Een temperatuursensor is een belangrijk onderdeel in de auto, dat je eigenlijk alleen opmerkt als hij het niet meer doet. Dan krijg je foutmeldingen, of doet de motor opeens raar. Maar wat doet een temperatuursensor en wat gebeurt er precies als hij defect is? En, heel belangrijk, waar zit hij eigenlijk?
De naam doet al het nodige vermoeden: een temperatuursensor meet de werkingstemperatuur van de motor. Die mag niet te koud en vooral niet te warm zijn en dus is er een sensor geplaatst die in de gaten houdt of de motor in het juiste raamwerk opereert. Tegelijk opereert de motor op basis van de gegevens die de sensor doorstuurt. Het injectietijdstip en de ontstekingshoek worden bepaald door de informatie die de motor krijgt van de temperatuursensor.
Wil je zelf een temperatuursensor vervangen, dan is het handig om te weten waar hij zit. Meestal zit de temperatuursensor achter de grill, aan de voorkant van de auto. Dit betekent tegelijk een klein nadeel, omdat de sensor zodoende gevoelig is voor straalwarmte van het wegdek. Hij zit in ieder geval meestal in de buurt van de thermostaat, soms zelfs erin. Niet alle merken hebben de sensor op dezelfde plaats gezet, in het instructieboekje staat de locatie gelukkig duidelijk aangegeven.
Als je temperatuursensor goed werkt, geeft hij de juiste gegevens door aan de motor en loopt de motor dus op de juiste manier voor de omstandigheden voor dat moment. Krijgt de motor niet de juiste informatie, dan gaat hij zich aanpassen naar niet-bestaande omstandigheden. Dat kan gevolgen hebben voor het vermogen of het brandstofverbruik. Soms dienen deze problemen zich subtiel aan, soms zeker niet.
Als je temperatuursensor kapot is, meet hij dus niet goed. Dat heeft invloed op de informatie die hij doorgeeft en dus op de staat van de motor. Die kan dan gekke sprongen gaan maken, omdat het systeem misschien denkt dat de motor te koud of te warm is.
De meest voorkomende symptomen voor een kapotte temperatuursensor zijn:
Dit zijn symptomen die kunnen wijzen op een kapotte temperatuursensor, maar zoals wel vaker is het niet gezegd dat je direct het probleem te pakken hebt. Een ander symptoom kan zijn dat het motorlampje begint te branden. Dat laatste kan echter van alles zijn en vereist een tripje naar de garage om de auto uit te lezen.
De oplossing voor een kapotte temperatuursensor is op papier vrij eenvoudig: vervang de sensor. Die sensor zelf is niet al te duur, maar de manuren die het soms kost om erbij te komen, kunnen oplopen. Heb je een auto die de sensor diep in het blok verstopt heeft, dan kan dit in de papieren lopen. Heb je echter een model met eenvoudige toegang tot de sensor, dan zou je zelfs kunnen overwegen om de vervanging zelf te doen. Hiervoor moet je wel de nodige affiniteit met sleutelwerk hebben. Heb je dat niet, dan is het aan te raden om toch een specialist aan het werk te zetten.
Het belang van een temperatuursensor moet niet onderschat worden. Een auto kan nog prima lopen als de sensor kapot is, maar erg gezond is dit niet. Een kapotte sensor is niet zo schadelijk als bijvoorbeeld een kapotte distributieriem, maar wel degelijk belangrijk. Hij zorgt voor een motor die optimaal loopt in de gegeven omstandigheden en dat betekent dat het brandstofverbruik, het vermogen en het starten zo soepel mogelijk verlopen.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024