Kies jij voor de ruime en snelle Tesla Model 3 of de koppelrijke en speelse Polestar 2?
Op zoek naar een volledig elektrische middenklasser met een actieradius van meer dan 500 kilometer? Dan denk je al snel aan de Tesla Model 3. Een grote uitdager van de Amerikaan op stroom is de Polestar 2. Beide elektrische modellen hebben best veel gemeen, maar nog meer wat ze onderscheidt. In deze vergelijking zetten we daarom de Tesla Model 3 (2019+) en Polestar 2 (2020+) naast elkaar. Hoe verhouden deze EV’s zich tot elkaar en welke moet jij eigenlijk kiezen?
Specificaties | Tesla Model 3 | Polestar 2 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 23.068 | € 34.322 |
Nieuwprijs | € 38.990 tot € 57.490 | € 43.650 tot € 60.400 |
Carrosserievarianten | Vierdeurs sedan | Vijfdeurs fastback |
Motorvermogen van/tot | 283-627 pk | 272-476 pk |
Koppel van/tot | 420-741 Nm | 490-740 Nm |
Topsnelheid van/tot | 201-262 km/h | 205-205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,1-6,1 sec. | 4,2-6,4 sec. |
Bagageruimte | 682 l | 405 l |
Energieverbruik van/tot | 13,2-16,7 kWh/100km | 14,8-16,0 kWh/100km |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Elektrisch | Elektrisch |
Lengte x breedte x hoogte | 4.720 x 1.849 x 1.441 mm | 4.606 x 1.891 x 1.473 mm |
Maximaal trekgewicht | 500-1.000 kg | 1.500-1.500 kg |
Onderhoudsinterval | 2 jaar, 40.000 km | 2 jaar, 30.000 km |
Algemene garantie | 4 jaar, 80.000 km | 2 jaar |
Garantie carrosserie | 8 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Tesla Model 3
Polestar 2
Zowel de Tesla Model 3 als de Polestar 2 zijn er als achter- en vierwielaangedreven versies, waarbij de sportieve Performance-versie van de Amerikaan nog wat krachtiger is dan de Zweedse Chinees. Met de 2023-facelift kreeg de Tesla Model 3 een beter onderstel dan zijn voorganger, waarmee de Model 3 niet alleen een goede wegligging heeft, maar ook meer comfort biedt. De Model 3 stuurt bovendien scherp. De Polestar 2 ruilde met een 2023-facelift de voorwielaandrijving in voor achteraandrijving en rijdt daardoor sportiever dan voorheen. Beide elektrische modellen zijn wat rijgedrag betreft erg aan elkaar gewaagd.
Tesla Model 3
Polestar 2
De Tesla Model 3 is twaalf centimeter langer dan de Polestar 2 en dat merk je terug in de bagageruimte. De Tesla biedt meer plek. Op de achterbank is de Model 3 ook ruim, alleen passen de voeten van de passagiers niet makkelijk onder de voorstoelen. De hoofdruimte achterin de Polestar 2 is krap. Voorin zit de middentunnel voor lange inzittenden in de weg. Groot gemis in de Model 3 is de aanwezigheid van fysieke richtingaanwijzers. De standaarduitrusting is met een aanraakscherm voor de achterpassagiers en verwarmde stoelen erg compleet. Het binnenste van de Polestar biedt eveneens veel luxe.
De Tesla Model 3 van voor de 2023-facelift is volgens het Duitse TÜV niet de meest betrouwbare auto. De facelift heeft echter voor een upgrade in de betrouwbaarheid gezorgd. Problemen met uitvoeringen van de Polestar 2, ook voor diens 2023-facelift, zijn onder meer door een software upgrade verdwenen. Net als de Model 3 is de Polestar 2 in recente bouwjaren een betrouwbaar model. Volgens de ADAC, het Duitse broertje van de ANWB, zijn elektrische auto’s betrouwbaarder dan modellen met een brandstofmotor. De fabrieksgarantie van zowel de Model 3 als de Polestar 2 vallen tegen.
De Tesla Model 3 is in de basisversie zo’n 5.000 euro goedkoper dan het basismodel van de Polestar 2. Ook bij luxere versies blijft dat prijsverschil in tact. De afschrijving van de Polestar 2 is in euro’s ook hoger. Omdat de Tesla Model 3 net wat zuiniger is dan de Polestar 2, wint de Amerikaan het ook op lagere stroomkosten. Doorgerekend naar het maandbedrag scheelt het een aantal tientjes in het voordeel van de Tesla Model 3.
We hebben een voorbeeldberekening voor je klaarstaan van de kosten van de Tesla Model 3 en Polestar 2 op jaarbasis én doorberekend naar de kosten per maand. Aangezien de prijzen voor stroom en verzekering behoorlijk verschillen per moment en regio, moet je dit voorbeeld zien als indicatie. In deze vergelijking zijn we uitgegaan van:
Tesla Model 3 | Polestar 2 | |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 44.990 | € 49.900 |
Afschrijving* | € 2.920 | € 3.440 |
Stroom* | € 410 | € 447 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 295 | € 347 |
Verzekering* | € 997 | € 1.102 |
Onderhoud* | € 427 | € 456 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 2.129 (per jaar), € 177,41 (per maand) | € 2.532 (per jaar), € 211,00 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 5.049 (per jaar), € 420,75 (per maand) | € 5.792 (per jaar), € 482,66 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
De Tesla Model 3 en Polestar 2 zijn met hun sportieve look en zeer ruime actieradius aantrekkelijke elektrische middenklassers. De 2023-facelift heeft beide modellen op hun eigen manier goed gedaan. Alternatieven voor beide modellen zijn onder meer de Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.6, BMW i4 en Ford Mustang Mach-E. De BMW is duidelijk wat duurder, terwijl de Mustang een ruime SUV is. De Kia EV6 is als Auto van het Jaar 2022 een geduchte concurrent. Maar als je twijfelt tussen de Tesla Model 3 en Polestar 2, welke kies je dan?
De Tesla Model 3 is behoorlijk ruim, heeft een scherpe vanafprijs en een actieradius die op papier oploopt tot ruim 700 kilometer. De Tesla Model 3 kun je bovendien snel opladen en is een sportieve elektrische auto, zeker als je voor de Performance-versie gaat. Sinds de 2023-facelift is het rijcomfort een stuk vergroot en is de Tesla Model 3 betrouwbaarder dan ooit. De luxe basisuitrusting maakt de Tesla Model 3 ook een goede keuze.
De Polestar 2 mixt sportiviteit met comfort en kent een aansprekend ontwerp en nette afwerking. De actieradius van maximaal 659 kilometer (volgens de fabrieksopgaven) maakt de Polestar 2 zeer praktisch inzetbaar, ook voor veelrijders. De iets compactere afmetingen dan de Tesla Model 3 zorgen voor een iets grotere wendbaarheid. De Polestar 2 is met een trekgewicht van 1.500 kg bovendien een uitstekende caravantrekker. Van de Tesla Model 3 is dat niet te zeggen
Zowel de Polestar 2 en de Tesla Model 3 zijn auto’s met een aantrekkelijk sportief ontwerp, fijne rijeigenschappen en een zeer praktisch rijbereik. De Tesla Model 3 reikt echter net wat verder, is in de Performance-versie net wat krachtiger en is bovendien goedkoper in de aanschaf. De ruimere Model 3 laadt bovendien nog iets sneller op. Hoewel de Polestar 2 op veel vlakken sterk in de buurt komt bij de Tesla, lijkt de Model 3 toch overall gezien de beste keuze. Alhoewel: achter de Polestar 2 mag een caravan, achter de Tesla Model 3 niet.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 september 2025