Hoe werkt het roetfilter van een dieselauto?

Jens Holierhoek3 minuten leestijd13 november 2025

Wist je dat een moderne dieselroetfilter tot wel 99% van alle roetdeeltjes uit de uitlaatgassen haalt? Dit slimme stukje techniek is een stille held onder je motorkap: onzichtbaar, maar cruciaal voor schonere lucht. Sinds 2011 is het roetfilter verplicht in elke nieuwe dieselauto, en dat heeft een enorm verschil gemaakt in de luchtkwaliteit. Toch weten veel automobilisten niet precies hoe het werkt, waarom het soms verstopt raakt of wat “regenereren” eigenlijk betekent. In dit artikel duiken we in de wereld van het roetfilter: wat het doet, hoe je het onderhoudt en waarom het zo belangrijk is.

Wat is een roetfilter precies?

Een roetfilter (of dieselpartikelfilter, afgekort DPF) is een onderdeel van het uitlaatsysteem van een dieselauto dat schadelijke roetdeeltjes opvangt voordat ze in de lucht terechtkomen. Deze deeltjes ontstaan bij de verbranding van diesel en zijn slecht voor zowel het milieu als de gezondheid. Het filter verzamelt de roet en verbrandt dit automatisch wanneer de motor op temperatuur is — dit proces heet regeneratie. Zo blijft het filter schoon en effectief. Als een auto veel korte ritten maakt, kan het filter echter verstopt raken, omdat de motor dan niet warm genoeg wordt voor regeneratie. Regelmatig langere ritten rijden helpt dit te voorkomen.

Is een roetfilter verplicht?

Een roetfilter is verplicht voor vrijwel alle dieselauto’s die in Europa na 1 januari 2011 zijn verkocht. Vanaf dat moment moesten nieuwe dieselmodellen voldoen aan de Euro 5-emissienorm, waarin een maximale uitstoot van roetdeeltjes is vastgelegd. Zonder roetfilter is voldoen aan de emissienormen praktisch onmogelijk. Ook oudere dieselauto’s zonder fabriek-af roetfilter mochten soms een retrofit-filter laten inbouwen om aan milieueisen te voldoen of om toegang te krijgen tot milieuzones. Is je roetfilter verwijderd of defect, dan word je auto APK-afgekeurd, of krijg je een boete. Bezit je een diesel zonder af-fabriek roetfilter, dan betaal je extra wegenbelasting, de zogenaamde ‘fijnstoftoeslag’. Deze toeslag betaal je ook als je de roetfilter laat verwijderen en de auto laat omkeuren.

Onderhoud van een roetfilter

Een roetfilter vangt roetdeeltjes op die bij de verbranding van diesel vrijkomen. Na verloop van tijd raakt het filter echter vol. Daarom voert de auto automatisch een regeneratieproces uit, waarbij de roet bij hoge temperatuur wordt verbrand. Dat gebeurt vanzelf tijdens langere ritten op de snelweg, of actief wanneer de motor extra brandstof inspuit om het filter te verhitten. Regelmatig langere afstanden rijden en de juiste motorolie kunnen verstopping voorkomen. Wordt het filter toch te vuil, dan kun je het in de garage laten reinigen. Een goed onderhouden roetfilter gaat tot wel 200.000 kilometer mee. Vervanging kost minimaal 1.000 euro.

Wat is het ‘regenereren’ van een roetfilter?

Een roetfilter in een dieselauto vangt roetdeeltjes op uit de uitlaatgassen. Handig, want zo komt er minder vervuiling in de lucht. Na verloop van tijd raakt dat filter vol en dan moet het zichzelf schoonmaken. Dat proces heet regenereren. Tijdens het regenereren verbrandt het filter het opgehoopte roet bij hoge temperaturen, waardoor het filter schoon wordt en weer goed doorstroomt. Meestal gebeurt dat automatisch tijdens langere ritten op hogere (snelweg)snelheden. Rijd je vooral korte stukjes? Dan raakt het filter soms verstopt en moet een garage een actieve of geforceerde regeneratie uitvoeren zodat je dieselmotor weer soepel en schoon draait.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • bovag.nl
  • rdw.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 13 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli