Wat is een roetfilter precies?
Een roetfilter (of dieselpartikelfilter, afgekort DPF) is een onderdeel van het uitlaatsysteem van een dieselauto dat schadelijke roetdeeltjes opvangt voordat ze in de lucht terechtkomen. Deze deeltjes ontstaan bij de verbranding van diesel en zijn slecht voor zowel het milieu als de gezondheid. Het filter verzamelt de roet en verbrandt dit automatisch wanneer de motor op temperatuur is — dit proces heet regeneratie. Zo blijft het filter schoon en effectief. Als een auto veel korte ritten maakt, kan het filter echter verstopt raken, omdat de motor dan niet warm genoeg wordt voor regeneratie. Regelmatig langere ritten rijden helpt dit te voorkomen.
Is een roetfilter verplicht?
Een roetfilter is verplicht voor vrijwel alle dieselauto’s die in Europa na 1 januari 2011 zijn verkocht. Vanaf dat moment moesten nieuwe dieselmodellen voldoen aan de Euro 5-emissienorm, waarin een maximale uitstoot van roetdeeltjes is vastgelegd. Zonder roetfilter is voldoen aan de emissienormen praktisch onmogelijk. Ook oudere dieselauto’s zonder fabriek-af roetfilter mochten soms een retrofit-filter laten inbouwen om aan milieueisen te voldoen of om toegang te krijgen tot milieuzones. Is je roetfilter verwijderd of defect, dan word je auto APK-afgekeurd, of krijg je een boete. Bezit je een diesel zonder af-fabriek roetfilter, dan betaal je extra wegenbelasting, de zogenaamde ‘fijnstoftoeslag’. Deze toeslag betaal je ook als je de roetfilter laat verwijderen en de auto laat omkeuren.
Onderhoud van een roetfilter
Een roetfilter vangt roetdeeltjes op die bij de verbranding van diesel vrijkomen. Na verloop van tijd raakt het filter echter vol. Daarom voert de auto automatisch een regeneratieproces uit, waarbij de roet bij hoge temperatuur wordt verbrand. Dat gebeurt vanzelf tijdens langere ritten op de snelweg, of actief wanneer de motor extra brandstof inspuit om het filter te verhitten. Regelmatig langere afstanden rijden en de juiste motorolie kunnen verstopping voorkomen. Wordt het filter toch te vuil, dan kun je het in de garage laten reinigen. Een goed onderhouden roetfilter gaat tot wel 200.000 kilometer mee. Vervanging kost minimaal 1.000 euro.
Wat is het ‘regenereren’ van een roetfilter?
Een roetfilter in een dieselauto vangt roetdeeltjes op uit de uitlaatgassen. Handig, want zo komt er minder vervuiling in de lucht. Na verloop van tijd raakt dat filter vol en dan moet het zichzelf schoonmaken. Dat proces heet regenereren. Tijdens het regenereren verbrandt het filter het opgehoopte roet bij hoge temperaturen, waardoor het filter schoon wordt en weer goed doorstroomt. Meestal gebeurt dat automatisch tijdens langere ritten op hogere (snelweg)snelheden. Rijd je vooral korte stukjes? Dan raakt het filter soms verstopt en moet een garage een actieve of geforceerde regeneratie uitvoeren zodat je dieselmotor weer soepel en schoon draait.







