De automaat rukt op in Nederland. Was het voorheen een luxe optie, tegenwoordig is het merendeel van de verkochte auto’s uitgerust met een automaat. De kans dat je bij je nieuwe auto een automaat koopt wordt alleen maar groter. Maar om een automaat te rijden hoef je niet per se een nieuwe auto aan te schaffen. Er is een alternatieve optie: de auto ombouwen. Daarbij laat je de handgeschakelde transmissie vervangen door een automaat. Geen nieuwe auto nodig en toch het comfort van de automaat. Maar is dat verstandig om te doen? We duiken erin.
Het ombouwen van een handgeschakelde auto naar automaat lijkt aan de oppervlakte een eenvoudige ingreep. Er gaat echter meer achter schuil dan je in eerste instantie denkt. Dat begint met het vinden van een passende automaat, doorgaans zal die van een donorauto komen, omdat de losse aanschaf van een automaat behoorlijk duur is en je meer onderdelen nodig hebt de de automaat alleen. Heb je een passende donor, dan zijn er technische aanpassingen nodig om de automaat te kunnen plaatsen. Dat zijn aanpassingen aan de motor, het chassis en dergelijke. Behoorlijk ingrijpend dus. Tot slot zal de benodigde elektronica aangepast of vervangen moeten worden. Ook dit kan best kostbaar zijn.
Een handbak vervangen voor een automaat is technisch uitdagend. Door de andere afmetingen zal de aandrijfas aangepast moeten worden en zullen de steunpunten anders zijn waardoor er modificaties aan het chassis nodig zijn. Daarnaast is een transmissiekoeler nodig, waarvoor de nodige leidingen naar de voorkant moeten worden aangelegd. En, niet te vergeten: je hebt een ander pedalencluster en middenconsole nodig. De grootste uitdaging is de elektronica. De regeleenheid van de motor is ingesteld op een handbak en zal aangepast of vervangen moeten worden zodat deze kan samenwerken met de regeleenheid van de automaat, misschien is zelfs herprogrammering hiervan nodig voor optimale werking.
Als je overweegt om jouw auto te laten ombouwen naar een automaat, dan moet je rekening houden met flinke kosten. Allereerst de automaat zelf, het voordeligste is een donorauto vinden met een automaat. Daarbij zijn de regeleenheden van de motor en de automaat ook meteen geregeld, als deze nog werken natuurlijk. Als je de automaat toch uit de auto haalt, is het goed de automaat te reviseren om versleten onderdelen en dergelijke meteen te vervangen. De grootste kostenpost zijn echter de arbeidsuren. De totale kosten hangen af van factoren als benodigde onderdelen en de complexiteit van de ombouw.
Het is de vraag of het ombouwen van een auto opweegt tegen het aanschaffen van een nieuwe met automaat. Als je een complete donorauto vindt met alle onderdelen, dan nog ben je flink tijd en geld kwijt aan arbeid. Het is dan misschien wel eenvoudiger om de donor op te knappen.
Zeker met de huidige complexe systemen is de ombouw geen eenvoudige klus. En heb je een oudere auto die je wil ombouwen, dan is het nog maar de vraag of je aan de onderdelen kunt komen voor de ombouw. Tot slot moet je aan de restwaarde denken, want de investering vertaalt zich niet zomaar in een andere restwaarde van jouw auto. Tenzij je echt een speciale band hebt met een specifieke auto is de ombouw niet aan te raden.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025