MINI John Cooper Works

Met 306 pk en sportieve flair is de MINI JCW dé uitdager voor de Ford Fiesta ST en Volkswagen Polo GTI.

mini cooper s works

De MINI John Cooper Works
plus- en minpunten

  • Kart-achtige rijbeleving dankzij sportonderstel
  • Vermogen tot 306 pk voor krachtige prestaties
  • Mechanisch sperdifferentieel voor verbeterde tractie
  • Achterbank ontbreekt, vermindert gezinsvriendelijkheid
  • Airconditioning is optioneel, minder comfort standaard
  • Minder comfortabele rit over ruwe wegen

De MINI John Cooper Works tilt het typische ‘kart-gevoel’ van MINI naar een hoger plan. De sportieve uitvoering is namelijk voorzien van sperdifferentieel en sportonderstel, zodat je bochten nog beter platstrijkt. Het vermogen van de JCW loopt op tot 306 pk. Dat je met een MINI John Cooper Works (GP) te maken hebt, hoor en zie je van verre. De diepe motorsound maakt indruk, terwijl de bodykit duidelijk maakt dat de JCW niet met zich laat sollen. Om wagengewicht te besparen ontbreekt de achterbank. De MINI JCW neemt het op tegen de Ford Fiesta ST en Volkswagen Polo GTI.

Jens Holierhoek5 minuten leestijd

9 april 2025

Actueel aanbod van de MINI John Cooper Works op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

28.506

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

68.572 km

Aangeboden auto’s

Vinden (208)
MINI John Cooper Works Interieur

'Recaro-sportstoelen'

Prestaties en rijcomfort

  • Kart-achtige rijbeleving
  • Schakelen via flippers achter het stuur
  • Sperdifferentieel is aanwezig

Exterieur en carrosserievorm

  • Sportieve bodykit
  • Verlaagd onderstel
  • Dak en spiegelkappen in contrasterende kleur ten opzichte van carrosserie

Interieur

  • Achterbank ontbreekt
  • Airco is optioneel
  • Recaro-sportstoelen

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Frequent olie verversen wordt aangeraden
  • Hoogwaardige afwerking
Afbeelding van logo

MINI John Cooper Works per generatie

2014+

De MINI John Cooper Works is er in de derde generatie in twee smaken. Naast de ‘reguliere’ MINI John Cooper Works met 231 pk is er de John Cooper Works GP met liefst 306 pk. Naast de flinke vermogenstoename ten opzichte van zijn voorganger is de JCW GP voorzien van een automaat in plaats van een handbak. Voor de ultieme rijbeleving schakel je via de paddles achter het stuurwiel. Een mechanisch sperdifferentieel zorgt voor extreem veel tractie in de bochten. Uiterlijk herken je de JCW GP aan zijn Racing Grey metallic-lak en verbrede wielkasten van met koolstofvezel versterkt kunststof.

Kenmerken van deze MINI John Cooper Works

  • Met 231 of 306 pk (JCW GP)
  • Automaat
  • Schakelen via paddles achter stuurwiel
  • Gespoten in Racing Grey metallic
  • GP Mode voor extra rijplezier
Afbeelding van 2014+

Interessante uitvoeringen
van de MINI John Cooper Works

mini john cooper works gp

De MINI John Cooper Works van de derde generatie is er als reguliere JCW en als krachtiger JCW GP. De 231 pk sterke ‘instapversie’ kom je na de facelift tegen als Anniversary Edition in de kleur Rebel Green. Witte racestrepen maken deze jubileumeditie af. In het interieur wisselen leder en aluminium elkaar af. De genoemde 2021-facelift maakt de MINI John Cooper Works trouwens nog weer een stuk sportiever om te zien. De derde generatie kom je zowel handgeschakeld als met automaat tegen. De voorgaande generaties zijn er alleen met handbak.

Veelgestelde vragen over de MINI John Cooper Works

Is de Mini John Cooper Works beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Mini john cooper works geleverd?

Is een Mini John Cooper Works zuinig?

Is een Mini John Cooper Works betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Mini John Cooper Works beschikbaar?

mini cooper s works

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mini.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.