Voor- en nadelen van de Tesla Model 3
- Voordelen
- Heel veel actieradius
- Touchscreen voor achterpassagiers
- Stil interieur
- Nadelen
- Geen caravantrekker
- Veel knoppen zitten verstopt in het centrale touchscreen
- Fysieke hendel voor richtingaanwijzer ontbreekt
Voor- en nadelen van de Polestar 2
- Voordelen
- Aantrekkelijk design
- Grote actieradius
- Prima caravantrekker
- Nadelen
- Weinig hoofdruimte achterin
- Duurder dan de Tesla Model 3
- Minder zuinig dan de Tesla
In het kort
| Specificaties | Tesla Model 3 | Polestar 2 |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 23.068 | € 34.322 |
| Nieuwprijs | € 38.990 tot € 57.490 | € 43.650 tot € 60.400 |
| Carrosserievarianten | Vierdeurs sedan | Vijfdeurs fastback |
| Motorvermogen van/tot | 283-627 pk | 272-476 pk |
| Koppel van/tot | 420-741 Nm | 490-740 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 201-262 km/h | 205-205 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,1-6,1 sec. | 4,2-6,4 sec. |
| Bagageruimte | 682 l | 405 l |
| Energieverbruik van/tot | 13,2-16,7 kWh/100km | 14,8-16,0 kWh/100km |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Elektrisch | Elektrisch |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.720 x 1.849 x 1.441 mm | 4.606 x 1.891 x 1.473 mm |
| Maximaal trekgewicht | 500-1.000 kg | 1.500-1.500 kg |
| Onderhoudsinterval | 2 jaar, 40.000 km | 2 jaar, 30.000 km |
| Algemene garantie | 4 jaar, 80.000 km | 2 jaar |
| Garantie carrosserie | 8 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Rijgedrag

Tesla Model 3

Polestar 2
Tesla Model 3
- Sportief, met comfort als ondertoon
- Maximaal 702 kilometer aan actieradius
- Zeer sportief als Performance-versie
Polestar 2
- Speels dankzij achterwielaandrijving
- Tot 659 kilometer aan actieradius
- Een fractie minder krachtig dan de Polestar
Zowel de Tesla Model 3 als de Polestar 2 zijn er als achter- en vierwielaangedreven versies, waarbij de sportieve Performance-versie van de Amerikaan nog wat krachtiger is dan de Zweedse Chinees. Met de 2023-facelift kreeg de Tesla Model 3 een beter onderstel dan zijn voorganger, waarmee de Model 3 niet alleen een goede wegligging heeft, maar ook meer comfort biedt. De Model 3 stuurt bovendien scherp. De Polestar 2 ruilde met een 2023-facelift de voorwielaandrijving in voor achteraandrijving en rijdt daardoor sportiever dan voorheen. Beide elektrische modellen zijn wat rijgedrag betreft erg aan elkaar gewaagd.
Interieur en uitrusting

Tesla Model 3

Polestar 2
Tesla Model 3
- Meer zit- en bagageruimte dan de Polestar 2
- Rijke basisuitrusting
- Aanraakscherm voor achterpassagiers standaard, net als verwarmbare stoelen voor en achter. Voorin beschikt de Model 3 over een 15,4-inch touchscreen
- Snelladen met 250 kW
- Stil interieur dankzij akoestisch glas
Polestar 2
- Rijk en luxe uitgerust
- Basisuitrusting voorziet in 19-inch wielen, stoelverwarming voor, 2 zone climate control, een 12,3-inch digitaal instrumentarium en 11,2-inch multimedia-touchscreen
- Standaard niet voorzien van warmtepomp
- Snelladen met 205 kW
- In tegenstelling tot de Model 3 wél voorzien van fysieke richtingaanwijzers
De Tesla Model 3 is twaalf centimeter langer dan de Polestar 2 en dat merk je terug in de bagageruimte. De Tesla biedt meer plek. Op de achterbank is de Model 3 ook ruim, alleen passen de voeten van de passagiers niet makkelijk onder de voorstoelen. De hoofdruimte achterin de Polestar 2 is krap. Voorin zit de middentunnel voor lange inzittenden in de weg. Groot gemis in de Model 3 is de aanwezigheid van fysieke richtingaanwijzers. De standaarduitrusting is met een aanraakscherm voor de achterpassagiers en verwarmde stoelen erg compleet. Het binnenste van de Polestar biedt eveneens veel luxe.
Betrouwbaarheid
Tesla Model 3
- Betrouwbaar na 2023-facelift
- Slechts 4 jaar fabrieksgarantie
Polestar 2
- Betrouwbaar na diverse upgrades
- Slechts 2 jaar fabrieksgarantie
De Tesla Model 3 van voor de 2023-facelift is volgens het Duitse TÜV niet de meest betrouwbare auto. De facelift heeft echter voor een upgrade in de betrouwbaarheid gezorgd. Problemen met uitvoeringen van de Polestar 2, ook voor diens 2023-facelift, zijn onder meer door een software upgrade verdwenen. Net als de Model 3 is de Polestar 2 in recente bouwjaren een betrouwbaar model. Volgens de ADAC, het Duitse broertje van de ANWB, zijn elektrische auto’s betrouwbaarder dan modellen met een brandstofmotor. De fabrieksgarantie van zowel de Model 3 als de Polestar 2 vallen tegen.
Kosten
Tesla Model 3
- Goedkoper in aanschaf dan de Polestar
- Zuiniger en dus goedkoper in het stroomgebruik
- Lage kosten voor onderhoud
Polestar 2
- Hogere aanschafprijs telt door in alle kosten
- Kosten voor onderhoud zijn laag
De Tesla Model 3 is in de basisversie zo’n 5.000 euro goedkoper dan het basismodel van de Polestar 2. Ook bij luxere versies blijft dat prijsverschil in tact. De afschrijving van de Polestar 2 is in euro’s ook hoger. Omdat de Tesla Model 3 net wat zuiniger is dan de Polestar 2, wint de Amerikaan het ook op lagere stroomkosten. Doorgerekend naar het maandbedrag scheelt het een aantal tientjes in het voordeel van de Tesla Model 3.
Voorbeeld kostenvergelijking
We hebben een voorbeeldberekening voor je klaarstaan van de kosten van de Tesla Model 3 en Polestar 2 op jaarbasis én doorberekend naar de kosten per maand. Aangezien de prijzen voor stroom en verzekering behoorlijk verschillen per moment en regio, moet je dit voorbeeld zien als indicatie. In deze vergelijking zijn we uitgegaan van:
- Tesla Model 3 Long Range RWD (2024)
- Polestar 2 Long Range Single Motor (2023)
- Kilometerstand: 70.000 km
- Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
- Eigenaar in Noord-Holland
| Tesla Model 3 | Polestar 2 | |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 44.990 | € 49.900 |
| Afschrijving* | € 2.920 | € 3.440 |
| Stroom* | € 410 | € 447 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 295 | € 347 |
| Verzekering* | € 997 | € 1.102 |
| Onderhoud* | € 427 | € 456 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 2.129 (per jaar), € 177,41 (per maand) | € 2.532 (per jaar), € 211,00 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 5.049 (per jaar), € 420,75 (per maand) | € 5.792 (per jaar), € 482,66 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Tesla Model 3 of Polestar 2: oordeel
De Tesla Model 3 en Polestar 2 zijn met hun sportieve look en zeer ruime actieradius aantrekkelijke elektrische middenklassers. De 2023-facelift heeft beide modellen op hun eigen manier goed gedaan. Alternatieven voor beide modellen zijn onder meer de Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.6, BMW i4 en Ford Mustang Mach-E. De BMW is duidelijk wat duurder, terwijl de Mustang een ruime SUV is. De Kia EV6 is als Auto van het Jaar 2022 een geduchte concurrent. Maar als je twijfelt tussen de Tesla Model 3 en Polestar 2, welke kies je dan?
Waarom kiezen voor de Tesla Model 3?
De Tesla Model 3 is behoorlijk ruim, heeft een scherpe vanafprijs en een actieradius die op papier oploopt tot ruim 700 kilometer. De Tesla Model 3 kun je bovendien snel opladen en is een sportieve elektrische auto, zeker als je voor de Performance-versie gaat. Sinds de 2023-facelift is het rijcomfort een stuk vergroot en is de Tesla Model 3 betrouwbaarder dan ooit. De luxe basisuitrusting maakt de Tesla Model 3 ook een goede keuze.

Waarom kiezen voor de Polestar 2?
De Polestar 2 mixt sportiviteit met comfort en kent een aansprekend ontwerp en nette afwerking. De actieradius van maximaal 659 kilometer (volgens de fabrieksopgaven) maakt de Polestar 2 zeer praktisch inzetbaar, ook voor veelrijders. De iets compactere afmetingen dan de Tesla Model 3 zorgen voor een iets grotere wendbaarheid. De Polestar 2 is met een trekgewicht van 1.500 kg bovendien een uitstekende caravantrekker. Van de Tesla Model 3 is dat niet te zeggen

Welke zou ik kiezen?
Zowel de Polestar 2 en de Tesla Model 3 zijn auto’s met een aantrekkelijk sportief ontwerp, fijne rijeigenschappen en een zeer praktisch rijbereik. De Tesla Model 3 reikt echter net wat verder, is in de Performance-versie net wat krachtiger en is bovendien goedkoper in de aanschaf. De ruimere Model 3 laadt bovendien nog iets sneller op. Hoewel de Polestar 2 op veel vlakken sterk in de buurt komt bij de Tesla, lijkt de Model 3 toch overall gezien de beste keuze. Alhoewel: achter de Polestar 2 mag een caravan, achter de Tesla Model 3 niet.
Meer weten?
- Lees reviews van de Tesla Model 3 (2019+) om uit te vinden wat de experts erover te zeggen hebben.
- Wil je alles weten over de Tesla Model 3? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
- Ontdek welke EV's onze experts nomineren als beste EV's van dit moment.







