Het is – als het goed is – het enige contactpunt van je auto met het asfalt: je banden. Dat ze in goede staat moeten zijn en dat je in de winter baat kunt hebben bij winterbanden, is bekend. Wat soms wat meer uitleg vereist, is hoe je omgaat met de bandenmaat. Het mag duidelijk zijn dat niet elke auto dezelfde bandenmaat heeft en dus kan je bijvoorbeeld niet blind gaan shoppen voor nieuw rubber. Maar hoe weet je welke maat bij je auto past en wat merk je als bestuurder van een grotere bandenmaat?
Een auto is nauwkeurig in elkaar gezet. Onderdelen zijn op elkaar afgestemd en gemaakt om zo goed mogelijk in harmonie met elkaar te werken. De banden zijn hier eveneens een onderdeel van. Vanuit de fabriek is je auto met een bepaalde bandenmaat geleverd, omdat die bandenmaat voor deze auto de beste prestaties oplevert. Daarmee bedoelen we dat de auto soepel rolt, geen trillingen geeft, strak door de bocht stuurt en op zijn efficiëntst door de lucht klieft. Wijk je af van die maten en zet je te grote of te kleine banden onder de auto, dan gaan die prestaties achteruit.
Als je banden hebt die afwijken van de maat waarmee ze uit de fabriek kwamen, ga je dat merken. De auto kan een stuk minder comfortabel aanvoelen op snelheid, omdat de uitlijning niet meer helemaal klopt. Dat merk je aan trillingen, die zich meestal manifesteren op of vanaf een bepaalde snelheid. Verder slijten de banden sneller en kan je het merken aan een verhoogd brandstofverbruik. De auto zoeft immers minder efficiënt door de lucht, wat zorgt voor een andere luchtweerstand.
Als je je autobanden van dichtbij bekijkt, zie je een hele rits aan codes op de zijkant. Die codes zijn er niet voor niets: ze vertellen je exact met wat voor band je te maken hebt. Laten we eens een voorbeeld nemen: op een band staat de code 205/55 R16 91H. Hoe moeten we dit lezen?
Als je banden op zijn en het is tijd voor een setje vers rubber, kan je twee dingen doen. Je kan de auto naar de garage of bandenspecialist brengen en hen aan het werk zetten, of je verwisselt de banden zelf. In dat laatste geval moet je in ieder geval weten welke maat precies geschikt is voor je auto. Hoe ontdek je dit? Natuurlijk kan je gewoon een blik werpen op de banden die al onder je auto zitten, maar deze informatie staat eveneens in het autoboekje, of op een sticker aan de binnenkant van je bestuurdersportier.
Er zijn natuurlijk wettelijke eisen als het gaat om de maat van je banden. Dit zijn:
Verder is het slim om je boerenverstand te gebruiken. Schuurt je band tegen het spatbord aan, dan is hij te groot. We hoeven niet uit te leggen wat er gebeurt als je dit te lang laat gebeuren.
We hebben al even besproken hoe de juiste bandenmaat bijdraagt aan een optimale efficiëntie van je auto. De auto is afgesteld op een bepaalde maat en met die banden zijn het comfort, het stuurgedrag en de luchtweerstand in balans. Maar wat zijn de verschillen tussen een grote en kleine bandenmaat?
Ben je toe aan nieuwe banden, dan doe je er altijd goed aan om de gewone fabrieksspecificaties aan te houden. Wil je dikkere wielen, doe dit dan altijd bij een bandenspecialist. Die weten niet alleen wat goed past bij je auto, maar lijnen de wielen ook gelijk uit. Op die manier voorkom je trillingen. Wil je je banden zo goed mogelijk houden, zorg er dan voor dat je banden altijd op de juiste spanning staan. Dat voorkomt nodeloze slijtage en biedt het beste rijgedrag. Controleer de bandenspanning regelmatig, want het draagt bovendien bij aan je veiligheid onderweg.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2024