Het A-segment is populair in Europa. Tijd voor Opel om opnieuw een duit in het zakje te doen. Dat doet het met de Opel Karl. Het is voor Opel niet de eerste poging voet aan de grond te krijgen in het segment, maar geeft die ervaring garantie voor succes? Om te weten wat er over de Karl is geschreven, pakken we de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear bij elkaar en bekijken hoe de Opel Karl zich in hun tests houdt. We vergelijken de reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
23 mei 2024
AutoWeek gebruikers geven de Opel Karl gemiddeld een 4.3/5
“Heel erg normaal”
“Pretentieloze auto”
“Een volwaardige auto“
“Opvallend stil”
Qua prijs zit het goed, qua uitrusting zit het zeker goed en qua ruimte ook.
AutoWeek tekent op dat er bar weinig klachten zijn over de Opel Karl. Als er kraakgeluiden uit het interieur komen kan dat betekenen dat de handremkabel vervangen moet worden. Soms geeft een remtrommel bijgeluiden, wat kan betekenen dat er een nieuwe remcilinder in moet en als je Karl niet start kan een software-update dat oplossen. Ook ANWB zegt weinig problemen te kennen bij de Karl. Als de sleutel niet wordt herkend biedt de reservesleutel uitkomst. En slaat de motor niet aan, dan kan dat wijzen op een laag oliepeil. Andere euvels zijn doorgaans klein van aard en eenvoudig te verhelpen.
Autovisie noemt de driecilinder in de Opel Karl één van de beste die er op de markt zijn: “echt een lekker motortje.” Volgens AutoWeek heeft de motor een “mooie loop” en is deze trillingsvrij. Op de snelweg is het volgens het blad wel nodig wat toeren te maken om in te halen of bij het invoegen. ANWB ervaart dit anders, volgens de bond zijn “snelwegetappes geen probleem”. TopGear is vooral te spreken over het geluid, of het gebrek eraan: “Het is niet alleen de motor, ook andere herrie blijft op de achtergrond,” aldus TopGear.
TopGear denkt dat het met vier middelgrote personen goed uit te houden is in de Opel Karl. De wat langere journalist van ANWB kijkt er anders naar en vindt de ruimte achterin beperkt, helemaal voor meerdere volwassenen. Voorin is de zit volgens ANWB ‘volwaardig’. De stoelen zitten prima, maar de zittingen hadden iets langer gemogen. Het interieur is volgens Autovisie heel volwassen met mooie materialen en een goede bediening. Volgens TopGear zou het qua ontwerp en afwerking niet misstaan in een groter, duurder model. AutoWeek is te spreken over de eenvoudige koppeling van je smartphone aan het multimediasysteem.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over de gebruikskosten van de Opel Karl wordt weinig gezegd. ANWB schrijft een verbruik op van 1 op 17, maar zet dit niet af tegen de concurrentie. AutoWeek schrijft in een dubbeltest dat de Karl goed scoort op restwaarde. Het verbruik komt in de test uit op 1 op 16,9 wat heel dicht bij het verbruik van de ANWB uitkomt. Onderhoudskosten worden niet ter sprake gebracht in de reviews.
De prijs komt vaker aan bod. Zo zegt Autovisie dat het qua prijs goed zit en dat de Karl completer is uitgerust dan de concurrenten. Ook AutoWeek vermeldt dat de vanafprijs redelijk is ten aanzien van andere merken. TopGear is, net als Autovisie, te spreken over de basisuitrusting van de Karl. TopGear, AutoWeek en Autovisie raden alledrie aan om te kiezen voor een uitvoering met airco om zo een betere restwaarde te behouden als je de Karl van de hand doet.