Een dieselauto rijden in 2025

Jens Holierhoek10 minuten leestijd13 november 2025

Met zijn hoge trekkracht, betrouwbare karakter en lage verbruik, blijft de dieselauto een aantrekkelijke keuze. Zeker moderne diesels zijn de moeite waard om te overwegen dankzij de aanwezigheid van commonrail-dieseltechniek. Dat maakt ze nog wat efficiënter met brandstof én schoner. Hoewel een dieselauto rijden in 2025 niet meer zo populair is als in het verleden, is er voor veelrijders nog een groot aanbod aan aantrekkelijke modellen. En eerlijk is eerlijk, als je voor een dieselauto kiest, moet je weten dat er naast voordelen ook nadelen kleven aan het rijden op deze brandstofsoort. We leggen het je graag uit.

Diesel rijden in Nederland

Wil je een diesel rijden in Nederland, weet dan dat de wegenbelasting hoger is dan een vergelijkbare benzineauto. Een diesel stoot immers meer fijnstof uit. Ook is een dieselauto doorgaans zwaarder dan een benzineauto en dat zorgt voor meer slijtage van de wegen. Sinds 1 januari 2025 bepalen Nederlandse gemeenten zelf welke auto’s ze binnenlaten in hun milieuzones. In Amsterdam en Utrecht mogen inmiddels alleen dieselpersonenauto's met emissieklasse 5 of hoger de milieuzone inrijden. De emissieklasse staat vermeld op het kentekenbewijs van je auto.

Voordelen van diesel rijden

  • Diesels zijn erg zuinig: Diesels zijn altijd zuiniger dan benzineauto’s. Door dat lage verbruik kun je bijzonder ver komen op een volle tank, wat een diesel perfect maakt als reisauto.
  • Diesels hebben veel trekkracht: Diesels hebben meer koppel dan vergelijkbare benzinemotoren, en dat koppel is beschikbaar bij opvallend lage toeren. Het maakt de dieselmotor perfect om zware ladingen te slepen, zoals bijvoorbeeld een riante caravan
  • Diesels zijn prettig stil: Als je naast een lopende diesel zou staan zou je het niet zeggen, maar eenmaal op snelheid zijn diesels erg stil. Dat is prettig voor de lange reizen die je er ongetwijfeld mee gaat maken.
  • De lange levensduur: Dieselmotoren zijn sterker gebouwd, draaien veel minder toeren en worden vaak ingezet voor lange ritten. Dat betekent dat de slijtage opvallend laag is. Een diesel kan daardoor veel langer meegaan dan een vergelijkbare benzinemotor. Je kunt daarom gerust een dieselauto met een relatief hoge kilometerstand aanschaffen, mits hij goed onderhouden is.
  • De zeer voordelige aanschafprijzen: Door het slechte imago van diesels is de restwaarde van deze auto’s bijzonder laag. Je kunt dus veel auto kopen voor je geld, zeker als je je niet druk maakt om milieuzones.

Nadelen van diesel rijden

  • Restwaarde van dieselauto’s blijft dalen: door onder meer een negatieve beeldvorming rondom diesel, de dalende vraag, strengere milieuregels in steden en toenemende kosten zoals wegenbelasting en brandstof, daalt de restwaarde van dieselauto’s aanzienlijk.
  • Dieselauto’s zijn lastig te verkopen op de tweedehands markt: de vraag naar diesels neemt sterk af, mede door de opkomst van (deels) elektrische auto’s. Het is lastig om je dieselauto door te verkopen, zeker voor een goede prijs.
  • Je kunt niet overal komen: Afhankelijk van de emissieklasse van je dieselauto kun je voor een dichte deur komen te staan in de grote steden. Vanwege milieuzones zijn oudere diesels in de binnensteden niet toegestaan. De verwachting is dat de zones alleen maar groter en strenger zullen worden.
  • De hogere wegenbelasting: Diesels worden meer belast vergeleken met benzine, lpg- en volledig elektrische auto's. Bij oudere modellen komt daar nog een fijnstoftoeslag bovenop. Het loont daardoor alleen diesel te rijden als je veel kilometers maakt.
  • Beperkt aanbod nieuwere modellen: Vanwege het negatieve klimaat rond dieselauto’s investeren fabrikanten er steeds minder in. Links en rechts worden dieselmodellen geschrapt, waardoor je als dieselrijder veroordeeld bent tot oudere of duurdere modellen.

De 5 beste dieselauto’s in 2025 volgens onze expert

Hoewel er tegenwoordig aanzienlijk minder nieuwe diesels worden geproduceerd, zijn er recent nog steeds veel modellen met een dieselmotor op de markt gebracht. Het aanbod is daardoor nog altijd enorm. Een goede selectie maken is dan ook geen eenvoudige klus, maar wij zijn alvast voor je op onderzoek gegaan. Het resultaat: een shortlist met de 5 beste dieselauto’s van 2025. Bij onze keuze hebben we gelet op onder meer rijdynamiek, binnenruimte, brandstofverbruik en design. Het leverde een gevarieerde mix van carrosserievormen op – al zeggen we het zelf.

Audi A5 Sportback TDI

  • De 35 TDI is 163 pk sterk
  • De TDI is minimaal de rijk uitgeruste ProLine. De S edition Competition is sportiever
  • De reisauto onder de zuinige diesels
  • De A5 Sportback is 4,75 meter lang, 1,84 meter breed en 1,39 meter hoog
  • De bagageruimte varieert van 465 liter tot 1.490 liter

Tegenwoordig is de Audi A5 er als Avant en Limousine, maar in de voorlaatste generatie kom je de sportieve Audi tegen als Coupé, Cabrio en Sportback. Die Sportback is het ruimste en daarmee het meest praktische van het drietal. Onder de grote achterklep past veel bagage, terwijl je op de achterbank ook behoorlijk goed zit. Voorin zit je laag in de fijne sportstoelen. Voor lange bestuurders is de zitting te verlengen. De Audi A5 Sportback rijdt sportief en is als TDI krachtig zat. De 35 TDI is goed voor 163 pk aan vermogen en de 40 TDI biedt 204 pk.

Voor- en nadelen van de Audi A5 Sportback TDI

  • Voordelen
  • Sportieve lage zit
  • Fijn mix van comfort en sportiviteit
  • Behoorlijk ruim
  • Nadelen
  • Storingsgevoelige keyless entry
  • Duurder dan de technisch vergelijkbare Audi A4
  • Prijzig onderhoud

Waarom kiezen voor de Audi A5 Sportback TDI?

De Audi A5 Sportback vergeet ondanks zijn sportieve vormgeving niet om ook praktisch te zijn. De Duitser is behoorlijk ruim. Als diesel verenigt de A5 Sportback nog meer het nuttige met het aangename. De krachtbronnen geven de A5 Sportback genoeg pit, maar weten het verbruik ook laag te houden. Met de 35 TDI ligt 1 op 21,3 in het verschiet. Hoewel de A5 Sportback uitnodigt om een keer wat harder de bocht te nemen, is de Audi vooral een prettige reisauto. Zeker voorzien van automaat rijd je relaxed rond. De Audi A5 Sportback is bovendien een veilig en betrouwbaar model.

Bekijk aanbod

Volvo XC90 D5

  • De 235 pk sterke D5 is een uitstekende caravantrekker
  • Instappen doe je in de ‘Momentum’, maar de ‘R-Design’ is luxer en sportiever
  • De zevenzits zuinige diesel
  • De XC90 is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en 1,77 meter hoog
  • De bagageruimte loopt uiteen van 671 liter tot 1.860 liter

De Volvo XC90 blinkt uit op meerdere terreinen. Om te beginnen is de XC90 een prettige reisauto. Het onderstel is immers afgesteld op comfort. De Volvo XC90 D5 (gebouwd tussen 2014 en 2019) is dan een uitstekende kilometervreter, want de 235 pk sterke diesel heeft met 480 Nm aan koppel altijd trekkracht over. Als caravantrekker overtuigt de grote Zweed dankzij vierwielaandrijving en geremd aanhangergerwicht van 2.700 kg. De Volvo XC90 is op een haar na 5 meter lang en dat merk je binnenin. Standaard kan er 671 liter aan bagage mee. Bovendien is de XC90 een onvervalste zevenzitter.

Voor- en nadelen van de Volvo XC90 D5

  • Voordelen
  • Volwaardige zevenzitter
  • Veel bagageruimte
  • Comfortabele en veilige reisauto
  • Nadelen
  • Geen groot fan van bochten
  • Interieur kan rumoerig zijn
  • Turbo is niet altijd even betrouwbaar

Waarom kiezen voor de Volvo XC90 D5?

Als ruime gezinsauto is de Volvo XC90 een uitstekende keuze. Je kunt er met 7 personen in, waarbij op de derde zitrij zelfs volwassenen prima zitten. De SUV is bovendien erg veilig. Andere pluspunten zijn de aanwezigheid van vierwielaandrijving voor grip onder alle omstandigheden en het luxe interieur onder meer voorzien van een uitstekend audiosysteem. De stoelen zitten formidabel, zoals eigenlijk altijd in modellen van het Zweedse merk. Hoewel er ook een mild hybrid B5-diesel is, zit je met de D5 goed. Een o-100 km/u in 7,8 tellen wordt gekoppeld aan een laag verbruik voor dit type auto.

Bekijk aanbod

Volkswagen Polo TDI

  • De Volkswagen Polo TDI is 95 pk sterk
  • Als ‘Trendline’ is de Polo behoorlijk basic uitgerust. De ‘Highline Business R’ is echter overcompleet
  • De zuinige diesel die een maatje groter lijkt
  • De Volkswagen Polo is 4,05 meter lang, 1,75 meter breed en 1,44 meter hoog
  • De bagageruimte start bij 351 liter en loopt door tot 1.125 liter

De Volkswagen Polo groeide door de generatie door gevaarlijk richting zijn groter broer, de Volkswagen Golf, toe. De nieuwste generatie wordt dan ook wel bestemd als mini-Golf en dat is een compliment. Zo is de Polo verrassend ruim en rijdt de hatchback erg goed. Verder krijgt de Polo een pluim voor zijn net afgewerkte interieur. De Polo wordt bovendien beloond met de maximale score van 5 sterren in de Euro NCAP-botstest, mede dankzij de aanwezigheid van veel slimme rijassistenten. Tussen 2017 en 2020 is de Polo er als 95 pk sterke diesel. Deze 1,6-liter viercilinder is vlot en natuurlijk zuinig.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Polo TDI

  • Voordelen
  • Volwassen rijcomfort
  • Is haast een ‘mini-Golf’ in uitrusting en prestaties
  • Veilig model
  • Nadelen
  • Veel features staan op de optielijst
  • Duurder dan veel vergelijkbare hatchbacks
  • Windgeruis bij achterportieren

Waarom kiezen voor de Volkswagen Polo TDI?

Met een lengte van iets meer dan 4 meter is de Volkswagen Polo nog altijd compact en dus wendbaar te noemen. Ondertussen is de Polo wel een heel ruime en volwassen hatchback. Op de achterbank zit je als volwassene gewoon goed en 351 liter aan bagageruimte maakt de degelijke Duitser erg praktisch in het dagelijks gebruik. De Polo rijdt als een klasse hoger: in de basis comfortabel, maar er klinkt voldoende sportiviteit door. Volgens de fabriek is de Volkswagen Polo TDI heel zuinig. Een verbruik van 1 op 27 (NEDC-waarden) zou mogelijk moeten zijn.

Bekijk aanbod

BMW M340d xDrive Touring

  • De 340 pk sterke diesel heeft 700 Nm aan trekkracht
  • Als ‘M’ is de 340d zeer sportief en luxe aangekleed
  • De krachtige en zuinige diesel
  • De M340d xDrive Touring is 4,71 meter lang, 1,82 meter breed en 1,44 meter lang
  • De bagageruimte loopt uiteen van 480 liter tot 1.510 liter

De BMW M340d xDrive Touring is een van de topmotoriseringen binnen de 3 Serie. De sterkste diesel in het aanbod schopt het namelijk tot 340 pk en is een strepentrekker eerste klas. Dankzij liefst 700 Nm aan trekkracht schiet je in 4,6 seconden van 0 naar 100. En besluit je een caravan te koppelen, dan mag het gewicht oplopen tot 1.800 kg. Dankzij vierwielaandrijving worden al die aandrijfkrachten netjes naar het asfalt gestuurd. De BMW M340d xDrive Touring is daarmee een veilige sportieveling. Dan zou je haast vergeten dat de Touring als stationwagon ook gewoon erg ruim is.

Voor- en nadelen van de BMW M340d xDrive Touring

  • Voordelen
  • Pretpakket op wielen
  • Vierwielaandrijving voor voldoende grip
  • Ruim
  • Nadelen
  • Prijzig in aanschaf en gebruik
  • Opdringerige rijbaanassistent
  • Sportstoelen zijn aan de krappe kant voor grotere bestuurders

Waarom kiezen voor de BMW M340d xDrive Touring?

De BMW M340d xDrive Touring vinkt wel heel veel vakjes aan. De Duitse diesel is namelijk krachtig, behoorlijk zuinig en ook gewoon een ruime vierwielaangedreven gezinsauto. Doordat deze uitvoering van de 3 Serie het M-logo draagt, is het voorzien van onder meer het M-Sportonderstel en een M-Sportdifferentieel. Dat betekent dat je eigenlijk een sportauto in familieverpakking koopt. Hoewel je ook rustig met toeren met de M340d, is de dynamiek nooit ver weg. De wegligging is subliem, het stuurgevoel onovertroffen. En fijn aan de diesel: wie zijn rechtervoet in bedwang heeft, komt dicht bij het opgegeven brandstofverbruik van 1 op 16,7 gemiddeld.

Bekijk aanbod

Mercedes-Benz CLA 180d

  • De 180d is 116 pk sterk
  • De standaarduitrusting biedt al heel wat luxe, maar de AMG Line biedt meer comfort en sportiviteit
  • De comfortabele zuinige diesel
  • De CLA is 4,68 meter lang, 1,83 meter breed en 1,43 meter hoog
  • De bagageruimte varieert van 460 tot 1.290 liter

Als de A-Klasse hatchback je niet ruim of sportief genoeg is, dan kom je waarschijnlijk uit bij de Mercedes-Benz CLA. De vierdeurs sedan, op basis van de A-Klasse, is met een lengte van 4,68 meter een elegant ogend model. Er zijn verschillende diesels om uit te kiezen. Zo kun je gaan voor de 190 pk sterke 220d, of de 180d. Die instapversie heeft 116 pk maar is desondanks behoorlijk snel en vooral: zuinig. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1 op 22,2. De coupé-daklijn maakt de CLA een plaatje om te zien, maar snoept wel hoofdruimte op de achterbank af.

Voor- en nadelen van de Mercedes-Benz CLA 180d

  • Voordelen
  • Rijdt comfortabel
  • Innovatief infotainmentsysteem
  • Betrouwbaar model
  • Nadelen
  • Beperkte hoofdruimte op achterbank
  • Kofferruimte ligt wat laag
  • Premium prijs

Waarom kiezen voor de Mercedes-Benz CLA 180d?

De Mercedes-Benz CLA 180d rijdt heerlijk. Er is heus wat sportiviteit aan boord, maar de nadruk ligt nadrukkelijk op het bieden van comfort. Achter het stuur word je bovendien vertroeteld. Enerzijds door de uitstekend zittende stoelen, maar ook door het digitale MBUX-infotainmentsysteem. Die technologie werkt snel en formidabel. Voor nog wat extra luxe moet je op zoek gaan naar de CLA 180d voorzien van het Energizing-pakket. De stoelen trakteren je dan op een massage, terwijl de airco en sfeerverlichting zorgen voor een rustgevende sfeer. Heerlijk! Ook het audiosysteem in de Mercedes-Benz CLA is top.

Bekijk aanbod

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl
  • amsterdam.nl
  • autoblog.nl
  • autoreview.nl
  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • utrecht.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 13 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli