje die voor een model van net geen vier meter zeer ruim is. De Fabia heeft namelijk een bagageruimte van 330 liter. Op de achterbank zit je als passagier riant, dankzij veel been- en hoofdruimte. Wil je desondanks nog wat meer plek: de Fabia is er ook als stationwagon. De bestuurder en bijrijder zitten in comfortabele stoelen. Van achter het stuur zijn alle knoppen goed bereikbaar, dankzij de prima doordachte ergonomie van het Tsjechische merk.

Bekijk aanbod

Peugeot 208 BlueHDI

  • De 100 pk sterke BlueHDI is krachtig
  • 1.6 BlueHDi 75 heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 33,3 (NEDC)
  • De ‘Access’ biedt alleen de broodnodige basis, maar de ‘Blue Lease Premium’ is rijk uitgerust
  • De fijn rijdende zuinige diesel
  • De bagageruimte loopt uiteen van 285 liter tot 1.076 liter

De 3,96 meter lange Peugeot 208 is een wendbare hatchback die zowel in de stad als op de snelweg zich thuis voelt. Dat komt onder meer door zijn prima wegligging, maar ook door de prettige rijdynamiek die sportiviteit en comfort mixt. Daarbij ligt het kleine stuurwiel prettig in de hand. Tot aan 2019 was de 208 onder meer voorzien van fijne BlueHDI-motoren. Deze (1,6-liter en later 1,5-liter) dieselkrachtbronnen hebben 75 of 100 pk en staan garant voor een zeer laag brandstofverbruik en sportieve prestaties. De sterkste 208 BlueHDI heeft dik 10 tellen nodig voor de 0-100 km/u sprint.

Voor- en nadelen van de Peugeot 208 BlueHDI

  • Voordelen
  • Rijdynamiek mixt sportiviteit met comfort
  • Sportieve diesels
  • Ruim voor dit type auto
  • Nadelen
  • Ergonomie kan beter
  • Veel hard plastic in het interieur
  • Brandstoftoevoerleiding is lekgevoelig

Waarom kiezen voor de Peugeot 208 BlueHDI?

De Peugeot 208 van de eerste generatie blinkt uit in rijcomfort. In zijn klasse is haast geen beter rijdend model te vinden. Vooral de manier waarop de compacte Fransman oneffenheden in het wegdek wegfiltert is indrukwekkend. De binnenruimte van de 208 volstaat. Op de achterbank zit je als grote volwassene snel krap, maar ben je niet te lang van stuk, dan pas je daar prima. De 285 liter aan bagageruimte is ook dik in orde. Het interieur is speels en uitdagend uitgevoerd, met opvallend geplaatste meters. De Peugeot 208 BlueHDI is bovendien een betrouwbaar model.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Peugeot 208 BlueHDI

De Peugeot 208 rijdt voortreffelijk. Uit reviews van de Peugeot 208 blijkt dat dit model op meer punten uitblinkt.

Kia Ceed CRDi MHEV

  • De mild hybride dieselmotor levert 136 pk
  • Verbruik van 1 op 22,2 (WLTP)
  • Je stapt minimaal in de rijk uitgeruste DynamicLine, waarde Dynamic Plus Line nog wat extra’s biedt
  • De allround zuinige diesel
  • De bagageruimte loopt op van 357 liter tot 1.291 liter

De Kia Ceed is een door Kia speciaal voor Europa ontworpen model. Het resultaat is een modern ontwerp, maar ook de rijeigenschappen kunnen we op dit continent waarderen. De Ceed is namelijk heel comfortabel, maar dan zonder week te worden. Ook stuurt de Zuid-Koreaan lekker scherp. Hulde ook voor de automaat: die doet uiterst soepel zijn werk. Kia biedt de Ceed onder meer aan met een mild hybride diesel. Deze 1,6-liter CRDi is 136 pk sterk en behoorlijk vlot. Volgens de fabriek is een gemiddeld verbruik van 1 op 22,2 haalbaar, waarmee de Ceed zich een zuinige diesel toont.

Voor- en nadelen van de Kia Ceed CRDi MHEV

  • Voordelen
  • Fijne rijeigenschappen
  • Prima basisuitrusting
  • Modern ontwerp
  • Nadelen
  • Veel waarschuwingsgeluiden
  • Infotainmentsysteem is traag
  • Bandengeluiden goed hoorbaar

Waarom kiezen voor de Kia Ceed CRDi MHEV?

De Kia Ceed is een ruime middenklasser, helemaal als je voor de langgerekte Sportwagon kiest. Het interieur van de Ceed is verzorgd en zelfs imponerend te noemen als je voor de overcomplete topuitvoering kiest. Ondertussen betaal je niet de hoofdprijs. Het digitale instrumentarium van de Ceed ziet er prachtig uit en is erg goed afleesbaar. De stoelen in de Ceed zitten zeer goed. Naast een veilige auto voorzien van de meest voorkomende rijassistenten is de Ceed een zeer betrouwbaar model. Niet voor niets durft Kia 7 jaar garantie mee te geven.

Meer weten over de [Kia Ceed CRDi MHEV]

De Kia Ceed geeft veel ‘value for money’. Volgens de autopers is het model een prima allrounder, zo blijkt uit reviews van de Kia Ceed.

Mercedes-Benz A 160 d

  • De A 160 d is 95 pk sterk
  • Gemiddeld verbruik van 1 op 25 (NEDC)
  • In de basisuitrusting zit onder meer airco, achteruitrijcamera en een rijstrookassistent
  • De comfortabel rijdende zuinige diesel
  • De bagageruimte loopt uiteen van 370 liter tot 1.200 liter

De Mercedes-Benz A-Klasse veranderde in 4 generaties van een MPV-achtige naar een sportief gelijnde hatchback (en sedan). De ‘Baby-Benz’ oogt inmiddels volwassen en rijdt zo ook. Het veercomfort is groot en het interieur is stil, ook op de snelweg. Als instapdiesel stond binnen de vierde generatie tot en met 2020 de 160 d in het aanbod. Deze 95 pk sterke 1,5-liter viercilinder diesel rijdt gemiddeld 1 op 25 (volgende de verouderde NEDC-waarden) en is dus erg zuinig. Door zijn flinke trekkracht kan de diesel ook overweg met een 1.400 kg zware caravan.

Voor- en nadelen van de Mercedes-Benz A 160 d

  • Voordelen
  • Comfortabel weggedrag
  • Fijn zittende stoelen
  • Luxe interieur
  • Nadelen
  • Bemoeizuchtige rijstrookassistent
  • Zeventrapsautomaat met dubbele koppeling reageert traag
  • Geen fan van drempels (voorzijde raakt de grond)

Waarom kiezen voor de Mercedes-Benz A 160 d?

De Mercedes-Benz A-Klasse is een goede keuze als je op zoek bent naar een fraai gelijnde hatchback die heel comfortabel rijdt en erg luxe is. Een van de blikvangers binnen de A-Klasse is het geavanceerde MBUX-infotainmentsysteem. Het werkt spraakgestuurd en voorziet onder meer in navigatieaanwijzingen met augmented reality. De premium afwerking van het interieur A-Klasse blijkt uit de gebruikte materialen en prima zittende stoelen. Op de achterbank zitten 2 volwassenen prima en met 370 liter aan bagageruimte is de A-Klasse ook bruikbaar voor vakantiegangers. De Mercedes-Benz A-Klasse staat bekend als een betrouwbaar model.

Bekijk aanbod

Suzuki Swift DDiS

  • 1,3-liter viercilinder dieselmotor levert 94 pk
  • Gemiddeld NEDC-verbruik van 1 op 26,3
  • Rijke basisuitrusting
  • De zuinige diesel die rijdt als een kart
  • De bagageruimte varieert van 211 liter tot 491 liter

De Suzuki Swift wordt vaak in een adem genoemd met de Mini. Net als de beroemde Brit gedraagt de Japanner zich als een kart in bochten. Met een gewicht van net iets meer dan 1.000 kilo is de Swift een lichtgewicht. Op lange ritten is de Swift volwassen en comfortabel. De goede zitpositie maakt kilometers vreten zeker geen straf. Rijd je vaker lange afstanden, dan is de Suzuki Swift DDiS een interessante uitvoering. Die diesel werd gebouwd in de jaren 2014-2017 en is voorzien van een 94 pk sterke 1,3-liter viercilinder motor. Het NEDC-verbruik bedraagt 1 op 26,3.

Voor- en nadelen van de Suzuki Swift DDiS

  • Voordelen
  • Rijdt als een kart door bochten
  • Zeer betrouwbaar
  • Goede zitpositie
  • Nadelen
  • Weinig beenruimte achterin
  • Als diesel niet als automaat
  • Interieur gevoelig voor krassen

Waarom kiezen voor de Suzuki Swift DDiS?

De Suzuki Swift kies je in eerste instantie om zijn haast ongeëvenaarde bochtengedrag. Je kunt er keihard doorheen als het moet. Met zijn 3,85 meter lengte is de Swift een uitkomst in de stad. Straatje keren is een makkie, net als inparkeren. Hoewel compact, oogt de Swift van binnen heel volwassen. Het dashboard is overzichtelijk en de uitrusting behoorlijk compleet. De Swift blinkt voor een model in zijn klasse uit in veiligheid: het maximum van 5 sterren wordt gescoord in de Euro NCAP-crashtest. Op het gebied van betrouwbaarheid behoort de Swift ook tot de beste jongetjes van de klas.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

  • Ad.nl
  • Autoblog.nl
  • Autoreview.nl
  • Autoweek.nl
  • Autozine.nl
  • Kia.nl
  • Topgear.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 12 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli