Op steeds meer plekken in Nederland is een zogenaamde milieuzone ingevoerd. Een milieuzone is een gebied in een stad waar bepaalde voertuigen niet welkom zijn. Vrijwel altijd gaat het om voertuigen die zijn voorzien van een dieselmotor, zoals vrachtwagens, bussen en dus ook personenauto’s. Om te bepalen of jouw voertuig mag rijden in een milieuzone, is het van belang dat je weet wat je emissieklasse is. Hoe kom je daarachter?
Een emissieklasse geeft aan hoe vervuilend jouw voertuig is. Dit wordt bijgehouden door de RDW en van alle voertuigen is een registratie gemaakt. De regel is: hoe hoger de klasse, hoe schoner je voertuig. De schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 tot emissieklasse 6. Emissieklasse 0 is het minst schone, emissieklasse 6 is het schoonst. Deze emissieklassen zijn er om aan de Euronormen te voldoen, waarin gesteld wordt wat de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen mag zijn. En daarmee heb je gelijk het gewicht van deze klassen te pakken: het is bedoeld om schadelijke uitstoot te beperken.
Milieuzones werken met een kleurcodering. In de praktijk betekent dit dat er voor personenauto’s en lichte bestelwagens twee zones zijn: geel en groen. Geel gaat op voor voertuigen met emissieklasse 3 en hoger, groen geldt voor emissieklasse 4 en hoger. Groen is dus strenger dan geel. Je merkt dat je een milieuzone binnenrijdt aan borden langs de kant van de weg. Die geven aan of je met je voertuig welkom bent of niet. En nogmaals: dit geldt enkel voor dieselvoertuigen. Benzineauto’s zijn voorlopig overal welkom.
Heb je een diesel en wil je weten in welke milieuzones je welkom bent en waar niet? Dan moet je checken wat je emissieklasse is. Dat kan je op meerdere manieren vinden:
De emissieklassen worden bepaald aan de hand van bouwjaar en de uitstoot van fijnstof. In de praktijk komt dat neer op de volgende classificaties:
De reden van deze indeling zit hem in de ontwikkeling van de dieselmotor. Die is gedurende de jaren steeds minder vervuilend geworden, dankzij de ontwikkeling en invoering van nieuwe techniek. Denk aan bepaalde filters die de uitstoot steeds meer beperken. Hoe ouder je auto, hoe minder van deze filters werden gebruikt. En de écht oude diesels hadden helemaal geen beperkingen op de uitstoot. Daarom is er onderscheid gemaakt.
Het hele idee achter de invoering van emissieklassen is dat de lucht in de grote steden minder vervuild wordt. Uitlaatgassen zorgen voor een achteruitgang van de luchtkwaliteit en door milieuzones in te voeren worden de schadelijkste uitlaatgassen teruggedrongen. Tegelijk betekent dit minder drukte in de steden waar deze zone van kracht is, maar eveneens een vraagteken voor sommigen. Want als je van je werk afhankelijk bent van je auto en je bent ineens niet meer welkom op bepaalde plaatsen, hoe pak je dat dan aan?
Als je in een milieuzone rijdt met een voertuig dat daar niet is toegestaan, dan komt dat op een boete te staan. Voor personen- en bestelauto’s ligt die boete op €110,- en als je dit in een vrachtwagen doet kost dat €280,-. Het is dus meer dan verstandig om je gewoon aan de borden te houden.
De regels voor milieuzones en emissieklassen worden strenger. De huidige regels zijn van kracht tot en met 31 december 2024 en daarna wordt er het nodige gewijzigd. Zo mogen gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones invoeren, waar dus enkel nog bestelbussen en vrachtwagens welkom zijn die niet op diesel of benzine rijden. Sowieso worden de eisen aan bestelauto’s strenger; vanaf 2025 moet je met een bestelwagen of vrachtwagen minimaal emissieklasse 4 of 5 hebben en is alles daaronder niet langer welkom in de milieuzone.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024