Ga jij voor de sportieve en wendbare Audi A3 of kies je voor het extra comfort en de klasse van de ruimere Audi A4?
Wil je een premium auto die ook nog eens sportief rijdt, dan kom je bijvoorbeeld uit bij Audi. Het merk met de vier ringen heeft onder meer naam gemaakt met zijn permanente ‘quattro’-vierwielaandrijving en de extra dynamische S- en RS-versies in zijn aanbod. Populaire modellen binnen de Audi-reeks zijn de Audi A3 en de grotere Audi A4. Nu is de vraag met welke van de twee je het beste uit bent. In deze ultieme vergelijking vergelijken we daarom de Audi A3 (2020+) en Audi A4 (2015-2024) met elkaar op zaken als rijcomfort, interieur, betrouwbaarheid en kosten.
Specificatie | Audi A3 | Audi A4 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 33.108 | € 27.772 |
Nieuwprijs | € 33.260 tot € 111.490 | € 42.090 tot € 153.891 |
Carrosserievarianten | Hatchback, sedan | Sedan, stationwagon |
Motorvermogen van/tot | 110-400 pk | 150-450 pk |
Koppel van/tot | 200-480 Nm | 270-700 Nm |
Topsnelheid van/tot | 204-250 km/h | 225-290 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,8-10,6 sec. | 3,9-8,9 sec. |
Bagageruimte | 380 l (hatchback) / 425 l (sedan) | 480 l (sedan) - 495 l (Avant) |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 11,0-333,3 | 1 op 10,2-21,3 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, hybride | Benzine, diesel, mild hybride |
Lengte x breedte x hoogte | 4.343 x 1.816 x 1.449 mm | 4.762 x 1.847 x 1.431 mm |
Maximaal trekgewicht | 1.300-1.600 kg | 1.500-1.900 kg |
Onderhoudsinterval | 30.000 km / 2 jaar | variabel / 2 jaar |
Algemene garantie | 4 jaar, 100.000 km | 2 jaar, onbeperkt aantal km’s |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Audi A3
Audi A4
De Audi A3 én A4 rijden duidelijk sportief. Zo is het onderstel behoorlijk stevig afgesteld. Dat is fijn als je graag eens wat harder een bocht neemt. Dat uitstekende bochtengedrag verhoog je nog eens verder als je de A3 of A4 kiest met sportonderstel. Weet dan wel dat je demping en vering zo straf staan afgesteld, dat een ongelijke klinkerweg een stuk minder comfortabel wordt. Met zijn langere wielbasis rijdt de A4 net wat volwassener dan de meer wendbare A3. Ook fijn: beide modellen zijn inzetbaar als trekauto en te voorzien van vierwielaandrijving. De A3 is er ook als krachtige plug-inhybride.
Audi A3
Audi A4
De Audi A4 sedan is ruim 40 centimeter langer dan de Audi A3 Sportback. Dat lengteverschil resulteert in zeker 100 liter meer bagageruimte voor de A4. Ook is de beenruimte achterin de A4 rianter. Wie wat meer plek voor spullen wil, kan echter bij de A3 terecht bij de ruimere sedan, terwijl de A4 er ook als Avant is. Zowel de Audi A3 als de A4 starten minimaal als rijk uitgeruste ProLine. Je A4 beschikt dan onder meer over acht luidsprekers (zes op de Audi A3), schakelpaddels achter het stuur en een rijk assortiment aan rijhulpsystemen.
De Audi A3 gooit jaarlijks hoge ogen in de pechstatistieken van de ADAC (de Duitse evenknie van de ANWB). Geen betrouwbaarheidsissue, maar wel zaak om rekening mee te houden is het relatief hoge olieverbruik van de TFSI-motoren. De Audi A3 kan soms last hebben van een infotainmentsysteem dat kuren vertoont. Opnieuw opstarten lost de problemen vaak op. De Wegenwacht noemt de Audi A4 heel betrouwbaar. Zo kent het geen euvels die vaker dan één keer voorkomen. Echter komen er wel storingen voor in het infotainmentsysteem, net als bij de A3.
Dat de Audi A4 de grote broer is van de Audi A3 zie je duidelijk terug in de aanschafprijs en de gebruikskosten. De nieuwprijs van de A4 ligt immers bijna 10.000 euro hoger en dat resulteert in een hogere afschrijving. De grotere en zwaardere A4 kost je bovendien meer in de motorrijtuigenbelasting en in de verzekering. In onderhoud is de A4 echter maar een fractie duurder dan de A3. De A4 verbruikt meer brandstof. Als premium modellen zijn de A3 en A4 duurder in aanschaf en gebruik dan technisch vergelijkbare modellen uit de Volkswagen Groep (Seat, Skoda en Volkswagen).
Om je een idee te geven hoe duur het rijden van de Audi A3 en Audi A4 in de praktijk is, hebben we een voorbeeldberekening voor je klaargezet. Het zijn indicatieve kosten op jaarbasis, aangezien brandstof, motorrijtuigenbelasting en verzekering flink verschillen per moment en regio. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | Audi 3 | Audi A4 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 37.301 | € 47.038 |
Afschrijving* | € 2.440 | € 3.120 |
Brandstof* | € 1.271 | € 1.409 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 684 | € 868 |
Verzekering* | € 784 | € 979 |
Onderhoud* | € 438 | € 448 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 5.617 (per jaar), € 468,08 (per maand) | € 6.824 (per jaar), € 568,66 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 3.177 (per jaar), € 264,75 (per maand) | € 3.704 (per jaar), € 308,66 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
De Audi A3 en Audi A4 hebben in de premium klasse onder meer concurrentie van de modellen van Mercedes-Benz (A-Klasse en C-Klasse) en van BMW (1 Serie en 3 Serie), maar ook daarbuiten is er genoeg interessants te kiezen. Volvo heeft met de V60 een goede concurrent voor de Audi A4, terwijl de Lexus CT 200h de Audi A3 het vuur aan de schenen legt. Val je echter voor het merk met de vier ringen, dan hebben de Audi A3 en grotere Audi A4 heel wat te kiezen. Maar voor welke van deze twee ga jij?
De Audi A3 is als compacte middenklasser behoorlijk wendbaar, maar biedt ondertussen wel genoeg plek voor bagage en passagiers op de achterbank. Het interieur van de A3 is duidelijk premium, want er is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen. Een groot pluspunt van de Audi A3 is de rijdynamiek. Hoewel er voldoende comfort aan boord is, is het onderstel duidelijk gericht op het bieden van veel sportiviteit. Voorzien van het sportonderstel is de demping van de A3 zelfs hard te noemen. De A3 is er onder meer als vierwielaangedreven variant en als zeer krachtige RS3 of zuinige plug-inhybride.
De Audi A4 voelt als een grotere en duurdere auto als je instapt. Wat een mooi interieur en wat een luxe. Rijden doet de A4 als de beste. Comfortabel op lange stukken snelweg en sportief in bochten. De Audi A4 stuurt scherp en heeft een stevig afgesteld onderstel. De Audi A4 is een ruime auto, waarbij de Avant nog net wat meer bagageruimte biedt. Groot pluspunt is dat de Audi A4 vaak vierwielaangedreven is. Dat is veilig, maar ook een voordeel als je met de caravan op pad gaat. Uiterst sportief is de Audi RS4 Avant quattro Competition Plus.
Wie snel kijkt, kan de Audi A3 Limousine wel eens per ongeluk voor een Audi A4 aanzien. De sedan oogt als model van een klasse hoger en is net wat ruimer dan de A3 Sportback. Zeker als zuinige en krachtige plug-in hybride heb je een fijne rijdersauto te pakken. De rijdynamiek van de Audi A4 is echter net wat volwassener én je hebt meer ruimte aan boord. Kiezen tussen de twee is dus lastig, maar zeker door de afwezigheid van een plug-inhybride binnen de Audi A4-reeks, slaat de balans toch door naar zijn kleinere broertje: de Audi A3.
Wil je alles weten over de Audi A3? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht. En bekijk hier hetzelfde voor de A4.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 1 oktober 2025