Welke emissieklasse heeft mijn auto?

Ivo Pakvis5 minuten leestijd11 december 2025

Op steeds meer plekken in Nederland is een zogenaamde milieuzone ingevoerd. Een milieuzone is een gebied in een stad waar bepaalde voertuigen niet welkom zijn. Vrijwel altijd gaat het om voertuigen die zijn voorzien van een dieselmotor, zoals vrachtwagens, bussen en dus ook personenauto’s. Om te bepalen of jouw voertuig mag rijden in een milieuzone, is het van belang dat je weet wat je emissieklasse is. Hoe kom je daarachter?

Wat zijn emissieklassen en waarom zijn ze belangrijk?

Een emissieklasse geeft aan hoe vervuilend jouw voertuig is. Dit wordt bijgehouden door de RDW en van alle voertuigen is een registratie gemaakt. De regel is: hoe hoger de klasse, hoe schoner je voertuig. De schaal loopt vanaf midden 2026 van emissieklasse 0 tot emissieklasse 7. Emissieklasse 0 is het minst schone, emissieklasse 7 is het schoonst. Deze emissieklassen zijn er om aan de Euronormen te voldoen, waarin gesteld wordt wat de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen mag zijn. En daarmee heb je gelijk het gewicht van deze klassen te pakken: het is bedoeld om schadelijke uitstoot te beperken.

Hoe werken milieuzones in de praktijk?

Milieuzones werken met een kleurcodering. In de praktijk betekent dit dat er voor personenauto’s en lichte bestelwagens 3 zones zijn: groen en blauw en zero emissie. We zetten de verschillen hieronder uiteen.

Groene milieuzone Een groene milieuzone mag je met een personenauto of lichte bestelwagen op diesel inrijden als deze een emissieklasse van 4 of hoger heeft. Dat betekent een datum eerste toelating uit minimaal 2005. Deze zones vind je in Den Haag, Arnhem en Utrecht.

Blauwe milieuzone De blauwe milieuzone is nog strenger dan de groene. In deze zone moeten lichte bestelwagens en personenauto's op diesel minimaal emissieklasse 5 hebben. Het bouwjaar moet daarom minimaal uit 2009 zijn. Deze zone is van kracht binnen de ring van Amsterdam.

Zero emissie zone Dit is een zone waarin alleen voertuigen zonder enige vorm van CO2-uitstoot mogen komen. Deze vind je al in 18 binnensteden: Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, 's-Hertogenbosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.

Vooralsnog is het wettelijk niet toegestaan om deze zones voor personenauto's te laten gelden, maar bedrijfswagens en vrachtverkeer worden wel getroffen. Als je zaken wil doen in het centrum van deze steden, zul je een elektrische bestelbus of vrachtwagen aan moeten schaffen.

Emissieklasse van je auto vinden

Heb je een diesel en wil je weten in welke milieuzones je welkom bent en waar niet? Dan moet je checken wat je emissieklasse is. Dat kan je op meerdere manieren vinden:

  • Bij veel auto’s vind je de emissieklasse op het kentekenbewijs in vak V9.
  • Via de website milieuzones.nl, waarbij je op kenteken kunt zoeken.
  • Via het kentekenregister van het RDW. Controleer je je emissieklasse op milieuzones.nl, dan krijg je gelijk een overzicht van waar je met je dieselvoertuig kunt rijden en waar niet. Overigens is de kentekencheck niet mogelijk met buitenlandse kentekens.

Verschillen in emissieklassen

De emissieklassen worden bepaald aan de hand van bouwjaar en de uitstoot van fijnstof. In de praktijk komt dat neer op de volgende classificaties:

  • Emissieklasse 0. Datum eerste toelating tot 30-06-1992.
  • Emissieklasse 1. Datum eerste toelating tussen 01-07-1992 en 31-12-1995.
  • Emissieklasse 2. Datum eerste toelating tussen 01-01-1996 en 31-12-1999.
  • Emissieklasse 3. Datum eerste toelating tussen 01-01-2000 en 31-12-2004.
  • Emissieklasse 4. Datum eerste toelating tussen 01-01-2005 en 31-08-2009.
  • Emissieklasse 5. Datum eerste toelating tussen 01-09-2009 en 31-08-2014.
  • Emissieklasse 6. Datum eerste toelating tussen 01-09-2014 en 29-11-2026.
  • Emissieklasse 7. Datum eerste toelating vanaf 30-11-2026.

Waarom deze indeling?

De reden van deze indeling zit hem in de ontwikkeling van de dieselmotor. Die is gedurende de jaren steeds minder vervuilend geworden, dankzij de ontwikkeling en invoering van nieuwe techniek. Denk aan bepaalde filters die de uitstoot steeds meer beperken. Hoe ouder je auto, hoe minder van deze filters werden gebruikt. En de écht oude diesels hadden helemaal geen beperkingen op de uitstoot. Daarom is er onderscheid gemaakt.

Gevolgen invoering emissieklassen

Het hele idee achter de invoering van emissieklassen is dat de lucht in de grote steden minder vervuild wordt. Uitlaatgassen zorgen voor een achteruitgang van de luchtkwaliteit en door milieuzones in te voeren worden de schadelijkste uitlaatgassen teruggedrongen. Tegelijk betekent dit minder drukte in de steden waar deze zone van kracht is, maar eveneens een vraagteken voor sommigen. Want als je van je werk afhankelijk bent van je auto en je bent ineens niet meer welkom op bepaalde plaatsen, hoe pak je dat dan aan?

Boetes voor overtreding

Als je in een milieuzone rijdt met een voertuig dat daar niet is toegestaan, dan komt dat op een boete te staan. Voor personen- en bestelauto’s ligt die boete op €120,- en als je dit in een vrachtwagen doet kost dat €310,-. UIteraard komen daar nog administratiekosten bij. Het is dus meer dan verstandig om je gewoon aan de borden te houden.

Toekomst emissieklassen

De regels voor milieuzones en emissieklassen worden strenger. Zo zal het aantal zero emissie zones tussen 2026 en 2030 groeien van 18 naar 29. Ook werkt de gemeente Amsterdam aan een plan om deze zones voor personenauto's in te voeren. Voorlopig is daar nog géén wettelijke basis voor. Ook Utrecht is hard aan het werk: vanaf 2027 is de complete gemeente een groene milieuzone. Dat betekent dat alle inwoners van de stad met een dieselauto van vóór 2005 op zoek zullen moeten naar iets anders.

Vanaf midden 2026 zal er ook een nieuwe emissieklasse ingevoerd worden voor personenauto's en lichte bestelwagens: Euro 7. Bij deze bijzonder strenge emissieklasse wordt ook de uitstoot van remstof en rubberdeeltjes meegerekend. Het is een kwestie van tijd voordat de milieuzones de schaal naar boven zullen bijstellen, zodat emissieklasse 6 de ondergrens wordt.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024

en is voor het laatst bijgewerkt op 11 december 2025

Ook interessant voor jou

Tech en opties

Zevenpersoons auto’s met automaat

11 december 2025
In het verleden stond de automaat bekend als weinig zuinig, maar dat is inmiddels achterhaalde informatie. Het is dan ook niet gek dat het aandeel automati
Tech en opties

Hoe werkt een automaat?

8 december 2025
Ieder jaar weer neemt het aandeel verkochte auto’s met automaat toe. En dus is de kans dat je volgende auto een automaat heeft best groot. Maar hoe werkt d
Tech en opties

Veel voorkomende problemen met een automaat

8 december 2025
De automaat wint aan populariteit in Nederland. Voor een deel is dat omdat de transmissie het beste past bij bijvoorbeeld hybride aandrijvingen. Maar een a
Tech en opties

Auto met automaat leasen

8 december 2025
Net als het aantal automaten bij de jaarlijkse verkochte auto’s neemt ook het aantal leasecontracten ieder jaar toe. Steeds meer bestuurders kiezen een vas
Tech en opties

Betrouwbaarste handgeschakelde auto in 2025

18 november 2025
Veel autoliefhebbers zweren erbij, de handgeschakelde transmissie. Het geeft het gevoel dat je controle hebt over de auto. De handbak is ook lange tijd de
Tech en opties

Automaat rijbewijs, de ins en outs

10 november 2025
Het merendeel van de verkochte auto’s in de afgelopen jaren is voorzien van een automatische transmissie in één of andere vorm. Sterker nog, dat aandeel ne