Kies jij voor de wendbare en stijlvolle Volvo XC40 of de ruime en luxueuze Volvo XC60?
Ben je op zoek naar een premium SUV, dan ligt een model van de Duitse Drie erg voor de hand. Wie iets verder kijkt zal waarschijnlijk ook Volvo op zijn shortlist zetten. Het Zweedse automerk bouwt immers uitstekende SUV’s die bovendien het toonbeeld zijn in veiligheid. Wel is de vraag voor welke SUV je moet gaan als je voor een Volvo kiest: wordt het bijvoorbeeld de XC40, of toch de grotere XC60? Om de keuze makkelijker te maken, zetten we in deze vergelijking de Volvo XC40 (2018+) en Volvo XC60 (2017+) naast elkaar.
Specificatie | Volvo XC40 | Volvo XC60 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 35.084 | € 52.631 |
Nieuwprijs | € 44.385 tot € 66.880 | € 51.875 tot € 81.090 |
Carrosserievarianten | SUV | SUV |
Motorvermogen van/tot | 129-408 pk | 150-455 pk |
Koppel van/tot | 245-425 Nm | 300-709 Nm |
Topsnelheid van/tot | 180-180 km/h | 180-230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 4,9-10,9 sec. | 4,9-10,2 sec. |
Bagageruimte | 452 l / 405 l (PHEV) | 505 l / 468 l (PHEV) |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 14,3-47,6 | 1 op 13,5-100,0 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, hybride, elektrisch | Benzine, hybride, diesel |
Lengte x breedte x hoogte | 4.425 x 1.873 x 1.658 mm | 4.688 x 1.902 x 1.698 mm |
Maximaal trekgewicht | 1.500-1.800 kg | 2.000-2.400 kg |
Onderhoudsinterval | 2 jaar, 30.000 km | 1 jaar, 30.000 km |
Algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Volvo XC40
Volvo XC60
Zowel de Volvo XC60 als de Volvo XC40 zijn comfortabele reisauto’s. De vering en demping zijn afgesteld op lange ritten. De XC60 rijdt echter net wat verfijnder, waarbij de besturing scherper is dan bij de XC40. Beide SUV’s zijn er met vierwielaandrijving, waarmee het uitstekende caravantrekkers zijn. Het trekgewicht van de XC60 komt echter wat hoger uit, terwijl ook de krachtigste plug-inhybride van de XC60 net wat sterker is dan die van de XC40. De XC40 er volledig elektrisch en voorzien van een actieradius van 535 kilometer. De XC60 komt als plug-inhybride zo’n 70 kilometer ver op stroom.
Volvo XC40
Volvo XC60
De Volvo XC60 en Volvo XC40 verschillen ongeveer een kwart meter in lengte. Ondanks dat duidelijke verschil in formaat, blijft de bagageruimte van de XC40 niet heel veel achter bij die van zijn grotere broer. Het verschil is zo’n 50 liter. De beenruimte achterin de XC60 is wel wat rianter, maar ook in de XC40 zit je als passagier goed. Het interieur van de XC40 is voorzien van veel vakken en bakken. De XC60 biedt wat minder van dat slimme opberggemak. Waar het moderne interieur van de XC40 ‘jeugdig’ oogt, is het binnenste XC60 ook op niveau: hoogwaardig Scandinavisch design.
De Volvo XC60 is een betrouwbaar model. De Wegenwacht meldt alleen wat kleinere euvels, zoals een auto die niet start doordat het alarmsysteem geen verbinding kan maken met het internet. In parkeergarages met slecht antennebereik ligt dat ‘gevaar’ op de loer. Voor vroege bouwjaren is er een terugroepactie geweest vanwege defecte hef-armen van de achterklep. De Volvo XC40 is vooral na de 2022-facelift betrouwbaar. Verschillende ‘over the air’-software-updates hebben een aantal elektronische problemen opgelost. Op die manier zijn ook afwijkingen in de actieve rijstrookassistent opgelost.
Dat de Volvo XC60 de grote broer is van de XC40 zie je terug in de kosten. De XC60 is een stuk duurder in aanschaf, waarna ook alle gebruikskosten hoger uitvallen. De verschillen in onderhoud en brandstof zijn dan nog klein, maar op het gebied van afschrijving en motorrijtuigenbelasting ben je met de XC40 duidelijk voordeliger uit. Ook is de XC60 in de verzekering een stuk duurder. De XC40 kent als volledig elektrische versie zijn eigen kostenstructuur: de iets hogere aanschafprijs wordt grotendeels gecompenseerd door lagere energiekosten en goedkoper onderhoud.
We hebben voor beide modellen berekend wat ze per jaar kosten in het dagelijkse gebruik. Dat betekent dat we hebben gekeken naar de aanschafprijs, afschrijving, brandstofkosten. motorrijtuigenbelasting, verzekering en onderhoud. De onderstaande berekening geldt daarbij overigens als indicatie, omdat de prijzen voor brandstof en verzekering nu eenmaal behoorlijk kunnen verschillen per moment en regio. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | Volvo XC40 | Volvo XC60 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 44.385 | € 59.880 |
Afschrijving* | € 2.600 | € 3.920 |
Brandstof* | € 1.617 | € 1.709 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 972 | € 1.284 |
Verzekering* | € 942 | € 1.234 |
Onderhoud* | € 548 | € 564 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 4.079 (per jaar), € 339,91 (per maand) | € 4.791 (per jaar), € 399,25 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 6.679 (per jaar), € 556,58 (per maand | € 8.711 (per jaar), € 725,91 (per maand |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Als premium keuze binnen zijn segment neemt Volvo XC40 het op tegen onder meer de ‘Duitse Drie’: de BMW X1, Audi Q3 en Mercedes-Benz GLA. De X1 en Q3 rijden wat sportiever dan de XC40, waarbij de GLA misschien net wat comfortabeler rijdt. De XC60 vindt in de X3, Q5 en GLC zijn voornaamste tegenhangers. Beide Volvo’s geven de Duitsers tegengas als goede allrounders met een scherpe prijs, hoog veiligheidsniveau en ingetogen doch stijlvol ontwerp. Maar als jij in de markt bent voor de Volvo XC40 en XC60, welke van de twee kies je dan?
De Volvo XC40 is een ware allrounder die nergens steken laat vallen. Om te beginnen is de XC40 een erg veilige auto. Geen gekke eigenschap voor een populaire gezinsauto. Verder oogt de XC40 fris en modern, zowel van binnen als buiten. Er is genoeg ruimte aan boord en de wat hoger geplaatste stoelen zitten uitstekend. De XC40 is bovendien een comfortabel rijdende reisauto met tal van zuinige aandrijflijnen: van plug-inhybride tot volledig elektrisch. De Volvo XC40 is tot slot een fijne caravantrekker, dankzij de nodige trekkracht en aanwezigheid van vierwielaandrijving.
De Volvo XC60 voelt en rijdt als een premium middenklasse SUV: volwassen, uitgebalanceerd en voorzien van een doordacht interieurontwerp. En ook deze Volvo is zeer veilig. Vierwielaandrijving geeft de XC60 grip onder alle omstandigheden en maakt de XC60 een beer van een caravantrekker. Als plug-inhybride is de XC60 bovendien een zeer model, want dankzij een actieradius van zo’n 77 kilometer is bij regelmatig ‘stekkeren’ een gemiddeld verbruik van 1 op 100 haalbaar volgens de fabriek.
De Volvo XC60 is de Volvo XC40 in alles de baas: de XC60 is groter, ruimer, krachtiger en rijdt net wat beter. Maar dat merk je terug in het prijskaartje: de XC60 is duurder. En dat terwijl de XC40 eigenlijk op alle belangrijke vlakken goed genoeg scoort. De XC40 is er óók met vierwielaandrijving, is óók heel veilig, is óók een fijne caravantrekker en is er óók als zuinig plug-inhybride. Ondertussen is de XC40 gewoon heel ruim zat. Als pluspunt kun je XC40 eveneens volledig elektrisch rijden.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 september 2025