MINI Paceman

De unieke aflopende daklijn en optionele racestrepen maken de MINI Paceman een opvallende verschijning.

mini paceman cooper

De MINI Paceman
plus- en minpunten

  • Sportieve uitstraling met aflopende daklijn
  • Vierwielaandrijving voor betere grip
  • Ruime bagageruimte van 330 liter
  • Lekkende temperatuursensoren mogelijk probleem
  • Sportieve vering niet altijd comfortabel
  • Rijderspositie kan beperkt zicht bieden

De MINI Paceman is het sportieve alternatief voor de MINI Countryman, waar het model op gebaseerd is. Met zijn aflopende daklijn is de Paceman een Sport Activity Coupé. Voor extra rijdynamiek is de Paceman bovendien voorzien van een verlaagd onderstel. In combinatie met onder meer vierwielaandrijving, een sperdifferentieel en maximaal 218 pk aan vermogen is de Paceman een ideale rijdersauto voor wie net wat meer ruimte wenst dan de compactere MINI biedt. En met een paar racestrepen op de kap, is de Paceman een echte eye-catcher. Alternatieven voor de Paceman zijn onder meer de Audi Q2 en de Mazda CX-3.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

9 april 2025

Actueel aanbod van de MINI Paceman op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

11.962

Meest voorkomende bouwjaar

2013

Gemiddelde kilometerstand

136.512 km

Aangeboden auto’s

Vinden (37)
MINI Paceman Interieur

'Elektrisch bedienbaar glazen dak'

Prestaties en rijcomfort

  • Vierwielaandrijving
  • Standaard verlaagd onderstel
  • Te voorzien van elektronisch sperdifferentieel

Exterieur en carrosserievorm

  • Sport Activity Coupé
  • Extra sportief als John Cooper Works
  • Optioneel: striping voor de motorkap

Interieur

  • Elektrisch bedienbaar glazen dak
  • 330 liter bagageruimte
  • Belangrijkste functies zitten verscholen achter tuimelschakelaars

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Lekkende sensoren van de olie- en koelvloeistoftemperatuur komen soms voor
  • Stuurslot kan foutmeldingen geven
Afbeelding van logo

MINI Paceman per generatie

2013 - 2017

De MINI Paceman richt zich als ‘driedeurs Countryman’ meer op sportiviteit. Dankzij het verlaagde onderstel en de stijvere carrosserie is het typische ‘kartgevoel’ dat MINI-modellen zo kenmerkt nooit ver weg. Bovendien kun je dankzij de aanwezigheid van een (optionele) sportknop ook nog eens spelen met instellingen van de dempers. De Paceman stuurt messcherp, waarmee je dus echt een rijdersauto te pakken hebt. Overigens is de 4,10 meter lange Paceman behoorlijk ruim. Achterin past 330 liter aan bagage. De Paceman kom je ook tegen met vierwielaandrijving en als overcomplete John Cooper Works (JCW) met 218 pk aan vermogen.

Kenmerken van deze MINI Paceman

  • Rijdt als een kart
  • Aanpasbare demping
  • 330 liter aan bagageruimte
  • Ook te vinden met vierwielaandrijving
  • Sportieve John Cooper Works (JCW) is overcompleet
Afbeelding van 2013 - 2017

Interessante uitvoeringen
van de MINI Paceman

mini paceman cooper

Het instapmodel binnen de MINI Paceman-reeks is de Cooper, voorzien van een 122 pk sterke benzinemotor. Sportiever is de Cooper S met 184 pk aan vermogen. Topversie is de 218 pk sterke John Cooper Works. Diesel-liefhebbers hebben de keuze uit de Cooper D met 112 pk en de Cooper SD met 143 pk. Alle motoriseringen zijn bovendien met vierwielaandrijving te rijden. Een handgeschakelde zesbak is standaard, maar er kan gekozen worden voor een zestrapsautomaat. Op de optielijst staan verder zaken als een elektronisch sperdifferentieel. Interessante pakketten zijn het JCW Exterior en Interior Package en het JCW Chili Package.

Veelgestelde vragen over de MINI Paceman

Is de Mini Paceman beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Mini Paceman geleverd?

Is een Mini Paceman zuinig?

Is een Mini Paceman betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Mini Paceman beschikbaar?

mini paceman cooper

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mini.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.