Welke banden passen onder mijn auto?

Ivo Pakvis5 minuten leestijd22 januari 2024

Het is – als het goed is – het enige contactpunt van je auto met het asfalt: je banden. Dat ze in goede staat moeten zijn en dat je in de winter baat kunt hebben bij winterbanden, is bekend. Wat soms wat meer uitleg vereist, is hoe je omgaat met de bandenmaat. Het mag duidelijk zijn dat niet elke auto dezelfde bandenmaat heeft en dus kan je bijvoorbeeld niet blind gaan shoppen voor nieuw rubber. Maar hoe weet je welke maat bij je auto past en wat merk je als bestuurder van een grotere bandenmaat?

Het belang van de juiste bandenmaat

Een auto is nauwkeurig in elkaar gezet. Onderdelen zijn op elkaar afgestemd en gemaakt om zo goed mogelijk in harmonie met elkaar te werken. De banden zijn hier eveneens een onderdeel van. Vanuit de fabriek is je auto met een bepaalde bandenmaat geleverd, omdat die bandenmaat voor deze auto de beste prestaties oplevert. Daarmee bedoelen we dat de auto soepel rolt, geen trillingen geeft, strak door de bocht stuurt en op zijn efficiëntst door de lucht klieft. Wijk je af van die maten en zet je te grote of te kleine banden onder de auto, dan gaan die prestaties achteruit.

Wat merk je aan een verkeerde bandenmaat?

Als je banden hebt die afwijken van de maat waarmee ze uit de fabriek kwamen, ga je dat merken. De auto kan een stuk minder comfortabel aanvoelen op snelheid, omdat de uitlijning niet meer helemaal klopt. Dat merk je aan trillingen, die zich meestal manifesteren op of vanaf een bepaalde snelheid. Verder slijten de banden sneller en kan je het merken aan een verhoogd brandstofverbruik. De auto zoeft immers minder efficiënt door de lucht, wat zorgt voor een andere luchtweerstand.

Bandenmaat en codes begrijpen

Als je je autobanden van dichtbij bekijkt, zie je een hele rits aan codes op de zijkant. Die codes zijn er niet voor niets: ze vertellen je exact met wat voor band je te maken hebt. Laten we eens een voorbeeld nemen: op een band staat de code 205/55 R16 91H. Hoe moeten we dit lezen?

  • 205. Dit is de breedte van de band in millimeters.
  • 55. Hiermee wordt de hoogte/breedte-verhouding van de band bedoeld: de hoogte van de band (vanaf de velg gemeten) is 55 procent van de breedte.
  • R. Dit staat voor ‘radiaalband’ en is inmiddels standaard bij vrijwel alle auto’s. In vroeger jaren was de aanduiding ‘D’ eveneens een mogelijkheid, voor een ander bandtype.
  • 16. Hiermee wordt de buitendiameter van de velg bedoeld in inches. Deze band is dus bedoeld voor een velg van 16 inch.
  • 91. Dit cijfer is de loadindex van de band. Om die index te ontcijferen zijn tabellen beschikbaar, maar in dit geval betekent het dat deze band maximaal 615 kilogram mag dragen.
  • H. Deze letter staat voor een snelheidssymbool. De letter H betekent dat je maximaal 210 kilometer per uur mag rijden op deze band.

Hoe weet je welke band voor jouw auto geschikt is?

Als je banden op zijn en het is tijd voor een setje vers rubber, kan je twee dingen doen. Je kan de auto naar de garage of bandenspecialist brengen en hen aan het werk zetten, of je verwisselt de banden zelf. In dat laatste geval moet je in ieder geval weten welke maat precies geschikt is voor je auto. Hoe ontdek je dit? Natuurlijk kan je gewoon een blik werpen op de banden die al onder je auto zitten, maar deze informatie staat eveneens in het autoboekje, of op een sticker aan de binnenkant van je bestuurdersportier.

Wettelijke eisen omtrent bandenmaten

Er zijn natuurlijk wettelijke eisen als het gaat om de maat van je banden. Dit zijn:

  • Dezelfde bandenmaat per as: hiermee wordt bedoeld dat de banden voor en achter gelijk moeten zijn per as. De verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte en de diameter van de velg moet identiek zijn. Je mag dus wel achter grotere banden dan voor monteren, mocht je dat willen.
  • Banden mogen niet meer dan 3 centimeter buiten de spatborden uitsteken: doen ze dat wel, dan kan dit gevaarlijk zijn en ten koste gaan van het rijgedrag van de auto.

Verder is het slim om je boerenverstand te gebruiken. Schuurt je band tegen het spatbord aan, dan is hij te groot. We hoeven niet uit te leggen wat er gebeurt als je dit te lang laat gebeuren.

Hoe de bandenmaat bijdraagt aan veiligheid en prestaties

We hebben al even besproken hoe de juiste bandenmaat bijdraagt aan een optimale efficiëntie van je auto. De auto is afgesteld op een bepaalde maat en met die banden zijn het comfort, het stuurgedrag en de luchtweerstand in balans. Maar wat zijn de verschillen tussen een grote en kleine bandenmaat?

  • Smalle banden zijn in de regel comfortabeler, omdat ze hoger zijn. Is de velg groter, dan wordt de band platter en dat merk je bij hobbels. 
  • Bij bredere banden stijgt het brandstofverbruik met maximaal een liter per honderd kilometer. 
  • Bredere banden bieden soms beter stuurgedrag, omdat er meer rubber in contact met de weg staat. Dit is niet altijd het geval, omdat niet elke auto noodzakelijkerwijs beter wordt van bredere banden.
  • Een voordeel van grotere wielen, althans voor menigeen, is dat het de auto een stoerdere aanblik geeft. Hoewel dit subjectief is, is het iets dat voor sommige automobilisten meespeelt.

Advies voor het kiezen en onderhouden van banden

Ben je toe aan nieuwe banden, dan doe je er altijd goed aan om de gewone fabrieksspecificaties aan te houden. Wil je dikkere wielen, doe dit dan altijd bij een bandenspecialist. Die weten niet alleen wat goed past bij je auto, maar lijnen de wielen ook gelijk uit. Op die manier voorkom je trillingen. Wil je je banden zo goed mogelijk houden, zorg er dan voor dat je banden altijd op de juiste spanning staan. Dat voorkomt nodeloze slijtage en biedt het beste rijgedrag. Controleer de bandenspanning regelmatig, want het draagt bovendien bij aan je veiligheid onderweg.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2024

Ook interessant voor jou

Auto rijden

Wanneer moet je winterbanden vervangen door zomerbanden?

13 maart 2025
Met de warme maanden voor de deur moeten de winterbanden eraf en de zomerbanden erop. Alleen is de vraag: wanneer is het juiste moment? Dat is niet zo eenv
Auto rijden

Startkabels gebruiken, hoe werkt dat?

29 januari 2024
Het zijn van die hulpmiddelen waarvan je hoopt dat je ze nooit nodig hebt: startkabels. Als je ze moet gebruiken, betekent dit dat je accu leeg is en dat j
Auto rijden

Minimale bandenprofiel en hoe je het meet

29 januari 2024
Elke autoband heeft een profiel. Dat is nodig voor de grip en de waterafvoer van de banden en zolang dat profiel minimaal een bepaalde diepte heeft, mag je
Auto rijden

Welke velgen passen onder mijn auto?

29 januari 2024
Voor sommigen is het iets waar ze geen enkele affiniteit mee hebben en voor anderen is het een essentieel onderdeel van een auto, dat het complete uiterlij
Auto rijden

Wat doet een katalysator in een auto?

29 januari 2024
Het is een onderdeel waar je wellicht weinig aan denkt, maar dat wel degelijk een belangrijke functie heeft: de katalysator. Vrijwel iedere auto met een ve
Koelvloeistof
Auto rijden

Dit moet je weten over koelvloeistof

22 januari 2024
Koelvloeistof is een essentieel goedje voor een auto. Een auto zonder koelvloeistof zal binnen de kortste keren oververhit raken, waarna de motor kapot kan