Welke emissieklasse heeft mijn auto?

Ivo Pakvis4 minuten leestijd29 januari 2024

Op steeds meer plekken in Nederland is een zogenaamde milieuzone ingevoerd. Een milieuzone is een gebied in een stad waar bepaalde voertuigen niet welkom zijn. Vrijwel altijd gaat het om voertuigen die zijn voorzien van een dieselmotor, zoals vrachtwagens, bussen en dus ook personenauto’s. Om te bepalen of jouw voertuig mag rijden in een milieuzone, is het van belang dat je weet wat je emissieklasse is. Hoe kom je daarachter?

Wat zijn emissieklassen en waarom zijn ze belangrijk?

Een emissieklasse geeft aan hoe vervuilend jouw voertuig is. Dit wordt bijgehouden door de RDW en van alle voertuigen is een registratie gemaakt. De regel is: hoe hoger de klasse, hoe schoner je voertuig. De schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 tot emissieklasse 6. Emissieklasse 0 is het minst schone, emissieklasse 6 is het schoonst. Deze emissieklassen zijn er om aan de Euronormen te voldoen, waarin gesteld wordt wat de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen mag zijn. En daarmee heb je gelijk het gewicht van deze klassen te pakken: het is bedoeld om schadelijke uitstoot te beperken.

Hoe werken milieuzones in de praktijk?

Milieuzones werken met een kleurcodering. In de praktijk betekent dit dat er voor personenauto’s en lichte bestelwagens twee zones zijn: geel en groen. Geel gaat op voor voertuigen met emissieklasse 3 en hoger, groen geldt voor emissieklasse 4 en hoger. Groen is dus strenger dan geel. Je merkt dat je een milieuzone binnenrijdt aan borden langs de kant van de weg. Die geven aan of je met je voertuig welkom bent of niet. En nogmaals: dit geldt enkel voor dieselvoertuigen. Benzineauto’s zijn voorlopig overal welkom.

Emissieklasse van je auto vinden

Heb je een diesel en wil je weten in welke milieuzones je welkom bent en waar niet? Dan moet je checken wat je emissieklasse is. Dat kan je op meerdere manieren vinden:

  • Bij veel auto’s vind je de emissieklasse op het kentekenbewijs in vak V9.
  • Via de website milieuzones.nl, waarbij je op kenteken kunt zoeken.
  • Via het kentekenregister van het RDW. Controleer je je emissieklasse op milieuzones.nl, dan krijg je gelijk een overzicht van waar je met je dieselvoertuig kunt rijden en waar niet. Overigens is de kentekencheck niet mogelijk met buitenlandse kentekens.

Verschillen in emissieklassen

De emissieklassen worden bepaald aan de hand van bouwjaar en de uitstoot van fijnstof. In de praktijk komt dat neer op de volgende classificaties:

  • Emissieklasse 0. Datum eerste toelating tot 30-06-1992.
  • Emissieklasse 1. Datum eerste toelating tussen 01-07-1992 en 31-12-1995.
  • Emissieklasse 2. Datum eerste toelating tussen 01-01-1996 en 31-12-1999.
  • Emissieklasse 3. Datum eerste toelating tussen 01-01-2000 en 31-12-2004.
  • Emissieklasse 4. Datum eerste toelating tussen 01-01-2005 en 31-08-2009.
  • Emissieklasse 5. Datum eerste toelating tussen 01-09-2009 en 31-08-2014.
  • Emissieklasse 6. Datum eerste toelating vanaf 01-09-2014.

Waarom deze indeling?

De reden van deze indeling zit hem in de ontwikkeling van de dieselmotor. Die is gedurende de jaren steeds minder vervuilend geworden, dankzij de ontwikkeling en invoering van nieuwe techniek. Denk aan bepaalde filters die de uitstoot steeds meer beperken. Hoe ouder je auto, hoe minder van deze filters werden gebruikt. En de écht oude diesels hadden helemaal geen beperkingen op de uitstoot. Daarom is er onderscheid gemaakt.

Gevolgen invoering emissieklassen

Het hele idee achter de invoering van emissieklassen is dat de lucht in de grote steden minder vervuild wordt. Uitlaatgassen zorgen voor een achteruitgang van de luchtkwaliteit en door milieuzones in te voeren worden de schadelijkste uitlaatgassen teruggedrongen. Tegelijk betekent dit minder drukte in de steden waar deze zone van kracht is, maar eveneens een vraagteken voor sommigen. Want als je van je werk afhankelijk bent van je auto en je bent ineens niet meer welkom op bepaalde plaatsen, hoe pak je dat dan aan?

Boetes voor overtreding

Als je in een milieuzone rijdt met een voertuig dat daar niet is toegestaan, dan komt dat op een boete te staan. Voor personen- en bestelauto’s ligt die boete op €110,- en als je dit in een vrachtwagen doet kost dat €280,-. Het is dus meer dan verstandig om je gewoon aan de borden te houden.

Toekomst emissieklassen

De regels voor milieuzones en emissieklassen worden strenger. De huidige regels zijn van kracht tot en met 31 december 2024 en daarna wordt er het nodige gewijzigd. Zo mogen gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones invoeren, waar dus enkel nog bestelbussen en vrachtwagens welkom zijn die niet op diesel of benzine rijden. Sowieso worden de eisen aan bestelauto’s strenger; vanaf 2025 moet je met een bestelwagen of vrachtwagen minimaal emissieklasse 4 of 5 hebben en is alles daaronder niet langer welkom in de milieuzone.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024

Ook interessant voor jou

Tech en opties

Wat is de zuinigste automaat?

26 augustus 2025
Het grootste deel van de huidige auto’s is uitgerust met een automaat. Dat heeft te maken met een aantal factoren zoals verschillende aandrijvingen; bij pl
Tech en opties

Hoe ga je met een automaat door de wasstraat?

25 augustus 2025
Een auto onderhouden betekent ook dat deze gewassen moet worden. Zeker na de winter, wanneer de pekel zich ophoopt op plekken waar je zelf moeilijk bij kan
Tech en opties

Mag je een automaat slepen?

21 augustus 2025
De automaat verschijnt in steeds meer auto’s. Bij de compacte A-segmenters is het nog niet de standaard, maar ga je verder kijken dan zie je dat de automaa
Tech en opties

Rijden in de sneeuw met een automaat

21 augustus 2025
De doorgewinterde wintersporter weet het al lang, maar rijden in de sneeuw vergt een andere benadering dan je gewend bent. Met een handgeschakelde versnell
Tech en opties

Rijden met automaat en caravan

20 augustus 2025
Voor velen is het de ultieme vorm van vrijheid, met de caravan op pad. Menig eigenaar van een caravan weet ook dat het rijden met een caravan een andere be
Tech en opties

Rijden in de bergen met een automaat

20 augustus 2025
Het aandeel auto’s met automaat neemt ieder jaar toe. Fabrikanten kiezen hiervoor omdat het beter werkt met de verschillende aandrijvingen, en omdat automa