De diesel onder druk
Autofabrikant Volkswagen bewees de diesel in 2015 geen goede dienst. In dat jaar kwam uit dat het jarenlang had gesjoemeld met de uitslagen van emissietesten. Maar niet alleen ‘dieselgate’ betekende een flinke deuk in het imago van de ‘oliestoker’, ook de Europese Unie wil op termijn af van dieselauto’s. Door middel van strengere wetgeving wil Europa de dieselauto steeds minder aantrekkelijk maken. De Euro 7-norm die waarschijnlijk in 2027 ingaat, maakt dat nieuw verkochte diesels aan strikte emissie-eisen moeten voldoen. Sinds 1 januari 2025 hebben diverse Nederlandse steden bovendien milieuzones geïntroduceerd, waarin diesels waarschijnlijk nog maar kort welkom zijn.
Moeilijkheden in 2027
In 2027 gaat ETS II van start: een Europees emissiehandelssysteem voor CO₂-uitstoot. Klinkt ingewikkeld, maar onthoud dat leveranciers van brandstoffen emissierechten moeten kopen. Die extra kosten zullen ze waarschijnlijk doorberekenen aan de pomp. Benzine wordt zo’n 12 cent duurder, en diesel nog wat meer. En het loopt op. Richting 2035 betaal je naar verwachting 25 cent extra per getankte liter diesel. Nog zo’n lastige term: de pseudo-eindheffing. Met ingang van 2027 betalen werkgevers een extra heffing voor de nieuwe zakelijke benzine- of dieselauto’s die ze beschikbaar stellen aan hun werknemers. Tot slot worden de regels voor milieuzones verscherpt.
Wordt diesel rijden verboden?
Het Fit for 55-pakket is een uitgebreid pakket aan Europese wet- en regelgeving dat als doel heeft om de broeikasgasuitstoot in de EU uiterlijk in 2030 met minimaal 55% te verlagen. Zo wil de Europese Unie op koers blijven voor het ultieme doel: klimaatneutraliteit in 2050. Kortom, Europa draait de brandstofkraan langzaam dicht: diesel (maar ook benzine) wordt duurder en vanaf 2035 mogen er geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden, zo is nu het plan. Heb je voor die datum een diesel gekocht, dan mag je daar nog mee rijden, maar waarschijnlijk niet meer in milieuzones in binnensteden.
2035 en verder
Vanaf 2035 moet elke nieuw verkochte auto in Europa emissievrij zijn. Aan een nieuwe diesel kun je dan niet meer komen. Op de occasionmarkt is er dan nog wel een aanbod aan diesels, al zal dat aanbod met de huidige verkoopaantallen flink slinken. Bij onderhoud en reparatie zul je waarschijnlijk merken dat de onderdelenvoorziening ook lastig is. Via duurdere diesel en hogere wegenbelasting (mrb) zal de overheid diesel rijden verder ontmoedigen is de verwachting. Ook zal de restwaarde van je dieselauto flink dalen.







