Met vloeiende lijnen en hoogwaardige materialen biedt de Volvo S40 een fris imago in de luxe compacte klasse.
De Volvo S40 is een van de modellen die Volvo een fris nieuw imago moest verschaffen. Hoekige ontwerpen worden ingeruild voor meer vloeiende lijnen en de benaming van de modellen verandert. Vanaf nu kregen sedans een S en stationwagens een V, waarbij die laatste staat voor ‘versatile’. De S40 moest laten zien dat Volvo ook compacte luxewagens kan bouwen. Met de S40 richt Volvo zich op een jonger publiek dat op zoek is naar luxe in een compacte auto. Concurrentie komt van de Audi A4 en de BMW 3 Serie.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Nadat de samenwerking met Ford een feit is, wordt de tweede generatie Volvo S40 gelanceerd. Ditmaal wordt van het platform waarop de Ford Focus staat gebruikgemaakt. Het design is sterk aangepast waarbij de achterzijde korter is. Motorisch verandert er ook het een en ander. Er komt een 1.6 turbodiesel bij en wordt later de T5 vijfcilinder benzinemotor met 220 pk geïntroduceerd. Vanaf 2006 komt ook de 2.4 liter D5 met 180 pk in het keuzemenu. De facelift in 2007 brengt voornamelijk cosmetische updates. In 2010 wordt dit nog eens dunnetjes overgedaan en krijgt de S40 een grotere grille.
Kenmerken van deze Volvo S40
De eerste generatie van de Volvo S40 is een samenwerking met Mitsubishi. De S40 deelt het platform met de Mitsubishi Carisma. Ten opzichte van haar Zweedse voorgangers krijgt de S40 een vloeiender ontwerp met meer ronde hoeken en verbeterde aerodynamica. De uitstraling blijft ingetogen. De aandrijving begint met een 1.6 benzinemotor en gaat via een 1.9 diesel tot een 2.0 liter T4 met 200 pk. In 2000 volgt een facelift onder de naam Phase II. Het in- en exterieur krijgt een upgrade en ook motorisch worden nieuwe motoren gelanceerd. In 2002 wordt nog een kleine facelift uitgevoerd.
Kenmerken van deze Volvo S40
'Tweede generatie krijgt opvallende zwevende middenconsole'
Wie een echte Volvo wil rijden, kijkt naar de vijfcilinder motoren zoals de D5 of de T5 die in de tweede generatie van de S40 geïntroduceerd zijn. Deze bieden het echte rijcomfort waar Volvo om bekendstaat. Tegelijk zijn dit motoren die erg dorstig zijn. Mag het een maatje minder zijn, sla dan alsnog de 1.6 diesel over. Deze motor is het meest probleemgevoelig. Verder zijn de instapmodellen voorzien van de nodige veiligheidsvoorzieningen en heb je wat dat betreft een echte Volvo. Voor het uitrustingsniveau van het instapmodel kun je het beste kijken naar de tweede generatie.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025