De toekomst van dieselauto’s

Jens Holierhoek3 minuten leestijd17 november 2025

Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen, ook omdat veel fabrikanten ze nog nauwelijks bouwen. Hoewel moderne diesels maar weinig CO₂ uitstoten, heeft de diesel toch de naam vies te zijn. Dieselmotoren zijn namelijk verantwoordelijk voor de productie van de nodige stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. En dat is niet goed voor de luchtkwaliteit. Met de aankomende regelgeving richting een klimaatneutraal Europa in 2050, krijgt de dieselauto (net als het rijden op benzine) het zwaar te verduren.

De diesel onder druk

Autofabrikant Volkswagen bewees de diesel in 2015 geen goede dienst. In dat jaar kwam uit dat het jarenlang had gesjoemeld met de uitslagen van emissietesten. Maar niet alleen ‘dieselgate’ betekende een flinke deuk in het imago van de ‘oliestoker’, ook de Europese Unie wil op termijn af van dieselauto’s. Door middel van strengere wetgeving wil Europa de dieselauto steeds minder aantrekkelijk maken. De Euro 7-norm die waarschijnlijk in 2027 ingaat, maakt dat nieuw verkochte diesels aan strikte emissie-eisen moeten voldoen. Sinds 1 januari 2025 hebben diverse Nederlandse steden bovendien milieuzones geïntroduceerd, waarin diesels waarschijnlijk nog maar kort welkom zijn.

Moeilijkheden in 2027

In 2027 gaat ETS II van start: een Europees emissiehandelssysteem voor CO₂-uitstoot. Klinkt ingewikkeld, maar onthoud dat leveranciers van brandstoffen emissierechten moeten kopen. Die extra kosten zullen ze waarschijnlijk doorberekenen aan de pomp. Benzine wordt zo’n 12 cent duurder, en diesel nog wat meer. En het loopt op. Richting 2035 betaal je naar verwachting 25 cent extra per getankte liter diesel. Nog zo’n lastige term: de pseudo-eindheffing. Met ingang van 2027 betalen werkgevers een extra heffing voor de nieuwe zakelijke benzine- of dieselauto’s die ze beschikbaar stellen aan hun werknemers. Tot slot worden de regels voor milieuzones verscherpt. 

Wordt diesel rijden verboden?

Het Fit for 55-pakket is een uitgebreid pakket aan Europese wet- en regelgeving dat als doel heeft om de broeikasgasuitstoot in de EU uiterlijk in 2030 met minimaal 55% te verlagen. Zo wil de Europese Unie op koers blijven voor het ultieme doel: klimaatneutraliteit in 2050. Kortom, Europa draait de brandstofkraan langzaam dicht: diesel (maar ook benzine) wordt duurder en vanaf 2035 mogen er geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden, zo is nu het plan. Heb je voor die datum een diesel gekocht, dan mag je daar nog mee rijden, maar waarschijnlijk niet meer in milieuzones in binnensteden.

2035 en verder

Vanaf 2035 moet elke nieuw verkochte auto in Europa emissievrij zijn. Aan een nieuwe diesel kun je dan niet meer komen. Op de occasionmarkt is er dan nog wel een aanbod aan diesels, al zal dat aanbod met de huidige verkoopaantallen flink slinken. Bij onderhoud en reparatie zul je waarschijnlijk merken dat de onderdelenvoorziening ook lastig is. Via duurdere diesel en hogere wegenbelasting (mrb) zal de overheid diesel rijden verder ontmoedigen is de verwachting. Ook zal de restwaarde van je dieselauto flink dalen.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl
  • autobahn.eu
  • nu.nl
  • movemove.com
  • tln.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 17 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli
Brandstof

Euro 3 en Euro 4 dieselauto’s in 2025

13 november 2025
Dieselauto’s met een Euro 3- of Euro 4-emissieklasse waren ooit hét toonbeeld van efficiënt rijden. Inmiddels zijn ze ingehaald door diesels met Euro 5- en