Kies jij voor de compacte en vlotte Kia Picanto of de comfortabele en verrassend ruime Hyundai i10?
De automerken Kia en Hyundai komen allebei uit Zuid-Korea en behoren tot de Hyundai-Groep. Het zal je niet verbazen dat de meest compacte modellen van de twee – de Kia Picanto en Hyundai i10 – veel overeenkomsten hebben. Directe kopieën zijn het echter niet. In deze vergelijking zetten we de Kia Picanto (2020+) en Hyundai i10 (2023+) naast elkaar, zodat je kunt zien of je voor de Kia of toch voor de Hyundai moet gaan.
Specificatie | Kia Picanto | Hyundai i10 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 13.331 | € 12.153 |
Nieuwprijs | € 12.215 tot € 23.625 | € 11.211 tot € 25.250 |
Carrosserievarianten | Hatchback | Hatchback |
Motorvermogen van/tot | 67-100 pk | 67-100 pk |
Koppel van/tot | 96-171 Nm | 95-172 Nm |
Topsnelheid van/tot | 161-180 km/h | 150-180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 10,3-14,6 sec. | 10,6-15,7 sec. |
Bagageruimte | 255 l | 252 l |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 20,4-20,5 | 1 op 18,5-21,3 |
Euro NCAP-score | 3 sterren | 4 sterren |
Aandrijving | Benzine | Benzine |
Lengte x breedte x hoogte | 3.670 x 1.625 x 1.500 mm | 3.665 x 1.660 x 1.500 mm |
Maximaal trekgewicht | 0-0 kg | 0-0 kg |
Onderhoudsinterval | 15.000 km / 1 jaar | 20.000 km / 1 jaar |
Algemene garantie | 7 jaar, 160.000 km | 5 jaar, onbeperkt |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met juli 2025.
Kia Picanto
Hyundai i10
De Kia Picanto en Hyundai i10 zijn in de stad lekker wendbaar en vlot. Dooraccelereren naar snelwegsnelheden kost wat meer moeite met de 67 pk sterke versie van beide modellen. Gelukkig zijn de Picanto en i10 er ook met een 100 pk sterke motor, waardoor de lichtgewicht auto’s flink wat pit bieden. Het rijcomfort op de snelweg is voor beide modellen verrassend volwassen, waarbij de Picanto wel best wat geluid produceert en de i10 gevoelig is voor harde wind. De Picanto blijkt best stevig geveerd bij kleine oneffenheden. Beide modellen schakelen soepel en sturen behoorlijk precies.
Kia Picanto
Hyundai i10
De Hyundai i10 is iets langer dan de Kia Picanto en daarmee ook iets ruimer van binnen. Achterin de i10 kan zelfs een volwassene van 1,90 meter lengte goed zitten. De Picanto is naast korter ook wat smaller dan de i10. Voorin is de zitpositie van de i10 en Picanto vrijwel gelijkwaardig. De basisuitrusting van de Hyundai i10 is volwaardiger dan die van de Kia Picanto. Opvallend is dat beide modellen over vier gordels beschikken. Voor een vijfde gordel moest worden bijbetaald. De inhoud van de bagageruimte is met ongeveer 255 liter gelijk.
De Wegenwacht kent bij de Hyundai i10 geen euvels die vaker dan één keer voorkomen en daardoor wordt het model als zeer betrouwbaar ingeschaald. Bij de i10 komen wel rammeltjes en kraakjes voor. Met vijf jaar fabrieksgarantie (zonder kilometerbeperking) is Hyundai zelf vol vertrouwen over de bouwkwaliteit. De Wegenwacht noemt de Kia Picanto ook heel betrouwbaar. Als het enige aandachtspunt noemt het dat slechte contacten soms storingen veroorzaken. Met zeven jaar fabrieksgarantie (met een kilometerbeperking van 160.000 km) is ook Kia zeker van de betrouwbaarheid van zijn compacte stadsauto.
De Kia Picanto en Hyundai i10 ontlopen elkaar weinig in gebruikskosten. Op jaarbasis scheelt het een paar tientjes in het voordeel van de i10. De Picanto heeft een iets hogere aanschafprijs in het rekenvoorbeeld, waardoor de afschrijving ook net wat hoger is. Kijk je naar de totale maandlasten exclusief afschrijving, dan schelen de twee dik een euro.
Hieronder zie je een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis. Aangezien de prijzen voor brandstof en verzekering behoorlijk kunnen verschillen per moment en regio, dient dit voorbeeld vooral ter indicatie. In deze vergelijking zijn we uitgegaan van:
Kostenpost | Kia Picanto | Hyundai i10 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 16.465 | € 17.200 |
Afschrijving* | € 1.360 | € 1.420 |
Brandstof* | € 2.264 | € 2.218 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 352 | € 352 |
Verzekering* | € 404 | € 420 |
Onderhoud* | € 721 | € 752 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.741 (per jaar), € 311,75 (per maand) | € 3.710 (per jaar), € 309,16 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | €5.105 (per jaar), € 425,41 (per maand) | € 5.130 (per jaar), € 427,50 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (april 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
De Kia Picanto en Hyundai i10 zijn beide heel aantrekkelijke stadsauto’s die ook op de snelweg behoorlijk comfortabel en volwassen zijn. De wegligging is goed, net als het stuurgedrag. De Hyundai i10 is net wat langer en breder en daardoor ruimer voor zijn passagiers. Zowel de Picanto als de i10 zijn zeer betrouwbaar en kennen nette aanschafprijzen en gebruikskosten. Binnen hun segment zijn dit allebei toppers. Welk design jij het mooist vindt, zal waarschijnlijk uitwijzen voor welke van de twee je gaat.
De Kia Picanto is een wendbare en vlotte stadsauto die zich op langere stukken en bij hogere snelheden prima houdt. Dat de Picanto dan wel wat geluid produceert, is niet heel hinderlijk. De Kia Picanto zit goed in zijn uitrusting, is erg betrouwbaar en met de fabrieksgarantie van zeven jaar zit het ook wel goed. De kosten voor het rijden van de Picanto zijn te overzien. Aanrader is de 100 pk sterke benzinemotor voor net wat meer pit.
De Hyundai i10 is voor een compact model verrassend ruim. Ook als lange volwassene zit je op de achterbank goed. De i10 toont zich kwikzilverig in de drukke binnensteden en comfortabel op langere ritten, ondanks zijn zijwindgevoeligheid. De betrouwbaarheid is haast onovertroffen en zijn viersterren-veiligheid is ook dik in orde. De uitrusting is rijk. De zuinige hatchback is in de 100 pk sterke topversie ook nog eens best sportief.
De Kia Picanto en Hyundai i10 ontlopen elkaar nauwelijks, niet zo gek ook als je bedenkt dat beide modellen veel techniek met elkaar delen. Tel je alle voor- en nadelen bij elkaar op, dan moet de Hyundai i10 er toch met de winst vandoor gaan. De i10 is toch net wat ruimer en dat is een belangrijk pluspunt, zeker als je ook met een gezin op pad gaat. Speelt budget een wat minder grote rol, ga dan meteen voor de topversie: de 100 pk sterke T-GDI N-Line.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 september 2025