Hoe lang gaat een dieselauto mee?
De levensduur van een dieselauto hangt sterk af van onderhoud, rijstijl en kwaliteit van de motor, maar goed onderhouden dieselmotoren gaan al snel 300.000 tot 500.000 kilometer mee. Zelfs veelrijders kunnen er dus wel even mee vooruit. De levensduur van een dieselauto kun je verlengen door vooral veel langere, rustige ritten te maken. Zo raakt het roetfilter niet snel verstopt. Regelmatig olie verversen en hoogwaardige brandstof tanken verlengen de levensduur van je diesel eveneens. Dieselauto’s houden niet van korte ‘boodschappenritjes’. Een dieselblok moet immers goed warm worden om het beste te functioneren.
Gaat een dieselauto langer mee dan een benzineauto?
Dieselauto’s hebben vaak een langere levensduur dan benzineauto’s. Dat komt vooral door de bouw van de dieselmotor: deze is robuuster. Zo is een dieselmotor specifiek ontworpen om hogere druk aan te kunnen en om langdurige belasting te weerstaan. Benzinemotoren draaien vaak soepeler en stiller, maar hebben lichtere onderdelen en zijn minder bestand tegen langdurige zware belasting. Een beetje dieselmotor kan bij goed onderhoud 500.000 kilometer wegtikken, terwijl benzinemotoren meestal al bij 250.000 kilometer flink beginnen te slijten. Moderne turbomotoren zijn bovendien gevoeliger voor een onderhoudsachterstand.
Diesel vs benzine?
Dieselauto’s gaan verbruiken minder brandstof dan benzineauto’s, waardoor ze vooral bij veel kilometers per jaar voordelig zijn. Stel, je diesel heeft een verbruik van 1 op 18. Bij een jaarkilometrage van 30.000 kilometer jaag je er 1.666 liter a 1,90 euro er doorheen. Een benzineauto die 1 op 14 rijdt verbruikt over die afstand 2.142 liter. Bij een prijs van 2,17 liter per liter ben je 4.648 euro op jaarbasis kwijt. De diesel kost je 3.165 euro aan brandstof. Je spaart 1.483 euro op jaarbasis aan brandstof uit met een diesel. We maakten al een uitgebreide omslagpuntberekening voor je.
De 5 diesels met de langste levensduur volgens onze expert
Dieselmotoren staan bekend om hun lange levensduur, maar sommige exemplaren gaan zelfs voor dieselbegrippen uitzonderlijk lang mee dankzij hun robuuste en bijna onverwoestbare techniek. Wij hebben 5 dieselmotoren geselecteerd die uitblinken in bouwkwaliteit. Daarbij hebben we bewust gekozen voor een gevarieerd aanbod: zowel oudere als nieuwere motoren, zuinigheidswondertjes naast sportieve krachtpatsers. Ook is rekening gehouden met milieuzones, dus er zitten Euro 5- en Euro 6-diesels tussen. Bovendien hebben we gekeken naar de beschikbaarheid van deze motoren, want je wil immers ook gewoon een leuk model auto op je oprit zetten.
Volkswagen 1.9 TDI

Voor- en nadelen van de Volkswagen 1.9 TDI
- Voordelen
- Betrouwbaar
- Zuinig
- Breed aanbod
- Nadelen
- Klinkt rauw bij koude starts
- EGR-kleppen vervuilen snel
- Niet altijd welkom in milieuzone
Waarom kiezen voor de Volkswagen 1.9 TDI?
De Volkswagen 1.9 TDI-motor kom je tot aan ongeveer 2010 tegen in tal van Volkswagen-modellen, maar ook zeker in auto’s van andere merken binnen het grote Volkswagen-concern. De zuinige en krachtige turbodiesel met injectie tref je zo onder meer aan in modellen van Audi, Seat, Skoda en zelfs in de Ford Galaxy. De 1.9 TDI is als viercilinder verkrijgbaar met vermogens tussen de 75 en 160 pk. De betrouwbare Volkswagen 1.9 gaat met gemak een heel autoleven mee. De Volkswagen Passat 1.9 TDI 130pk 4Motion toont zich met de motor een prima caravantrekker. Er mag 1.700 kg aan de trekhaak.
Mercedes-Benz OM602

- 2.5-liter vijfcilinder dieselmotor
- Vermogen loopt uiteen van 72 tot 126 pk
- Gebruikt in modellen van Mercedes-Benz en SsangYong
- De OM602 ligt onder meer in de E-Klasse
- Probleemloos 500.000 tot 700.000 kilometer rijden? Moet lukken!
De OM602 is een 2.5-liter vijfcilinder dieselmotor van Mercedes-Benz, ontwikkeld in de late jaren ‘80. Deze motor staat bekend als een van de betrouwbaarste diesels die Mercedes ooit heeft gebouwd. De OM602 werd toegepast in diverse modellen — van personenauto’s tot lichte bedrijfswagens en zelfs in de iconische G-Klasse Geländewagen. Dankzij zijn robuuste constructie, soepele loop en indrukwekkende levensduur heeft de OM602 een bijna legendarische status verworven onder liefhebbers van klassieke Mercedes-diesels. De OM602 ligt onder meer onder de motorkap bij de 190 serie (W201) en E-Klasse (binnen de W124-generatie).
Voor- en nadelen van de Mercedes-Benz OM602
- Voordelen
- Kan moeiteloos 500.000 kilometer (of meer) aan
- Eenvoudige techniek: geen ingewikkelde elektronica of kwetsbare sensoren
- Niet zo schoon
- Nadelen
- Geen krachtpatser
- Duurt lang voordat de motor warm wordt
- Olielekkages komen voor
Waarom kiezen voor de Mercedes-Benz OM602?
De OM602-motor is zo betrouwbaar dat hij in militaire voertuigen en taxi’s vaak probleemloos meer dan 500.000 kilometer draait. Doordat de OM602-dieselmotor zo lang meegaat – en door zijn relatief eenvoudige opbouw – zijn de onderhoudskosten erg laag. De OM602 is ook zuinig. De vijfcilinder haalt in de achterwielaangedreven Mercedes-Benz E 250 Turbo Diesel (W124) een gemiddeld verbruik van dik 1 op 13. Er is binnen de E-Klasse van een generatie later (W210) ook een 2,9-liter variant van de OM602. Deze E290 is 129 pk en daarmee weer wat sportiever dan de turbodiesel die hij aflost.
Volvo 2.4 D5

- 2,4-liter vijfcilinder diesel
- Vermogen loopt uiteen van 163 pk tot 230 pk
- Dé dieselmotor van Volvo
- Volvo XC60 is een prima trekauto voorzien van de D5
- Goed onderhouden exemplaren halen probleemloos 400.000 km
De Volvo 2.4 D5 is een vijfcilinder turbodieselmotor die door Volvo zelf werd ontwikkeld. Het Zweedse merk bouwde de krachtbron tussen 2001 en 2016. Het was jarenlang dé dieselmotor in veel Volvo-modellen, bekend om zijn kracht, soepelheid en lange levensduur. De D5 werd vooral gebruikt in grotere modellen zoals de S60, V70, XC70, S80, XC90 en later ook in de V60 en XC60. In zijn 4 generaties werd de Volvo 2.4 D5 - met enkele of dubbele turbo - steeds geavanceerder. Zo is de laatste vijfcilinder liefst 8 procent zuiniger dan zijn voorganger. Goed onderhouden exemplaren halen moeiteloos 400.000 km.
Voor- en nadelen van de Volvo 2.4 D5
- Voordelen
- Ook te vinden als euro 5- en Euro 6-modellen
- Goed onderhouden exemplaren halen moeiteloos 400.000 km of meer
- Modellen met de 2.4 D5 zijn prima caravantrekker
- Nadelen
- Roetfilter vervuilt snel op korte ritten
- Hoge motorrijtuigenbelasting (mrb)
- Onderhoudskosten kunnen hoog uitvallen
Waarom kiezen voor de Volvo 2.4 D5?
De Volvo 2.4 D5 gaat als dieselmotor tot aan 2016 mee. Dat betekent dat de nieuwste exemplaren voldoen aan de strenge Euro 6-normen. Je kunt met een moderne D5 dus gewoon nog de binnensteden in. De Volvo 2.4 D5 ligt in tal van Volvo-modellen en vormt onder meer een goede combinatie met de Volvo XC60. De Volvo XC60 D5 AWD uit 2015 is met 218 pk heel krachtig en is in combinatie met vierwielaandrijving een prima caravantrekker. Aan de trekhaak mag immers een aanhanger van 1.800 kg. Het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 19 is uitstekend.
BMW M57 3.0

- 3,0-liter zes-in-lijn turbodieselmotor
- Vermogens van 184 tot 286 pk
- Gebruikt door BMW en Land Rover
- De BMW 325d is een van de modellen voorzien van M57 3.0
- 400.000 tot 600.000 kilometer probleem rijden bij regulier onderhoud
De BMW M57 3.0 is een 3,0-liter zes-in-lijn turbodieselmotor die het merk produceerde tussen 1998 en 2013. Deze krachtbron geldt als een van de beste en duurzaamste dieselmotoren die BMW ooit heeft gebouwd. De M57 was de opvolger van de M51 en werd later vervangen door de N57. De M57 is voorzien van common-rail directe brandstofinjectie en een (bi)turbo. De M57 3.0 is met vermogens van 184 tot 286 pk en een koppel tot 580 Nm een echte krachtpatser. De motor vind je onder meer terug in de BMW 3-, 5-, 7-serie, maar ook in de X3 en X5.
Voor- en nadelen van de BMW M57 3.0
- Voordelen
- Krachtige en soepele dieselmotor
- Veel trekkracht bij lage toeren
- Goede motor om te tunen
- Nadelen
- Prijzig in motorrijtuigenbelasting
- Roetfilter raakt snel verstopt
- Inlaatkleppen kunnen loslaten in vroege bouwjaren
Waarom kiezen voor de BMW M57 3.0?
BMW-motoren zijn van huis uit betrouwbaar, maar de M57 3.0 slaat alles. Wie hem periodiek zijn onderhoud geeft, kan zo’n 400.000 tot 600.000 kilometer genieten van het soepele dieselblok. Groot voordeel is dat de krachtopbouw lineair verloopt, dus ook bij lage toerentallen heb je de beschikking over voldoende power. De sportieve M57 3.0 levert in de BMW 3 Serie (binnen de E93-generatie) 197 pk. De diesel sprint in 7,4 tellen van 0 naar 100, waarmee de 325d vlot is. Het verbruik van 1 op 17 mag er ook zijn. BMW voorzag trouwens ook diverse Range Rover-modellen van de M57 3.0.
General Motors Circle L (Isuzu)

- Viercilinder 1,7-liter CDTI
- Vermogen variërend van 65 tot 130 pk
- Veel gebruikte motor door Opel
- De Opel Corsa kom je veelvuldig met de ‘Circle L’
- Houdt het gemiddeld 350.000 tot 450.000 kilometer vol
De General Motors ‘Circle L’ (ook wel bekend als de Isuzu 4EE2) is een compacte viercilinder common-rail dieselmotor die het Japanse Isuzu en Amerikaanse General Motors samen ontwikkelden. De krachtbron vond tussen 2003 en 2014 zijn weg naar diverse bekende Opel-modellen, zoals de Astra, Corsa, Vectra, Zafira, Meriva en Combo. Hij werd in meerdere vermogensvarianten geleverd, variërend van 65 tot 130 pk. Met zijn Aziatische basis is de ‘Circle L’ een erg betrouwbaar model. Zo houdt de krachtbron het doorgaans tussen de 350.000 kilometer en 450.000 kilometer uit bij regelmatig onderhoud. Onderhoud is goedkoop vanwege de grote beschikbaarheid van onderdelen.
Voor- en nadelen van de General Motors Circle L (Isuzu)
- Voordelen
- Degelijke Japanse techniek
- Lage onderhoudskosten
- Verbruik van 1 op 20 is haalbaar
- Nadelen
- Geen verfijnde diesel
- Matig olieverbruik komt voor
- Euro 5-varianten hebben een roetfilter dat bij korte ritten verstopt kan raken
Waarom kiezen voor de General Motors Circle L (Isuzu)?
De General Motors ‘Circle L’ heeft een vrij grote cilinderinhoud voor een compacte auto als de Corsa. Het voordeel van het soepele blok is dat de Corsa B er behoorlijk vlot mee is, terwijl de lichtgewicht Opel profiteert van het lage verbruik. 1 op 21 zou volgens de fabriek haalbaar moeten zijn. In zijn tweede generatie krijgt de doorontwikkelde Circle L common-rail injectie mee en voldoet de motor aan de Euro 5-norm. Een verbruik van zo’n 1 op 21 is dan nog altijd mogelijk, waarbij de Opel Corsa D het als 1.7 CDTI het tot een vermogen van 125 pk schopt.







