MINI One

De MINI One biedt een ongeëvenaarde kart-achtige rijervaring, nu langer en ruimtelijker dan ooit tevoren.

mini one

De MINI One
plus- en minpunten

  • Kart-achtige rijbeleving blijft onmiskenbaar
  • Keuze uit drie- en vijfdeurs uitvoeringen
  • Betrouwbaar model met slechts kleine euvels
  • Beperkte bagageruimte met slechts 211 liter
  • Zitpositie kan voor sommigen te laag zijn
  • Eerste generatie alleen als driedeurs beschikbaar

De MINI One is het instapmodel binnen de MINI hatchback-reeks. Naast een benzineversie van de One is er ook een diesel en een ‘One First’ die op zijn beurt weer onder de One komt te staan. Hoewel de MINI One al sinds het begin van de 21e eeuw nauwelijks veranderd lijkt te zijn, zijn er toch al drie generaties op de markt gekomen. De MINI One werd langer en ruimer, won aan technologie en is steeds beter gaan rijden. Een hele prestatie voor een model dat vanaf het eerste moment al bekend staat om het ultieme ‘kart-gevoel’.

Jens Holierhoek5 minuten leestijd

9 april 2025

Actueel aanbod van de MINI One op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

8.383

Meest voorkomende bouwjaar

2012

Gemiddelde kilometerstand

153.059 km

Aangeboden auto’s

Vinden (682)
MINI One Interieur

'Typisch MINI: ronde, centrale klokken en tuimelschakelaars'

Prestaties en rijcomfort

  • Kart-achtige rijbeleving
  • Als benzine en diesel
  • 1,5-liter benzinemotor met 102 pk (derde generatie)

Exterieur en carrosserievorm

  • Dak in dezelfde carrosseriekleur als de body van de auto
  • Led-koplampen standaard sinds 2021-facelift
  • Compacte buitenmaten

Interieur

  • Derde generatie heeft 211 liter bagageruimte
  • Typisch MINI: ronde, centrale klokken en tuimelschakelaars
  • Lage zit

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Alleen kleine euvels bekend, zoals loszittende massakabel
  • Scoort 82 uit 100 op vlak van betrouwbaarheid (JD Power, 2022)
Afbeelding van logo

MINI One per generatie

2014+

De MINI One groeit in zijn derde generatie weer 10 centimeter langer. De bagageruimte krijgt er 50 liter bij en ook op de achterbank is er nu plek voor volwassen passagiers. De MINI One rijdt weer wat strakker dan zijn toch dynamische voorganger en wordt bovendien stiller. De traditionele lage zit draagt bij aan het snelheidsgevoel. Voor het eerst staat er een vijfdeurs naast een driedeurs. Onder de MINI One komt de One First te staan. Beide modellen zijn voorzien van 1,5-liter benzinemotor, maar de One First doet het met 75 pk en de krachtiger One met 102 pk.

Kenmerken van deze MINI One

  • Langer en ruimer dan zijn voorganger
  • 211 liter aan bagageruimte
  • MINI One First komt onder MINI One te staan
  • Rijdt stiller en dynamischer
  • Als drie- en vijfdeurs
Afbeelding van 2014+

Interessante uitvoeringen
van de MINI One

mini one pepper

Binnen de MINI hatchback-modelreeks zijn er tal van uitvoeringen, waar de MINI One er een van is. Ga je voor de One, dan weet je dat je de basismotorisering te pakken hebt, of dat nu een benzine- of dieselkrachtbron is. Tijdelijk stond er onder de One de One First met 75 pk aan vermogen. Verwacht bij de reguliere One ongeveer 100 pk aan vermogen, voldoende om vlot mee te kunnen in het dagelijkse verkeer. De MINI One kom je tegen in verschillende uitrustingsniveaus. In vroege bouwjaren heb je de ‘Salt’ en de ‘Pepper’ en recenter de ‘Business Edition’.

Veelgestelde vragen over de MINI One

Is de Mini One beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Mini one geleverd?

Is een Mini One zuinig?

Is een Mini One betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Mini One beschikbaar?

mini one pepper

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mini.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.